Welke risico’s loop ik?

Verzekeringen whitepaper ondernemer

Ontdek het in de whitepaper over risico's en verzekeringen, inclusief een handige risico-checklist

Risicomanagement Zakelijke dienstverleners
Risicomanagement Zakelijke dienstverleners

5 risico's in de zakelijke dienstverlening

746 De zakelijke dienstverlening is een diverse branche. Maar ondanks alle verschillen zijn er specifieke brancherisico’s waar veel ondernemers mee te maken hebben. Welke tegenvallers kun je als werkgever in deze bedrijfstak tegenkomen?

Risico’s zakelijke dienstverlening

In de zakelijke dienstverlening gaat het om uiteenlopende bedrijven. In deze bedrijfstak vallen onder meer advocatenkantoren, ICT-bedrijven en reclamebureaus. Deze zakelijke dienstverleners hebben met elkaar gemeen dat ze vooral zakelijke diensten leveren aan andere bedrijven.

Personeels­risico's

Een deel van deze ondernemers heeft personeel in dienst. Dit kan zorgen voor allerlei personeels­risico’s, zoals langdurige ziekte van een werknemer.

Ook loop je risico dat je bedrijf schade lijdt, bijvoorbeeld door een fout van je medewerker. Hieronder geven we voorbeelden van risico's.

5 risico's voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening

  1. Arbeidsongeschiktheid van de ondernemer

    Wat als jij ziek wordt? Arbeidsongeschiktheid kan grote gevolgen hebben voor een ondernemer in de zakelijke dienstverlening.

    Langdurige ziekte of een ongeval kunnen ervoor zorgen dat je voor langere tijd uit de roulatie bent. Je onderneming moet het dan niet alleen doen zonder een centrale figuur, maar ook kan je inkomen geheel of gedeeltelijk wegvallen.

    Met een Ondernemers-AOV kun je als zakelijk dienstverlener jouw ondernemersrisico op arbeidsongeschiktheid afdekken.
  2. Schade aan kostbare apparatuur

    Jij en je werknemers zijn vaak afhankelijk van kostbare apparatuur. Misschien ga je regelmatig pad met elektronica (laptops, tablets en smartphones). Denk aan een webdesigner die zijn laptop meeneemt naar een klant om het ontwerp van een website te presenteren.

    Schade aan deze apparatuur kan voor jou als werkgever extra kosten met zich meebrengen. Bijvoorbeeld als je werknemer zijn laptop laat vallen of als die gestolen wordt. Als ondernemer kun je je hiertegen verzekeren met een elektronica­verzekering.
  3. Aansprakelijkheid voor beroepsfouten

    Veel ondernemers in de zakelijke dienstverlening geven advies of verstrekken informatie. Dit kan leiden tot beroeps­aansprakelijk­heid.

    Een voorbeeld is een advocaat die een contract opstelt voor een klant. Door nalatigheid vergeet hij een belangrijke clausule. Zijn cliënt lijdt hierdoor schade en eist een vergoeding bij de advocaat.

    Deze aanspraak kan grote financiële gevolgen hebben. Een beroeps­aansprakelijk­heids­verzekering kan hiertegen bescherming bieden. Naast de advocatuur bestaat deze verzekering voor een groot aantal andere beroepen.
    Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

    Iedereen maakt fouten

    Met name in de zakelijke dienstverlening ligt een beroepsfout op de loer. Gelukkig is er een beroeps­aansprakelijk­heids­verzekering (BAV).

  4. Juridische geschillen

    In elke onderneming liggen juridische geschillen op de loer. Werkgevers in de zakelijke dienstverlening lopen onder meer de kans dat klanten niet (op tijd) betalen, maar bijvoorbeeld ook dat zij verwikkeld raken in arbeidsconflicten.

    Met een rechtsbijstand­verzekering krijg je juridische bijstand, ook bij dreigende (arbeids)conflicten. Daarmee voorkom je dat dit in de papieren loopt.
  5. Ongeval van een werknemer

    Sommige werknemers in de zakelijke dienstverlening zijn voor hun werkgever onderweg. Bijvoorbeeld om een klant te bezoeken of spullen bij een leverancier op te halen.

    Als je werknemer tijdens zo’n rit een ongeval krijgt, dan ben je als werkgever vaak aansprakelijk. Je dient als goed werkgever namelijk te zorgen voor een behoorlijke verzekering die schade van werknemers vergoedt na een ongeval.

Met een verkeersschade­verzekering kun je werknemers met een gerust gevoel de weg op sturen.

Verzekeringen zakelijke dienstverlening

De risico’s in dit artikel zijn slechts voorbeelden. Wil je weten waar je in jouw specifieke geval op moet letten? Dan kan een onafhankelijke verzekerings­adviseur je helpen. Vraag advies en ontvang een offerte.

Hij brengt de risico’s voor je in kaart en geeft advies om deze risico’s te beperken of af te dekken. Dan kan het bijvoorbeeld gaan om een pakket van verzekeringen voor de zakelijke dienstverlening dat op maat is gemaakt voor jouw branche.

Welke verzekeringen heb jij nodig? Gebruik een risico-checklist.

Vragen over risico's in de zakelijke dienstverlening

  • Wat zijn risico's in de zakelijke dienstverlening?De zakelijke dienstverlening kent specifieke risico's. Bij de levering van diensten aan bedrijven kun je te maken krijgen met financiële risico's, zoals uitblijvende betalingen, schadevergoedingen en juridische kosten. Daarnaast heb je beroepsspecifieke risico's, zoals schadeclaims na beroepsfouten en gestolen of beschadigde apparatuur. Ook rondom personeel heb je extra risico's, zoals ziekte­verzuim, arbeidsconflicten en ongevallen.
  • Hoe kan ik zakelijke risico's verkleinen?Het is belangrijk je zakelijke risico's in kaart te brengen en een plan van aanpak te maken. Dat doe je met risicomanagement. Door je bewust te zijn van de risico's in de zakelijke dienstverlening en specifiek voor jouw bedrijf, kun je er bewust mee omgaan. Een verzekerings­adviseur kan je helpen bij het in kaart brengen en het beperken van jouw risico's. Vraag advies en ontvang een offerte.
  • Welke verzekeringen heb ik nodig in de zakelijke dienstverlening?Voor veel zakelijke dienstverleners zijn aansprakelijkheids­verzekeringen heel belangrijk. Een beroeps­aansprakelijk­heids­verzekering beschermt je tegen de financiële schade door beroepsfouten van jou of je personeel. Met een bedrijfs­aansprakelijk­heids­verzekering ben je ook verzekerd tegen fysieke schade aan personen en objecten. Daarnaast kan een AOV nuttig zijn voor je eigen inkomen en heb je allerlei personeels­verzekeringen. Het is handig te kiezen voor een totaalpakket van verzekeringen voor de zakelijke dienstverlening.

zakelijke dienstverlener ondernemer risico

Zakelijke dienstverlener

Een beroepsfout kan je een fikse schadeclaim opleveren. Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het even tegenzit.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests