Advies over personeels­risico's nodig?

Wil je weten waar je in jouw bedrijf op moet letten? Vraag advies

Arbeidsconflict MKB personeel werkgever werknemer conflict
Arbeidsconflict MKB personeel werkgever werknemer conflict

Ruim 60% ondernemers heeft arbeidsconflict gehad

Een meerderheid van de werkgevers in Nederland heeft weleens een conflict gehad met een werknemer. Meer dan een kwart heeft zelfs vaker een arbeidsconflict gehad.

Dat blijkt uit een poll van Ondernemen Met Personeel, ingevuld door 214 ondernemers en leidinggevenden in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Resultaten:

  • 38,8% heeft 'nog nooit' een arbeidsconflict gehad.
  • 36% heeft 'een enkele keer' een arbeidsonflict gehad.
  • 25,2% heeft 'wel vaker' een arbeidsconflict gehad.

Arbeidsconflict

Je hebt allerlei soorten arbeidsconflicten. Het kan gaan om meningsverschillen tussen een werkgever en een werknemer, maar ook tussen werknemers onderling.

Arbeidsconflicten gaan bijvoorbeeld over de inhoud van het werk, de arbeidsomstandigheden, arbeidsverhoudingen of arbeidsvoorwaarden. Vaak gaat het ook over conflicten rond ziekte­verzuim en arbeidsongeschiktheid.

Arbeidsonflict oplossen

Een arbeidsconflict wil je natuurlijk het liefst voorkomen. Een rechtszaak kost je veel tijd, geld en energie. Daar zit niemand op te wachten.

Zodra er een arbeidsconflict ontstaat, kun je direct juridische hulp inschakelen. Preventief, om het conflict met je werknemer in de kiem te smoren, of voor een gang naar de rechter.

 

Arbeidsconflict, schade beperken

Een conflict met een werknemer kan hoog oplopen, het kan de werksfeer verpesten en het vergroot mogelijk het ziekte­verzuim binnen je bedrijf. Het kan je bovendien veel tijd en geld kosten. Een goede aanpak is dus van groot belang om de schade te beperken.

Rechtsbijstand voor ondernemers

Rechtsbijstand­verzekering

De kans op een conflict is altijd aanwezig en juridische bijstand kan behoorlijk in de papieren lopen. Met een rechtsbijstand­verzekering ben je als ondernemer verzekerd van juridische hulp.

Meest gelezen

Stappenplan werkoverleg met personeel

27429 Een werkoverleg kom je tegen in ieder bedrijf, maar is niet overal even effectief. Als je het overleg op de juiste manier voert, verhoog je de betrokkenheid van je personeel.

5 manieren om werkplezier te vergroten

12612 Heeft jouw personeel plezier in het werk? Werkplezier is een cruciale factor voor een succesvol bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat het werk leuker wordt voor je werknemers? 5 tips.

Whitepapers en online tests