Goed personeel vinden in de zakelijke dienstverlening
Goed personeel vinden in de zakelijke dienstverlening

Goed personeel vinden in de zakelijke dienstverlening

Veel vacatures en veel sollicitanten. Vraag en aanbod zijn enorm in de zakelijke dienstverlening. Als ondernemer moet je soms met een loep naar goed personeel zoeken. Tips uit de praktijk om goede werknemers te vinden.

De arbeidsmarkt is flink in beweging. Dat is ook te merken in de zakelijke dienstverlening. Duizenden vacatures blijven elke maand onvervuld en het personeels­tekort neemt toe.

Zit jij als zakelijke dienstverlener ook met vacante posities? Dan wil je die natuurlijk zo snel mogelijk invullen met goed personeel. Andere zakelijke dienstverleners hebben vaker met dit bijltje gehakt. Hoe pakten zij dit aan? Hieronder lees je hun antwoord en geven we tips om goed personeel te vinden.

Hoe kun je goed personeel vinden?

1. Zoek via social media

Social media brengen potentiële kandidaten binnen handbereik. De kans is namelijk groot dat die ene goede werknemer die je zoekt slechts enkele stappen in je netwerk van jou verwijderd is.

Dat is ook de ervaring van juridische dienstverlener Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law & Fine Prints. Zij vond personeel via social media. ‘Daar ben ik zelf heel actief mee. Mijn werknemer moest mij in ieder geval via social al kennen’, zegt de ondernemer.

Om personeel te vinden via social media, helpt het dus om hier regelmatig je gezicht te laten zien. Bijvoorbeeld op socialmediakanalen als Facebook, LinkedIn en Twitter. Naast je andere updates kun je hier dan ook je vacatures onder de aandacht brengen. Als je dat samen met je medewerkers doet, verspreidt het nieuws dat jullie iemand zoeken zich als een olievlek.

Lees het volledige interview met Charlotte Meindersma.

Goed personeel aannemen

Personeel aannemen

Met dit complete pakket aan personeels­verzekeringen dek je de risico’s van werkgeverschap af en zorg je goed voor je personeel.

2. Werf via bekenden

Bij werving via bekenden weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. Op basis van het al opgebouwde vertrouwen kun je dan een mooie samenwerking aangaan. José Woldring van pr-bureau The Media Nanny kwam via vrienden bijvoorbeeld terecht bij iemand die toevallig op zoek was naar een nieuwe baan. Woldring: ‘Iemand zei: jullie passen waarschijnlijk goed bij elkaar. Dat was ook zo. Toen ik haar eenmaal had aangenomen, werd direct heel duidelijk dat dit dé manier was om te groeien.’

Overigens hoeft het niet alleen te gaan om bekenden die jij als ondernemer hebt. Met de juiste aanpak kun je net zo goed de kennissenkring van je medewerkers aanspreken. Dit wordt ook wel referral recruitment of via-viawerving genoemd. Omdat je daarbij geen kostbare personeels­advertenties hoeft te plaatsen, is dit een relatief goedkope manier om aan goed personeel te komen.

Lees het volledige interview met José Woldring.

3. Schakel een uitzendbureau in

Het selecteren van goed personeel is een vak. Zo zijn sommige sollicitanten een kei in het presenteren van zichzelf. Maar een goede presentatie zegt natuurlijk niets over iemands geschiktheid. Als je een goed uitzendbureau inschakelt, profiteer je van hun ervaring op dit gebied. Vaak hebben zij namelijk veel vlieguren gemaakt als het gaat om de selectie van personeel. Daar komt bij dat zij jou op deze manier veel werk uit handen kunnen nemen.

Ondernemer Daniëlle Kleyheeg van i4Talent vond haar eerste werknemer via een uitzendbureau. Zij vroeg voor haar pas gestarte detacheringsbedrijf om een allrounder die haar rechterhand zou worden. Vervolgens ontving ze de cv’s van kandidaten. ‘Daarbij wees het uitzendbureau mij op een ondernemende jongen die ook uit een familie van ondernemers kwam. Hij zou goed bij mijn bedrijf passen en tijdens het eerste gesprek bleek dat te kloppen’, aldus Kleyheeg.

Lees het volledige interview met Daniëlle Kleyheeg.

4. Vorm een kweekvijver van talent

Goede werknemers kun je natuurlijk ook zelf opleiden. Net als Dion Pouw van reclamebureau 3DWD kun je bijvoorbeeld stagiairs inzetten. Je kunt dan niet alleen ontdekken wat deze trainees in hun mars hebben, maar ook doorgroeimogelijkheden bieden voor talenten. Zodra je bedrijf groeit, plaats je ze in nieuwe functies. Een bijkomend voordeel is dat jouw talenten al goed op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van je onderneming.

Bedenk wel dat dit vraagt om een lange adem. Zo zul je moeten zorgen voor een goede begeleiding en opleiding om jouw talenten op het gewenste niveau te brengen. Gelukkig zijn er tal van manieren om talent te ontwikkelen. Het is onder meer mogelijk om medewerkers van elkaar te laten leren, een talentenklas te organiseren met andere bedrijven of een opleiding of training aan te bieden.

Lees het volledige interview met Dion Pouw.

zakelijke dienstverlener ondernemer risico

Zakelijke dienstverlener

Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Prestatiebeloning, hoe werkt dat?

Met een prestatiebeloning kun je als ondernemer je werknemers belonen als zij een bepaalde prestatie leveren. Op die manier stimuleer je werknemers individueel of in teamverband doelen te halen. Hoe werkt dat in de praktijk?

Cao's in de zakelijke dienstverlening

Wat staat er in een cao? Wat zijn de voor- en nadelen? En welke cao’s zijn verplicht in de zakelijke dienstverlening? Een overzicht, van architecten-cao tot schoonmaak-cao.

Personeels­kosten in de zakelijke dienstverlening

In de zakelijke dienstverlening leggen personeels­kosten veel gewicht in de schaal. Als ondernemer in deze branche besteed je hier dan ook de nodige aandacht aan. Enkele aandachtspunten en tips voor zakelijke dienstverleners.

Whitepapers en online tests