Personeelsbeleid in de horeca, 9 tips

17 februari 2020
Personeelsbeleid horeca

Wat is jouw personeelsbeleid? In de horeca is een duidelijk beleid rond personeel cruciaal. Hoe voer je een goed personeelsbeleid in de horeca? Benut deze tips.

Personeelsbeleid horeca

Als een ober of gastvrouw vertrekt, schiet jij dan meteen in de stress? En wat als je ervaren chef-kok ermee stopt?

Met een goed personeelsbeleid kijk je vooruit en weet je wat je moet doen. Het geeft je rust en maakt je horecazaak toekomstbestendig.

Personeelsbeleid horeca

Personeelsbeleid omvat de manier waarop jouw bedrijf met personeel omgaat. Je personeelsbeleid sluit aan bij de doelen van je onderneming. Het is de houvast voor al je personeelszaken.

Met een goed personeelsbeleid geef je werknemers duidelijkheid. Hierdoor zullen goede mensen minder snel vertrekken. Het maakt je bedrijf juist aantrekkelijk voor talentvolle en ervaren vakmensen. Zo voorkom je een personeelstekort.

Personeelsbeleid horeca maken en uitvoeren

Hoe kom je nu tot een duidelijk personeelsbeleid in de horeca? We geven je negen concrete tips.

Tip 1

Denk eerst na over de uitgangspunten van je personeelsbeleid. Bedenk hoe jouw werknemers kunnen bijdragen aan het halen van je bedrijfsdoelen. Denk ook na hoe jij ervoor kunt zorgen dat je team optimaal kan presteren.

Tip 2

Schrijf de uitgangspunten van je personeelsbeleid op. Je personeelsbeleid is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. Het is slim om je ondernemingsplan ieder jaar te actualiseren en dus ook je personeelsbeleid te evalueren. 

Klaar voor nieuw horecapersoneel?

Vul de horecachecklist in en ontdek hoe jij ervoor staat. Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips.

Start de checklist

Tip 3

Bepaal wie het personeelsbeleid gaat uitvoeren. Je kunt dit als ondernemer zelf doen. Je kunt ook iemand aanstellen om dit beleid uit te voeren, zoals een bedrijfsleider of teamleider.

Tip 4

Denk na over de juiste personeelsbezetting. Hoeveel werknemers heeft je bedrijf nodig om de bedrijfsdoelen te halen, nu en in de toekomst? Via strategische personeelsplanning kun je dit bepalen.

Tip 5

Zorg voor een veilige werkplek en goede arbeidsomstandigheden. Alleen dan kan je personeel optimaal presteren. Dit betekent dat je alle risico’s voor je personeel in kaart brengt en deze concreet aanpakt. Denk bijvoorbeeld ook aan het werken volgens de hygiënecode.

Tip 6

Je personeelsbeleid moet voldoen aan alle wetten en regels rondom personeel. Zorg dus dat je het arbeidsrecht kent en toepast. Als jouw personeelsbeleid voldoet aan de wet, voorkom je boetes, naheffingen, rechtszaken en andere nare gevolgen.

Je voorkomt zo onnodige personeelskosten in de horeca. En, belangrijker nog, je geeft je werknemers de bescherming waar zij recht op hebben.

Tip 7

Beperk het ziekteverzuim in je horecazaak. Bepaal hoe je omgaat met ziekmeldingen en wat je eraan doet om werknemers fit en gemotiveerd te houden. Een belangrijk onderdeel van je personeelsbeleid is daarom je verzuimbeleid.

Tip 8

Voorkom onderbetaling en uitbuiting. Dit komt helaas nog vaak voor in de horeca, maar is funest voor je reputatie als werkgever. Voor een goede beloning van je werknemers moet je altijd rekening houden met het minimumloon en de bepalingen in de horeca-cao.

Tip 9

Bij je personeelsbeleid ga je uit van gelijke kansen. Het moet bijvoorbeeld niets uitmaken of iemand man of vrouw is, oud of jong, buitenlander of immigrant.

Toch wordt er vaak bewust of onbewust onderscheid gemaakt, waardoor niet iedereen dezelfde kansen krijgt. Pas dus op voor discriminatie binnen je bedrijf.

Goed personeelsbeleid horeca

Volgens de wet moet iedere ondernemer met personeel een 'goede werkgever' zijn. Je bent dus verplicht een goed personeelsbeleid te voeren.

  • Verdiep je verder in je verplichtingen als werkgever. Lees meer over goed werkgeverschap in de horeca.
  • Test of jij je zaakjes goed op orde hebt. Doe de check en ontdek of jouw horecazaak klaar is voor nieuw personeel.

Echte tegenvallers hebben grote impact. Hoe zorg je ervoor dat jouw horecazaak blijft bestaan, juist als het tegenzit?

Zo beperk je risico's

17 februari 2020

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Wat zijn de kosten van horecapersoneel?

X
Kosten horecapersoneel

Krijg inzicht in alle personeelskosten in de horeca met deze gratis whitepaper.

Download

En ga direct aan de slag met slimme bespaartips.