Beoordelingsgesprek in de bouw, 5 stappen

13 november 2017
Bouw beoordelingsgesprek formulier

Welke stappen doorloop je voor een goede beoordeling van je personeel? En hoe voer je een goed beoordelingsgesprek? Een stappenplan voor ondernemers in de bouw, inclusief handige beoordelingsformulieren.

Bouw beoordelingsgesprek formulier

Stap 1. Procedure beoordeling bepalen

Bouw aan een manier van beoordelen die past bij je bedrijf en je werknemers. Denk na over de volgende zaken:

  • Bepaal wie de beoordelingen gaat doen, per werknemer of afdeling. Kies bijvoorbeeld voor een directe leidinggevende die goed zicht heeft op de dagelijkse prestaties van de werknemer(s).
  • Bepaal ook de frequentie van de beoordelingsgesprekken. Vaak worden beoordelingsgesprekken een keer per jaar gehouden, aan het einde van een jaar. Halverwege het jaar is er vaak een functioneringsgesprek en sommige bedrijven doen aan het begin van het jaar ook een planningsgesprek met hun personeel. In de bouw wordt ook weleens gekozen voor een combinatiegesprek. Dat is een beoordelingsgesprek en functioneringsgesprek in een.
  • Bepaal ook hoe de administratieve afhandeling zal zijn van het beoordelingsgesprek. Waar en door wie worden de beoordelingsformulieren opgeslagen? Het is raadzaam de formulieren altijd op te nemen in het personeelsdossier
  • Bedenk ook wat de gevolgen zullen zijn van de beoordeling. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een prestatiebeloning, waarbij je een goed presterende werknemer een bonus of loonsverhoging geeft. Denk ook na over een eventueel verbetertraject en scholing om een slecht presterende werknemer vooruit te helpen.

Stap 2. Beoordelingscriteria vaststellen

Waarop ga je een werknemer precies beoordelen? Je kunt de competenties in de functieomschrijving als uitgangspunt nemen. Let bijvoorbeeld op enkele algemene competenties zoals: organiseren, plannen, efficiënt werken, klantgericht zijn, flexibel zijn, etc. Maar probeer ook specifieke competenties en doelen te beoordelen.

Klaar voor (meer) personeel?

Vul de checklist in en ontdek binnen enkele minuten hoe jij ervoor staat. Na afloop ontvang je een persoonlijk rapport met tips.

Doe de checklist

Een timmerman kun je bijvoorbeeld specifiek beoordelen op de ‘kwaliteit van afgeleverde kozijnen’. Bedenk zo per functie waarop een werknemer eerlijk en objectief beoordeeld kan worden. Het beste kun je vaste waarden of KPI’s gebruiken (cijfers, aantallen, percentages) om de prestaties van je werknemer te meten.

Stap 3. Beoordelingsschalen bepalen

Op weke manier ga je werknemers beoordelen? Je kunt kiezen voor een cijfer- of puntensysteem. Meestal wordt er gekozen voor een simpele 3- of 5-puntsschaal, namelijk:

  • 3-puntsschaal: onvoldoende, voldoende, goed.
  • 5-puntsschaal: onvoldoende, matig, voldoende, goed, zeer goed.

Probeer te omschrijven en te onderbouwen wat deze termen inhouden, zodat er een concrete beoordeling kan plaatsvinden. Wanneer is iets voldoende, goed of onvoldoende? Als je dit kunt koppelen aan een concreet aantal (bijvoorbeeld afgeleverde klussen / tevreden klanten, etc.) kan er geen twijfel over bestaan. Zorg ook dat er op het beoordelingsformulier (zie volgende stap) ruimte is voor een toelichting van de gegeven score.

Stap 4. Beoordelingsformulier bouw gebruiken

Om een werknemer te beoordelen is het handig een beoordelingsformulier te gebruiken. Bekijk en download een algemeen voorbeeld beoordelingsformulier van OndernemenMetPersoneel.nl.

Je kunt ook specifieke beoordelingsformulieren maken per afdeling of type werknemer, zoals een beoordelingsformulier voor een timmerman, meewerkend voorman, UTA-medewerker of bouwplaatsmedewerker. Bekijk bijvoorbeeld de beoordelingsformulieren van VKP bouw (pdf). In dit bestand vind je trouwens ook een handig voorbeeld van competenties waarop beoordeeld kan worden per type werknemer. En ook staan er in deze pdf voorbeeldformulieren voor functioneringsgesprekken.

Zodra je een werknemer gaat beoordelen is het aan de leidinggevende om het formulier zo concreet en duidelijk mogelijk in te vullen. Dit doe je voorafgaand aan het beoordelingsgesprek. Zorg ervoor dat je hierbij voldoende informatie verzamelt om tot een goede beoordeling te komen.

Stap 5. Beoordelingsgesprek voeren

Een beoordelingsgesprek is grotendeels eenrichtingsverkeer. Jij of een andere leidinggevende vertelt aan je werknemer wat de beoordeling is over zijn prestaties tijdens de afgelopen periode (vaak een jaar). Je licht de beoordeling toe en vertelt wat de gevolgen ervan zijn.

Je werknemer krijgt daarna de mogelijkheid te reageren, maar hij heeft in principe geen inbreng meer op de gegeven beoordeling. In een functioneringsgesprek halverwege het jaar heeft je werknemer meer inbreng, daarin kan hij uitgebreid feedback geven op de gang van zaken binnen het bedrijf.

Maar hoe voer je nu een goed beoordelingsgesprek? Gebruik het stappenplan in het artikel Betere beoordelingsgesprekken voeren.

Je kunt ook voor een beoordelingsgesprek nieuwe stijl kiezen, waarbij een systeem wordt gebruikt van vaker en sneller feedback geven door meerdere personen. Lees hier meer overin het artikel Beoordelingsgesprek nieuwe stijl, voorbeelden en tips.

Stap 6. Beoordeling afronden

Het is belangrijk dat de beoordeling door jou en je werknemer ondertekend wordt. Jij als leidinggevende tekent in ieder geval voor 'akkoord'. Het liefst doet de werknemer dat ook. Maar als hij dit niet wil, bijvoorbeeld omdat hij het niet eens is met de beoordeling, dan kan hij voor 'gezien' tekenen. Dan is duidelijk dat hij kennis heeft kunnen nemen van de inhoud van de beoordeling. Dit is belangrijk voor de onderbouwing van een eventueel ontslag in de toekomst, na bijvoorbeeld drie slechte beoordelingen.

Bij stap 1 heb je bepaald wat de verdere procedure is omtrent het bewaren en opslaan van de beoordelingsformulieren en de gevolgen van de beoordeling. Let er op dat dit goed wordt nageleefd binnen je bedrijf. Dan kunnen er geen misverstanden ontstaan over de beoordeling en zullen je werknemers gemotiveerd worden om hun best te blijven doen voor je bedrijf.

13 november 2017
Je kunt alleen reageren als je cookies niet hebt geweigerd. Op deze pagina lees je meer over cookies. Zet cookies aan.

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.