Een bedrijfsleider of teamleider komt vaak in beeld als een horecazaak groeit. Bijvoorbeeld wanneer je als horecaondernemer de benen uit je lijf loopt en wel wat lucht kunt gebruiken. Of als je een tweede zaak opent en hiervoor een manager nodig hebt. Je kunt als ondernemer namelijk maar op één plek tegelijk zijn en ook niet alle taken op je nemen.
Taken van een manager in de horeca
Een manager in de horeca moet van veel markten thuis zijn. Want zoals je zelf al weet, komt bij het runnen van een horecazaak het nodige kijken. Zijn taken kunnen zich dan ook uitstrekken tot uiteenlopende zaken als inkoop, administratie, personeelszaken en sales en marketing.
Uiteraard verschilt het takenpakket per horecazaak. Maar voor een algemeen beeld kun je gebruikmaken van het Register Referentiefuncties Horeca. Dat beschrijft de taken van onder meer een bedrijfsleider en een assistent-bedrijfsleider.
Tips om een bedrijfsleider te zoeken
1. Denk goed na wat voor manager je zoekt
Elke horecazaak is uniek. En waarschijnlijk ben jij op zoek naar heel ander horecapersoneel dan een willekeurige zaak bij jou in de buurt. Dat geldt ook voor een manager. Zijn manier van werken moet passen bij de bedrijfsformule die je hebt gekozen. Ook moet hij deze visie kunnen vertalen naar de werkvloer. Giet je wensen eventueel in een functieprofiel.
2. Geen bedrijfsleider, maar teamleider
Bedrijfsleider is een gebruikelijke functienaam voor een leidinggevende in een horecazaak, maar deze term kan de verkeerde verwachtingen wekken. Kies in je vacaturetekst daarom voor teamleider als functienaam. Dat legt beter de nadruk op waar het eigenlijk om draait, namelijk het personeel. Het managen van een team van koks, obers, gastheren en gastvrouwen is vaak het belangrijkste aspect.
Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) horecapersoneel. Klaar voor nieuw horecapersoneel?
3. Bied een passend salaris
Een goede bedrijfsleider weet wat hij waard is. Dat geldt helemaal in een aantrekkende arbeidsmarkt waar horecawerkgevers tegen elkaar opbieden voor goed personeel. Hoewel je natuurlijk op de kleintjes let, moet je op zijn minst een passend salaris bieden.
Als je weinig te bieden hebt, is de kans namelijk groot dat je mensen aantrekt die jou ook weinig te bieden hebben. Of je trekt een horecatopper aan die zo weer de deur uit loopt.
4. Maak werken bij jou een feest
Met een kleine horecazaak kun je vaak niet dezelfde arbeidsvoorwaarden bieden als een grotere horeca-onderneming. Daar staat tegenover dat je het harde werken in de horeca wel zo leuk mogelijk kunt maken.
Geef je bedrijfsleider bijvoorbeeld voldoende vrijheid en verantwoordelijkheid, zonder hem voortdurend in de weg te zitten. En bied ruimte voor opleiding en ontwikkeling. Dat maakt werken bij jou een feest.
5. Steek de koppen bij elkaar
Als horecaondernemer sta je samen sterker dan alleen. Ook als het gaat om personeel. Bespreek jouw knelpunten met andere horeca-ondernemers, en vraag hoe zij hiermee omgaan.
Wellicht dat een andere horecaondernemer jou bijvoorbeeld kan helpen aan een geschikte (assistent-)bedrijfsleider voor wie bij hem onvoldoende doorgroeimogelijkheden zijn. Een bijkomend voordeel is dat je weet wat voor vlees je in de kuip hebt.
6. Leid zelf een bedrijfsleider op
Je kunt ook overwegen om zelf een bedrijfsleider op te leiden. Denk aan een stagiair of een parttime medewerker die naast zijn opleiding alvast relevante werkervaring wil opdoen.
In het mbo worden bijvoorbeeld voortdurend mensen klaargestoomd voor een toekomst als manager in de horeca. Als je hen bij jou op de werkvloer de nodige ervaring laat opdoen, kun je ze binden aan je zaak. En met een beetje geduld heb je op termijn een bedrijfsleider die jouw bedrijfsformule helemaal in de vingers heeft.
Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je kok een bedrijfsongeval krijgt? Zorg dat jouw horecazaak blijft bestaan als het even tegenzit. Ga voor zekerheid in de horeca