1. Bouw aan een groot netwerk
De grootte van je netwerk bepaalt je contactmogelijkheden als werkgever op LinkedIn. Als je met meer mensen verbonden bent, kun je meer gebruikers direct benaderen. Ook is het slim om ‘gelinkt’ te zijn met mensen die zelf een groot netwerk hebben.
Deze ‘superconnectors’ bezorgen je veel tweede- en derdegraads connecties. Deze connecties verschijnen in je zoekresultaten, in tegenstelling tot mensen die zich daarbuiten bevinden.
2. Leg connecties op alle niveaus
Een connectie lijkt soms niet voor de hand te liggen. Bijvoorbeeld omdat iemand in jouw ogen onvoldoende ervaring heeft. Het kan echter zinvol zijn om toch met elkaar te ‘linken’.
Wellicht dat je een paar jaar later wel wat voor elkaar kunt betekenen. Als de connectie eenmaal gelegd is, kun je makkelijker contact opnemen met deze kandidaat.
3. Zoek met keywords naar kandidaten
Op LinkedIn kun je met keywords naar kandidaten zoeken. In het zoekveld bovenin kun je bijvoorbeeld ‘salesmedewerker’ invullen. Hiermee zoek je naar alle salesmedewerkers in je netwerk.
Het is eenvoudig om inspiratie op te doen voor alternatieve keywords. Die vind je door op de profielen te kijken van enkele werknemers met de functie waar je naar zoekt.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel.Klaar voor (meer) personeel?
4. Maak een aantrekkelijke bedrijfspagina
Met een bedrijfspagina geef je als bedrijf niet alleen een visitekaartje af aan klanten, maar ook aan potentiële werknemers. Zo kun je door middel van blogs laten zien hoe fijn het is om bij jou te werken.
Dit is belangrijke informatie voor veel kandidaten, omdat zij vaak een grote waarde hechten aan een goede werksfeer. Een mooi voorbeeld van een aantrekkelijke bedrijfspagina is de pagina van LinkedIn zelf.
5. Vergeet je persoonlijke profiel niet
Sollicitanten kijken vaak ook op je persoonlijke profiel. Met een profiel vol verouderde informatie maak je als werkgever geen professionele indruk. Zorg er daarom voor dat de gegevens die daarop staan volledig en up-to-date zijn.
Voeg een representatieve foto toe en geef een duidelijke samenvatting van je werkzaamheden. Ook kun je recente projecten toevoegen en iets vertellen over de missie van je bedrijf.
6. Haak je personeel aan
Uit onderzoek blijkt dat kandidaten die door werknemers worden aangedragen van hogere kwaliteit zijn. Zij presteren beter en zijn meer betrokken bij je bedrijf. Het is daarom zinvol als je aanbevelingen van werknemers gebruikt bij je zoektocht naar talent.
Vraag bijvoorbeeld of zij een vacature willen delen met een statusupdate op LinkedIn. Ook kun je werknemers aansporen om op LinkedIn een relevant netwerk binnen hun vakgebied op te bouwen.
7. Benut de mogelijkheden van groepen
Groepen bieden je de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier in contact te komen met professionals binnen je vakgebied. Zo kan iemand die een relevante discussie plaatst wellicht interessant zijn voor je bedrijf.
Dit groepslid kun je buiten je netwerk rechtstreeks een bericht sturen, terwijl je daar normaal gesproken een betaalde InMail voor nodig hebt.
Bovendien is een voordeel van LinkedIngroepen is dat je er gratis vacatures kunt plaatsen.
8. Investeer in een relatie
Ten slotte is het belangrijk om te beseffen dat het op LinkedIn gaat om tweerichtingsverkeer. Als je dit medium succesvol wilt inzetten, moet je dus meer te bieden hebben dan alleen vacatures.
Zorg er daarom voor dat je uitgebreid investeert in een relatie met kandidaten die mogelijk interessant zijn voor je bedrijf. Wijs hen bijvoorbeeld op interessante artikelen of neem deel aan discussies in groepen.
Deze inspanningen besparen je op een later moment wellicht hoge kosten voor werving en selectie.
Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.Heb je personeel in dienst?