Vacatures staan bol van standaardtermen. Wat te denken van een zin als: ‘Onze organisatie heeft een informele cultuur en als werknemer moet je actief, resultaatgericht en flexibel zijn.’ Het is vaag taalgebruik waarmee je weinig goede sollicitanten overtuigt.
Schrijf een 'pakkende' personeelsadvertentie
Sollicitanten zoeken juist concrete informatie die hen helpt bij de beslissing om op een functie te solliciteren. Als je die informatie opneemt in een pakkende tekst, levert dat meer reacties van een betere kwaliteit op.
Tip!
Voordat je aan de slag gaat, kan het helpen om te bekijken hoe andere bedrijven vacatureteksten schrijven. Zoek bijvoorbeeld op LinkedIn naar een soortgelijke functie. Op verschillende websites staan ook voorbeelden van personeelsadvertenties.
In 7 stappen laten we zien hoe je een goede vacaturetekst kunt schrijven:
1. Schrijf een korte en krachtige tekst
De tekst van een personeelsadvertentie is kort en krachtig. Een goed uitgangspunt voor de lengte van een vacaturetekst is ongeveer 400 tot 600 woorden. Schrijf actief en spreek de lezer in de tweede persoon aan. Gebruik zoveel mogelijk 'je' of 'u' en zo weinig mogelijk wij.
2. Kies een opvallende functienaam
In een vacature springt de functienaam het eerst in het oog. Op basis van de functienaam beslissen sollicitanten of ze wel of niet verder lezen. Zorg daarom voor een opvallende functienaam waarin sollicitanten zich herkennen.
Op basis van dit principe heet een secretaresse een managementassistent, office manager of personal assistant. Maak het niet te bont met dit soort Engelse benamingen, omdat je dan misschien niet meer vindbaar bent voor sollicitanten die een zoekmachine of vacaturesite gebruiken.
Vraag je eigen personeel om mee te denken over een prikkelende functienaam.
Met dit complete pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s van werkgeverschap af en zorg je goed voor je personeel.Personeel aannemen
3. Maak een levendige functieomschrijving
De functieomschrijving bestaat in veel vacatures uit een droge opsomming op basis van het functieprofiel. Beschrijf in plaats daarvan op een levendige manier hoe een typische werkdag eruitziet. Welke taken voer je uit vanaf het moment dat je binnenkomt? Met welke leuke collega’s werk je samen? En wat heb je bereikt als je aan het eind van de dag de deur weer achter je dichttrekt?
Als je veel concrete informatie geeft, krijgen kandidaten een beter beeld van de functie. Daardoor verklein je de kans dat ze na verloop van tijd weer vertrekken.
4. Vraag naar passende opleidingsvereisten
De opleidingsvereisten hebben een grote invloed op de respons die je krijgt. Als je alleen een bepaald werk- en denkniveau vraagt, krijg je veel reacties die niet altijd relevant zullen zijn. Het aantal reacties neemt daarentegen af als je een diploma of opleiding expliciet benoemt.
Afhankelijk van de functie-eisen en de stand van de arbeidsmarkt kun je de opleidingsvereisten meer of minder strikt formuleren.
5. Zet arbeidsvoorwaarden en beloning in de tekst
In een vacaturetekst mogen arbeidsvoorwaarden en beloning niet ontbreken. Wees zo concreet mogelijk over het salaris, als dit belangrijk is voor beoogde kandidaten. Dit verschilt per doelgroep. Maar niet iedereen vindt geld het belangrijkste argument om te solliciteren.
Secundaire arbeidsvoorwaarden tellen ook mee. Sommige mensen hechten veel waarde aan flexibele werktijden, ontspanning op het werk, sportfaciliteiten, vakantiedagen en de mogelijkheid om parttime te werken.
6. Presenteer je bedrijf
Presenteer je bedrijf op een realistische manier. Omschrijf wat je bedrijf doet en wat het zo interessant maakt. Is het bijvoorbeeld een uniek familiebedrijf, of staat innovatie hoog in het vaandel?
Alles wat onderscheidend is ten opzichte van andere bedrijven, helpt om kandidaten te verleiden. Houd het wel kort. Verwijs indien nodig naar je website of bedrijfspresentatie.
Vertel in ieder geval ook over de werksfeer. Stel de werksfeer niet te rooskleurig voor. Doe je dat wel, dan loop je de kans dat je nieuwe werknemers alsnog kwijtraakt als de werksfeer blijkt tegen te vallen. Noem bijvoorbeeld de kernwaarden die binnen jouw bedrijf gelden.
Ten slotte vergeet je natuurlijk niet de locatie van je bedrijf te vermelden; een acceptabele reistijd staat hoog op het lijstje van sollicitanten.
7. Geef een duidelijke deadline
Onder de vacature zet je de uiterste datum waarop kandidaten kunnen reageren. Het voordeel van een duidelijke deadline is dat je kandidaten hiermee een gevoel van urgentie geeft. Dit verhoogt meestal de respons.
Leg uit hoe een kandidaat het beste kan solliciteren en hoe de sollicitatieprocedure verloopt. Noem ook altijd een contactpersoon waar kandidaten terecht kunnen met vragen. Bij voorkeur geen algemeen adres, maar een concrete naam met een persoonlijk e-mailadres.
Tip!
Ga je via online kanalen personeel zoeken? Bijvoorbeeld op LinkedIn, Facebook of Twitter?
Zorg dat je vacaturetekst opvalt tussen de duizenden online personeelsadvertenties. Kies bijvoorbeeld voor een opvallende functietitel en gebruik relevante zoektermen. Lees hierover ook het artikel: Zo schrijf je een goede online vacaturetekst.