Werven personeel kapper schoonheidsspecialist
Werven personeel kapper schoonheidsspecialist

Werving in de persoonlijke dienstverlening, 5 tips

Hoe kom je nu aan de juiste vakman of vakvrouw voor jouw bedrijf? Van het klassieke A4'tje achter de ruit tot vacaturesites en social media. 5 tips voor werving in de persoonlijke dienstverlening.

Personeel vinden

Voor ondernemers in de persoonlijke dienstverlening is het niet eenvoudig de juiste werknemers te vinden.

Of je nu een geschoolde kapper zoekt, een recepioniste, schoonheidsspecialiste, nagelstyliste, masseur of een andere vakkracht - jouw bedrijf heeft specifiek talent nodig.

Gebruik daarom deze 5 tips om je zoektocht succesvol te maken:

1. Adverteer op de beste plek

Heb jij een salon of bedrijfspand in een stadscentrum of winkelcentrum? Dan heb je de ideale advertentielocatie in handen. Het klassieke bordje of A4'tje achter de ruit werkt namelijk nog altijd het beste voor veel persoonlijke dienstverleners. En het is nog gratis ook!

  • Probeer de tekst op het A4'tje specifiek, maar kort en aantrekkelijk te maken. Dus niet alleen maar 'personeel gezocht', maar bijvoorbeeld 'kapper gezocht' of 'receptionist(e) gezocht'. Je kunt ook voor een creatieve tekst en iets meer uitleg kiezen. Zorg dat voorbijgangers en klanten direct weten naar wie je op zoek bent.

2. Gebruik de gouden vraag

'Weet jij nog iemand?' Die vraag is goud waard. Durf die vraag aan zoveel mogelijk mensen te stellen in je omgeving. De meeste personen vinden het alleen maar leuk om mee te denken en een ander aan een baan te helpen. Benut die betrokkenheid. Via-via komen de meeste mensen op hun plek terecht. 

  • Vraag het dus aan je huidige werknemers. Zij kennen mogelijk nog een goede oud-collega met de juiste kwaliteiten. Dan heb je direct een goede referentie. Je kunt zelfs een wervingsbonus beloven aan je personeel als zij een goede kandidaat kunnen aandragen.
  • Vraag het ook aan je (trouwe) klanten. Maak wel duidelijk dat er bepaalde kwaliteiten nodig zijn voor de functie. Klanten kennen je bedrijf en zullen er enthousiast over vertellen. De ideale ambassadeurs. 
  • Stel de vraag ook aan vrienden, zakenrelaties en leveranciers - zij komen nog wel eens ergens en kennen jou en je bedrijf.

3. Adverteer online

Zorg dat je vacature ook online gevonden wordt, dan bereik je een grote doelgroep van werkzoekenden. Je kunt de vacature natuurlijk op je eigen website zetten, maar benut vooral websites met veel bezoekers. Er zijn heel veel online vacaturebanken en jobboards waar je (gratis) een vacature kunt plaatsen.

Bijvoorbeeld het platform Indeed. Of vacaturesites speciaal voor de persoonlijke dienstverlening, zoals KappersjobagentSalonvacatures.nl en Uitvaartvacatures.nl

Ondernemer persoonlijke dienstverlening

Specialist in de persoonlijke dienstverlening

Wat doe je als je arbeidsongeschikt raakt of je wordt aansprakelijk gesteld na een ongeluk? Zorg dat jouw zaak blijft bestaan als het tegenzit.

  • Zorg dat je vacature opvalt. Schrijf een goede vacaturetekst met een aantrekkelijke functieomschrijving. Benadruk de unieke cultuur in jouw bedrijf. Noem bijvoorbeeld ook enkele voordelen van het werken in een klein bedrijf.
  • Denk ook aan werven via social media. Laat op Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, WhatsApp, Instagram en/of YouTube zien hoe leuk het is om in jouw bedrijf te werken en wat een tof team je hebt.
  • Je kunt een video plaatsen om je bedrijf goed in beeld te brengen en te benoemen wie jij zoekt. Daarmee val je op, maak je mensen enthousiast en trek je misschien onverwachts talent aan.

4. Werk samen met scholen

Of het nu gaat om bijbaantjes, stages, werkervaringsplekken of startersfuncties, het is altijd goed om als ondernemer een goede relatie op te bouwen met relevante scholen en opleidingsinstituten in jouw regio. Zij kunnen je helpen aan vakkrachten.

Andersom kun jij hen helpen door het aanbieden van stageplaatsen of een serie gastlessen. Zo creëer je goodwill en bouw je ook voor de lange termijn aan een goede relatie en een netwerk voor nieuw talent.

  • Ga na welke opleidingen relevant zijn voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld een kappersopleiding. Neem contact op met de school in kwestie en vraag naar de mogelijkheden. 

5. Richt je op de regio

Wil je het liefst iemand in dienst nemen die dichtbij woont? Dan kun je bijvoorbeeld een personeels­advertentie plaatsen in regionale kranten en huis-aan-huisbladen. Vaak is dat heel betaalbaar en het kan bruikbare sollicitanten opleveren.

  • Denk ook aan adverteren op het prikbord van de lokale sportclub of advertentiekaartjes in de supermarkt. Zo benut je alle mogelijkheden in de buurt.

Werving uitbesteden?

Wil je hulp bij het werven van nieuwe werknemers in de persoonlijke dienstverlening? Dan kun je een beroep doen op een selectiebureau, detacheringsbureau of uitzendbureau.

Je hebt bureaus die zich specifiek richten op de persoonlijke dienstverlening en een groot netwerk hebben van talent in jouw regio. Vraag hen naar de mogelijkheden en voorwaarden.

Verzekeringen persoonlijke dienstverlening

Echte tegenvallers...

Ziekte­verzuim, brand, aansprakelijkheid en een storing op je website. Dit zijn tegenvallers die grote impact hebben op je bedrijf. Welke verzekeringen heb jij nodig?

Meest gelezen

Whitepapers en online tests