Weer met plezier aan het werk in de verpleging

Marijke Horstink is oprichter van HappyNurse. Dit is een uitzendbureau voor verpleegkundigen en een thuiszorgorganisatie. 'Ieder mens verdient werk dat past bij zijn karakter, kwaliteiten en drijfveren. Alleen dan kun je je werk echt goed doen.' 
Ondernemer Marijke Horstink
Bedrijf HappyNurse
Actief in Uitzending verpleegkundigen en thuiszorg
Opgericht in 2008
Aantal medewerkers 1200 vaste en flexibele medewerkers
Eerste werknemer 2008

Marijke Horstink was directielid bij een grote bank toen ze een acute blindedarmontsteking kreeg. In het ziekenhuis zag ze bij het verplegend personeel veel ontevredenheid, frustratie en ongezonde hectiek. Haar handen gingen jeuken: wat zou er gebeuren als deze mensen weer met plezier aan het werk gingen?'

Toen ze weer hersteld was, nam Marijke ontslag en richtte ze HappyNurse op. Dit begon als uitzendbureau voor (gespecialiseerde) verpleegkundigen. Later voegde de kersverse ondernemer hieraan nog een thuiszorgorganisatie toe. De eerste medewerker stond op dag twee al op de stoep.

Reden?

'Ik was net twee dagen zelfstandig ondernemer toen ik een enthousiaste dame ontmoette. De missie van HappyNurse sprak haar enorm aan en het leek haar geweldig om aan te haken bij een start-up. Zij kreeg deels een commerciële rol en nam het contact met de klanten voor haar rekening. Door haar aan te nemen, kwam alles in een stroomversnelling. Ik moest ineens veel zaken formeel regelen: mijn bv inschrijven bij de Kamer van Koophandel, een arbeids­overeenkomst opstellen, een bedrijfsauto regelen, verzekeringen afsluiten en ga zo maar door.'

Lang getwijfeld?

'Nou, toch wel even. Kijk, die praktische dingen, die moet je gewoon doen. Maar ik heb wel een nachtje aan de keukentafel zitten overdenken of ik de financiële verplichtingen wel wilde aangaan. Met mijn ondernemingsplan en de budgettering ben ik gaan rekenen. Wat zijn de kosten? Hoeveel extra omzet is nodig om het salaris van mijn eerste werknemer terug te verdienen? Mijn inschatting was dat we met z’n tweeën ook twee keer zoveel opdrachten binnen zouden halen. Daarna was de beslissing snel gemaakt.'

Wat gebeurde er daarna?

'Helaas bleek het uiteindelijk geen goede match. Al na twee maanden hebben we weer afscheid van elkaar genomen. Bij nader inzien floreerde zij niet in de omgeving van een startende onderneming. Zij leverde daarom niet de toegevoegde waarde die we hadden verwacht. Jammer, maar het heeft ons allebei belangrijke inzichten opgeleverd. Zij ontdekte door deze ervaring dat ze beter tot haar recht kwam in een grotere organisatie met meer structuur en zekerheid. Mij sterkte het in de overtuiging dat je je werk alleen goed kunt doen als je er gelukkig van wordt. Daarom heb ik ook gekozen voor de naam HappyNurse.'

Nog nieuwe mensen aangenomen?

'De maanden daarop ben ik alleen verdergegaan. Als uitzendorganisatie ben ik natuurlijk wel altijd op zoek naar uitzendkrachten en franchisenemers, maar die vinden eigenlijk als vanzelf hun weg naar ons. De formule van HappyNurse is zo krachtig dat mensen graag via ons willen werken.

Ik hechtte toen al veel waarde aan naamsbekendheid en pr. Na een halfjaar kwam er dan ook een dame van 62 jaar naar me toe die een artikel had gelezen over HappyNurse. Zij was gecharmeerd van mijn initiatief en wilde mij graag tot aan haar pensioen helpen om het bedrijf verder uit te bouwen. Zij was een lot uit de loterij, want ze wist alles over uitzenden in de gezondheidszorg.' 

Bevalt het ondernemerschap? 

'Ik had al ruime ervaring met leidinggeven, dus daar maakte ik me geen zorgen over. Het ondernemerschap was wel nieuw voor mij. Extra spannend, omdat net de economische crisis uitbrak. Maar het ging goed: inmiddels heeft HappyNurse negentien (franchise)vestigingen en een omzet van 11 miljoen euro per jaar. In de steden waar we goede mensen vinden, starten we een nieuwe vestiging. Binnen tien jaar wil ik enkele duizenden werknemers hebben. Door autonome groei, maar ook door kleinere organisaties over te nemen en nieuwe franchisevestigingen te openen.' 

Wat is je grootste blunder op P&O-gebied?

'Ach, je vergist je af en toe en daar leer je dan weer van. Het selecteren van de juiste medewerkers vind ik lastig. Ik heb de neiging om in een gesprek al voor een kandidaat in te vullen wat ik zelf zou doen of zeggen. Het is belangrijk om bij een sollicitatiegesprek goed en objectief door te vragen. Vragen naar concrete voorbeelden en ervaringen uit het verleden. En verder blijft het toch vooral leren door te doen.' 

Nog tips voor collega’s?

'Ga allereerst samen met je medewerkers op zoek naar waar zij echt gelukkig van worden. Ieder mens verdient werk dat past bij zijn karakter, kwaliteiten en drijfveren. Alleen dan kun je je werk goed doen. Het is trouwens verrassend hoe weinig mensen van zichzelf weten waar ze blij van worden.

Straal bovendien als werkgever vertrouwen uit en geef je medewerkers de ruimte om het werk op hun eigen manier te doen. Wie zich verantwoordelijk voelt voor zijn eigen taken, presteert vele malen beter dan wie strak in het gareel wordt gehouden.

Een laatste tip die ik wil geven: durf als leidinggevende hard te zijn. Wees duidelijk over waar je naar toe wilt en wat je van je medewerkers verwacht. Geef het direct aan als iets niet naar verwachting loopt. Zachte heelmeesters, de mantel der liefde … op de lange termijn wordt niemand daar beter van.'

Whitepapers en online tests