Zelfstandige werknemer
Zelfstandige werknemer

Werknemers ervaren minder vrijheid

Minder werknemers zeggen het eigen werk zelf te kunnen regelen. Vooral flexibele werknemers ervaren minder vrijheid. Dat blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De resultaten van het onderzoek zijn opvallend, omdat je zou verwachten dat werknemers in de afgelopen jaren juist meer vrijheid hebben gekregen. Zo zijn veel bedrijven aan de slag gegaan met Het Nieuwe Werken. Daarbij lag de nadruk vaak op een grotere vrijheid en verantwoordelijkheid voor de werknemer.

In plaats daarvan lijkt het erop dat werkgevers de teugels strakker aantrekken. Zo daalde het aandeel van werknemers met zelfstandigheid in het werk tussen 2008 en 2013 van 61 naar 56 procent. De daling was het sterkst bij flexibele werknemers. Zij kunnen hun werk doorgaans minder zelfstandig regelen dan werknemers met een vaste arbeidsrelatie.

Burn-out en innovatie

Werknemers die zelf kunnen beslissen hoe en wanneer zij hun werk doen, hebben minder vaak burn-outklachten dan werknemers die dat niet kunnen. Zo kampt van de werknemers die aangeven dat zij regelmatig zelfstandig zijn ongeveer 10 procent met dergelijke klachten. Bij werknemers die zeggen dat zij nooit of soms zelfstandig zijn, ligt dat op ongeveer 16 procent.

Zelfstandigheid hangt ook samen met de innovatiekracht van organisaties. Van de werknemers die aangeven dat zij regelmatig zelfstandig zijn, vertoont ongeveer 32 procent innovatief werkgedrag, zoals het bedenken en verbeteren van (nieuwe) producten. Dat is ongeveer 15 procent bij werknemers die zeggen dat zij nooit of soms zelfstandig zijn.

Bron: TNO / CBS

Meest gelezen

Hitteplan voor je personeel maken

In Nederland hebben we een Nationaal Hitteplan, maar als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor de werkomstandigheden van je personeel. Maak dus een eigen hitteplan dat voldoet aan de regels. Zo pak je het aan.

Thuiswerken, wat zegt de Arbowet?

Door de coronacrisis werken veel mensen vanuit huis. Wat betekent dat voor jou als werkgever? Waar moet je volgens de Arbowet op letten? En hoe kun je ergonomische en psychische klachten bij jouw personeel voorkomen? Tips van twee experts.

Whitepapers en online tests