Eindejaarsspeech
Eindejaarsspeech

Zo houd je een goede eindejaarsspeech

Aan het eind van het jaar maken je werknemers een laatste sprint. Zodra het stof is neergedaald, kun je samen het jaar feestelijk afsluiten. Lees hoe je dat doet met een goede eindejaarsspeech.

Een eindejaarsspeech houden

De eindejaarsspeech is een uitgelezen moment om werknemers te inspireren en te motiveren. Je blikt samen terug op het afgelopen jaar en bedankt iedereen voor het geleverde werk. Tijdens deze gelegenheid kun je ook een nieuwe stip op de horizon zetten.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe zorg je voor een samenhangend verhaal? En hoe voorkom je dat werknemers halverwege in slaap sukkelen in plaats van dat je ze inspireert en motiveert? Hieronder lees je praktische tips voor een goede eindejaarsspeech.

1. Kies een thema

Probeer het jaar in één of meer woorden samen te vatten en maak dit het thema van je eindejaarsspeech. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat ondernemerschap in het afgelopen jaar een belangrijke rol speelde in je bedrijf.

Gebruik dit als rode draad en maak het concreet met allerlei voorbeelden. Zo kun je ter illustratie opvallende initiatieven noemen van ondernemende werknemers.

Als je met bepaalde kernwaarden werkt, is het slim om deze als kapstok te gebruiken voor je speech. En als je er nog niet mee werkt is dit een ideaal moment om ze te introduceren.

Kies kernwaarden die echt bij je personeel passen. Dat zorgt voor meer betrokkenheid.

2. Bedank je team

Tijdens een eindejaarsspeech vergeet je uiteraard niet om je werknemers te bedanken. Daarbij prijs je hun inzet en waardeer je de resultaten die dankzij hen behaald zijn.

Je kunt dit moment dus aangrijpen voor het vieren van successen. Geef tegelijk de koers aan waar je met het bedrijf heen wilt en benadruk dat je jouw mensen nodig hebt om dit doel te bereiken.

Probeer in te spelen op de trends in jouw markt. Houd daarbij ook rekening met de HR-trends 2024.

Personeel aannemen ja of nee

Heb je personeel in dienst?

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeels­­verzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.

3. Behoud een luchtige toon

Let op de toon die je aanslaat in je eindejaarsspeech. Houd niet een ernstig verhaal, maar kijk op een plezierige en luchtige toon terug op het afgelopen jaar.

Vermijd daarbij slaapverwekkende slides vol cijfers en uitgebreide verhandelingen over de bedrijfsresultaten. Vergeet niet dat het (bijna) tijd is voor feest en dat dit feest wordt ingeluid door je eindejaarsspeech.

4. Houd het kort

Iedereen is na een ellenlange speech de boodschap direct weer vergeten. Niemand zit te wachten op een monoloog van een uur, zeker niet tijdens de laatste borrel van het jaar.

Werknemers willen dan vooral geïnspireerd en gemotiveerd worden. Houd de eindejaarsspeech dus kort en bondig.

Motiveer je team. Ontwikkel jezelf als peoplemanager.

5. Betrek je werknemers bij de speech

Maak je werknemers onderdeel van de eindejaarsspeech. Dat doe je door niet alleen over hen te praten, maar ze er daadwerkelijk bij te betrekken. Bijvoorbeeld door collega’s al dan niet spontaan uit te nodigen om ook een duit in het zakje te doen. Daardoor zit iedereen op het puntje van zijn stoel.

Voorkom dat je de plank misslaat en werknemers voor het blok zet die daar echt niet op zitten te wachten. Tast goed af wie je betrekt en hoe je dat doet.

Betrokkenheid zorgt voor meer werkplezier. Het is een krachtige motivatie voor personeel.

6. Wees jezelf

Het klinkt als een cliché, maar doe je tijdens de eindejaarsspeech niet heel anders voor dan normaal. Wees bijvoorbeeld niet ineens heel amicaal als je dat in de rest van het jaar niet bent.

Zorg dat het een oprecht en persoonlijk verhaal is dat bij je past. Je teamleden waarderen het als je eerlijk en enthousiast bent; ze prikken direct door een onoprecht verhaal heen.

Maak indruk

Ga voor een memorabele eindejaarstoespraak. Bekijk extra tips van expert Devin van den Berg, drievoudig Nederlands kampioen debatteren.

Structuur van de eindejaarsspeech

Een goede eindejaarsspeech bestaat uit een begin, een middenstuk en een eind. Hoe pas je deze structuur toe in je speech?

