Werven via Twitter
Werven via Twitter

Stappenplan voor werven via Twitter

Twitter telt meer dan drie miljoen Nederlandse gebruikers. Dat maakt het een prima middel voor de werving van personeel. Hoe vind je werknemers via deze populaire microblogsite?

Steeds meer werkgevers doen aan recruitment via social media, waaronder Twitter. Dat is geen verrassing gezien de voordelen ervan. Twitter biedt namelijk een laagdrempelige en goedkope manier om in contact te komen met kandidaten. Door iemands tweets te lezen, krijg je daarnaast een indruk van zijn achtergrond.

Als je op deze manier wilt gaan werven, is het wel belangrijk dat je jezelf eerst twee belangrijke vragen stelt:

  • maakt je doelgroep gebruik van Twitter? En past dit bij je bedrijf?
  • Wanneer het antwoord op beide vragen positief is, kan deze manier van recruitment mogelijk veel opleveren voor je bedrijf.

Wat zijn de mogelijkheden?

Employer branding

Een sterk werkgeversmerk trekt talenten aan en bindt ze aan je bedrijf. Op Twitter bouw je aan dat merk met employer branding. Daarbij breng je het verhaal van je organisatie voor het voetlicht.

Hoe is het om bij jou te werken? Wat onderscheidt je bedrijfscultuur van concurrenten? Als je dit niet alleen uitdraagt maar ook in de praktijk brengt, weet je de beste mensen te vinden en te binden.

Netwerk opbouwen

Twitter stelt je in staat om een relatie op te bouwen met een groot aantal mensen. Na verloop van tijd resulteert dit in een waardevol netwerk. Als je hier genoeg tijd en aandacht in investeert, gaan je relaties na verloop van tijd voor jou aan de slag. Je merkt dan dat volgers bij je gaan solliciteren of andere kandidaten voorstellen. Een bijkomend voordeel is dat netwerken via Twitter ook klanten kan opleveren.

Vacatures delen

In tegenstelling tot LinkedIn heeft Twitter geen apart kanaal voor vacatures. Desondanks lenen tweets zich goed voor het delen van personeels­advertenties. Steeds meer mensen gebruiken Twitter namelijk in hun zoektocht naar een baan. Ook verspreiden berichten zich soms als een olievlek, omdat het eenvoudig is om ze te retweeten. Via de zoekfunctie zijn je vacaturetweets bovendien goed vindbaar.

Welke stappen moet ik zetten?

Stap 1. Stel de juiste doelen

Het is belangrijk om eerst goed na te denken over de doelen die je met Twitter wilt bereiken. Dat maakt het makkelijk om op een later moment te bepalen of je inspanningen hun vruchten hebben afgeworpen. Vraag je daarom af met welke resultaten je straks tevreden bent. Je kunt er bijvoorbeeld naar streven om contact te leggen met tientallen actieve of passieve kandidaten op Twitter.

Stap 2. Beschrijf de ideale kandidaat

Beschrijf nu de ideale kandidaat die je via Twitter wilt bereiken. Neem desnoods een functieprofiel erbij. Gebruik dit als input voor een lijstje van sleutelwoorden en hashtags die kandidaten in hun tweets of profiel gebruiken, zoals ‘secretaresse’ of #sales. Schrijf ook op waar ze waarschijnlijk naar zoeken. Op basis hiervan vul je straks je profiel op Twitter in, zoek je naar accounts om te volgen en plaats je interessante content.

Stap 3. Maak je profiel compleet

Kandidaten willen graag weten wie je bent. Zorg er dus voor dat je profiel volledig is. Voeg in ieder geval een herkenbare profielfoto toe, bijvoorbeeld het logo van je bedrijf. Daarnaast kun je in een ‘bio’ van 160 karakters een korte omschrijving geven van je bedrijf, inclusief sleutelwoorden en relevante hashtags. Vergeet ten slotte niet een link toe te voegen naar de homepage van je website of de ‘werken bij’-pagina.

Stap 4. Zoek naar mensen om te volgen

Zodra je profiel compleet is, kun je op zoek naar mensen om te volgen. Dit doe je door te zoeken naar interessante gebruikers en tweets. Gebruik daarbij het lijstje van zoekwoorden en hashtags dat je eerder hebt gemaakt. Als je de resultaten wilt filteren, voeg je een zoekoperator toe. Zo krijg je met ‘near:Amsterdam within:25km’ hoofdzakelijk tweets uit deze regio en met ‘-receptioniste’ sluit je dit woord uit.

Stap 5. Haak je personeel aan

De kans is groot dat een deel van je personeel al actief is op Twitter. Het is een goed idee om hen bij de werving te betrekken. Mogelijk bevinden zich in hun netwerk interessante kandidaten. Die bereik je indirect als zij je vacatures retweeten of anderen benaderen. Sommige werkgevers stimuleren dit met een aanbrengpremie. De werknemer ontvangt dan een bedrag als hij bijvoorbeeld via social media een nieuwe werknemer binnenhaalt.

Stap 6. Deel interessante content

Het is raadzaam om niet alleen vacatures te tweeten. Je bent voor volgers namelijk een stuk interessanter als je ook andere content deelt. Plaats links naar interessante artikelen, deel leuke weetjes over je bedrijf en retweet andere gebruikers. Door een kijkje achter de schermen te geven (bijvoorbeeld met foto’s), weten kandidaten wat ze kunnen verwachten als ze bij je aan de slag gaan. Vergeet daarbij niet om relevante hashtags te gebruiken.

Stap 7. Knoop gesprekken aan

Dit is de laatste en misschien wel belangrijkste stap. Twitter draait namelijk helemaal om interactie. Door middel van conversaties bouw je eenvoudig en zonder al te veel drempels relaties op met andere gebruikers. Reageer wel tijdig op vragen en opmerkingen, ook als iemand niet bij een functie past. Wellicht dat je op een later moment wel iets voor elkaar kunt betekenen.

Voorbeeld

Een goed voorbeeld uit Nederland is @CoolblueBanen, van het snelgroeiende webwinkelbedrijf Coolblue.

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Meest gelezen

Stappenplan sollicitatieprocedure

Van een functieprofiel opstellen tot het tekenen van het contract. Welke stappen neem je tijdens een sollicitatieprocedure? In 8 stappen een nieuwe werknemer aannemen.

Whitepapers en online tests