Veilig werken in de winkel
Veilig werken in de winkel

Maak van je winkel een veilige werkplek

Samen met je personeel ben je verantwoordelijk voor een veilige werkplek. Hieronder lees je meer over specifieke risico’s voor werknemers in de detailhandel. Ook helpen we je op weg met een aantal handige maatregelen om je winkel veiliger te maken.

Agressie en geweld

Agressie en geweld lijken soms uit het niets te komen. Een klant kan bijvoorbeeld plotseling uit zijn slof schieten door een klacht, onenigheid over ruilen of diefstal. Met de juiste maatregelen kan vaak worden voorkomen dat het van kwaad tot erger wordt.

Wat kun je doen?

  • Stel huisregels op: Hierin beschrijf je wat wel en niet mag in je winkel. Dit zorgt voor duidelijkheid voor je bezoekers én voor je personeel. Want zij kunnen bezoekers hierdoor makkelijker aanspreken. Bijvoorbeeld als iemand geen winkelmandje gebruikt.
  • Bied een training aan: Een training kan je medewerkers leren hoe zij agressie en geweld kunnen voorkomen. Maar ook hoe zij hiermee omgaan als het toch gebeurt. FHKN biedt hierover een gratis online training aan.

Ondernemen in de detailhandel

Je winkel sluiten door schade?

Een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Beperk dit soort risico's met een verzekeringspakket op maat voor de detailhandel.

Diefstal

Diefstal leidt nogal eens tot vervelende situaties. De mogelijkheid bestaat dat de dief agressief wordt als je hem op zijn gedrag aanspreekt. Samen met je personeel kun je maatregelen nemen om diefstal zo veel mogelijk te voorkomen.

Wat kun je doen?

  • Zorg dat je overzicht hebt: Geef dieven geen kans door je winkel zo overzichtelijk mogelijk in te richten. Dit maakt het voor jou en je medewerkers eenvoudig om de boel in de gaten te houden. Hetzelfde bereik je met camerabewaking, wat ook nog eens een afschrikkende werking heeft.
  • Geef persoonlijke aandacht: Winkeldieven staan niet graag in de aandacht. Als je de bezoekers van je winkel begroet en oogcontact maakt, zullen kwaadwillende mensen minder snel op het dievenpad gaan. Tegelijk is een begroeting prettig voor bezoekers die wel goede bedoelingen hebben.

Overval

Geld en waardevolle goederen werken als een magneet op overvallers. Daardoor kan ook jouw winkel een doelwit zijn. Met vervelende gevolgen voor je personeel, want een overval laat vaak diepe sporen na bij de slachtoffers. Gelukkig kun je met preventieve maatregelen overvallers zo veel mogelijk buiten de deur houden en de schade beperken.

Wat kun je doen?

  • Bewaar weinig contant geld: De gevolgen van een overval beperk je door ervoor te zorgen dat minder contant geld aanwezig is. Maak daarom bijvoorbeeld gebruik van een cash ophaalservice. Dan wordt het geld veilig opgehaald en hoeven jij of je medewerkers niet met geld over straat.
  • Pas op tijdens zwakke momenten: Het openen en sluiten van een winkel levert extra risico’s op. Zorg ervoor dat dit niet alleen gebeurt en let goed op of zich verdachte personen ophouden in de omgeving. Als dat het geval is, ga dan naar binnen en sluit alles af om vervolgens de politie te bellen.

Tip

Op een speciale website van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) vind je meer tips voor veilig ondernemen. Daarbij wordt onder meer ingegaan op de hierboven genoemde risico's.

Verzekeren en preventie

Een verzekering kan de hierboven genoemde risico’s niet voorkomen. Maar als je er toch mee te maken krijgt, kun je er wel de gevolgen mee opvangen. Zo is het mogelijk om het risico op het verlies van geld te verzekeren met een geld­verzekering. In combinatie met preventie waarborg je zo de continuïteit van je bedrijf.

Een adviseur kan je hier meer over vertellen. Adviseurs zijn gespecialiseerd in verzekeringen, maar steeds vaker helpen ze je met meer dan verzekeren alleen. Zo biedt een Erkend MKB-adviseur ondersteuning op het gebied van risicomanagement. Dat wil zeggen dat hij de risico’s in je bedrijf in kaart brengt.

Bron: CCV, Ondernemersplein

risico in de horeca

Iedere retailer loopt risico's

Brand in je winkel of een storing in je webshop kan omzetverlies betekenen. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Salaris en minimumloon in de detailhandel

Welke regels gelden er voor loon en minimumloon in de detailhandel? Hoe kun je een passend salaris bepalen per werknemer? Dit zijn de richtlijnen voor winkeliers met personeel over het minimumloon detailhandel.

Cao in de detailhandel, hoe zit dat?

Heb je een winkel? Dan is de kans groot dat jouw bedrijf onder een verplichte cao valt. Lees hier welke detailhandel-cao op jouw onderneming van toepassing is en welke belangrijke zaken er in zo’n cao allemaal geregeld worden.

Werken op koopzondag, hoe zit dat?

Wat zegt de wet over werken op zondag? Mag je personeel verplichten om op zondag te werken? En moet je dan extra loon betalen? Een uitleg en tips voor winkeliers.

Zo duur is winkel­personeel

Als ondernemer weet je natuurlijk wat je personeel waard is. Maar weet je ook wat een werknemer je kost? Alle kosten van winkel­personeel op een rij, inclusief een handig rekenvoorbeeld.

Whitepapers en online tests