  • Begin Speech kerst eindejaar eindejaarsspeech tips

Een goed begin trekt je publiek het verhaal in. Je kunt bijvoorbeeld het spits afbijten met een leuke anekdote. Deze anekdote kan over jezelf gaan, over een lastige onderhandeling met een klant of over iets anders. Maak het levendig.

Daarnaast kun je de aandacht trekken door één of meer vragen te stellen, zoals: ‘Wat viel het meest op in het afgelopen jaar?’ Geef hierna een korte aankondiging van de inhoud van je eindejaarsspeech, zodat je werknemers weten wat hen te wachten staat.

  • Middenstuk

Het middenstuk bevat de kern van je boodschap. Je kunt daarbij kiezen voor een aantal onderwerpen waarvan je wilt dat ze blijven hangen bij je personeel.

Behandel deze hoofdpunten een voor een en geef daarbij af en toe herhalingen en samenvattingen, zodat je boodschap beter blijft hangen.

Loop intussen rond en maak oogcontact met je toehoorders. Zet daarbij je lichaamstaal in en ondersteun je verhaal met enthousiaste gebaren.

  • Eind

Je hebt de kern van het verhaal uiteengezet, de boodschap is als het goed is overgekomen. Nu is het tijd voor de afsluiting van je eindejaarsspeech.

Je laatste taak is om ervoor te zorgen dat iedereen met een goed gevoel aan de aansluitende borrel en het nieuwe jaar begint. Dat doe je door de speech af te sluiten met een pakkende zin die je boodschap goed samenvat.

Ook kun je teruggrijpen naar het begin van je speech, waardoor de cirkel rond is. En daarna is het tijd voor de borrel!

Eindejaarsborrel?

Zorg ervoor dat de laatste borrel van het jaar niet uit de hand loopt. Denk na over enkele regels waardoor het voor iedereen gezellig blijft. Je kunt de regels opnemen in een alcoholbeleid voor je bedrijf. En niet vergeten: geef vooral zelf het goede voorbeeld :D

Eindejaarsbonus?

Hebben je werkernemers uitzonderlijk goed gepresteerd dit jaar? Beloon ze daar dan voor. Je kunt het op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld met een eindejaarsbonus, een mooi cadeau of een dertiende maand.

Stimuleer je werknemers met een prestatiebeloning. Dan zullen ze ook in het nieuwe jaar hun uiterste best doen voor je bedrijf.

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Vragen over speech en beoordeling personeel

  • Moet ik mijn personeel beoordelen in mijn speech?

    Je mag best iets zeggen over de algemene prestaties van je team. Focus daarbij op het positieve. De beoordeling per werknemer doe je in het persoonlijke beoordelingsgesprek. Die beoordeling gaat over het functioneren van je werknemer. Dus of hij afgesproken doelen heeft behaald of bepaalde vaardigheden heeft ontwikkeld.

  • Waar vind ik een beoordelingsformulier?

    Je kunt zelf een beoordelingsformulier maken. Het is handig om een sjabloon beoordelingsformulier te gebruiken en deze aan te passen naar je eigen wensen. Online zijn er meerdere voorbeelden te vinden die je kunt downloaden.

  • Hoe sluit de beoordeling aan op het functioneringsgesprek?

    Neem de tijd om goed na te denken over de beoordeling. Zorg dat het aansluit bij eerdere feedback en de punten op het laatste functioneringsgesprek formulier. De uitkomst van jouw beoordeling mag niet als een totale verrassing komen. Voorkom valkuilen door de afspraken SMART te formuleren.

  • Wanneer geef ik werknemers een loonsverhoging?

    Heeft je team goed gepresteerd? Dan kun je ze misschien een prestatiebeloning of loonsverhoging geven. In sommige gevallen ben je zelfs verplicht een salarisverhoging door te voeren. Bijvoorbeeld als dat afgesproken is in een cao, arbeids­overeenkomst of personeels­handboek. Ook bij een stijging van het minimumloon ben je mogelijk verplicht het salaris te verhogen.

Meest gelezen

Stappenplan werkoverleg met personeel

Een werkoverleg kom je tegen in ieder bedrijf, maar is niet overal even effectief. Als je het overleg op de juiste manier voert, verhoog je de betrokkenheid van je personeel. Benut dit stappenplan.

5 manieren om werkplezier te vergroten

Heeft jouw personeel plezier in het werk? Werkplezier is een cruciale factor voor een succesvol bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat het werk leuker wordt voor je werknemers? 5 tips.

Whitepapers en online tests