Het goed omgaan met kritiek van werknemers kan je veel opleveren. Het maakt jou een betere manager, een betere ondernemer en het kan je bedrijf flink vooruit helpen. Maar het is vaak lastig om negatieve feedback juist te verwerken. Zeven stappen die je daarbij helpen.
Stap 1. Blijf rustig
Tel tot tien. Op het moment dat je kritiek krijgt, begint het misschien van binnen te borrelen. Juist dan is het zaak dat je rustig blijft. Ook al lijkt je werknemer er op dat moment totaal naast te zitten, laat hem rustig uitpraten. Dit is de belangrijkste stap bij het omgaan met kritiek.
Een woede-uitbarsting of harde discussie kan meer kapot maken dan je lief is. Niet alleen bij die ene werknemer. Vergis je niet wat voor impact dit op anderen heeft, die het zien, horen of ervan horen.
Stap 2. Bedank iemand direct
Ook al borrelt het nog van binnen. Bedank je werknemer eerst voor het uiten van zijn mening. Probeer de gegeven kritiek niet als aanval te zien, maar als een kans. Een kans om te verbeteren. Een kans om je werknemer te waarderen. Dat hij of zij zijn zorgen uit is op zichzelf al een compliment waard.
Ga maar na: weerwoord geven aan je baas (want zo zien ze je toch, ook al wil je dat niet) vergt lef. En werknemers met lef kun je wel gebruiken. Beter kritiek in je gezicht, dan achter je rug om.
Stap 3. Vraag door
Probeer er voorzichtig achter te komen wat er echt leeft. Vaak is kritiek een puntje van de ijsberg. Vraag in ieder geval goed door tot je weet wat iemand precies bedoelt. Dan voelt je werknemer zich gehoord.
Pas als de boodschap duidelijk is, kun je er iets mee doen. Vraag een werknemer ook wat hij zou doen in jouw situatie of hoe hij het probleem zou oplossen. Dan dwing je hem om vanuit jouw perspectief te kijken.
Je geeft hem ook de kans om aan jou te laten zien of hij meer verantwoordelijkheid aan zou kunnen. Maak er geen snoeihard vragenvuur van om je werknemer onderuit te halen, maar probeer rustig door te vragen. Misschien gaat het wel om een misverstand dat snel opgehelderd kan worden.
Stap 4. Denk er rustig over na
Reageer nooit te gehaast. Neem de kritiek mee naar huis. Slaap er een nachtje over. Je zult zien dat je er de volgende dag heel anders tegenaan kijkt. Als je middenin een stressvolle periode zit, wacht dan even wat langer. Probeer op een rustig moment goed na te denken over de kritiek en wat je ermee kunt.
Stap 5. Verplaats je in de ander
Denk niet alleen maar aan je eigen standpunt en nieuwe argumenten om dat te ondersteunen. Ja, je werkt hard. Ja, jij neemt de risico’s. En ja, hij mag blij zijn dat hij een baan heeft. Maar probeer verder te denken.
- Wanneer was de laatste keer dat je je waardering hebt uitgesproken voor je werknemer?
- Heeft hij wel genoeg ruimte gekregen om te groeien?
- Kunnen er nog andere dingen spelen, misschien in zijn privé-situatie?
Misschien ga je de kritiek zo beter begrijpen. Ook een goede vraag: hoe zou jij behandeld willen worden in zijn situatie?
Stap 6. Vraag om feedback bij andere werknemers
Als je meerdere werknemers hebt, kun je ze subtiel(!) vragen of ze er ook zo over denken. Vertel ze nooit over de kritiek van de andere werknemer. Dat kan zijn vertrouwen beschamen.
Zoek dus geen medestanders, maar vraag om constructieve feedback. Vraag ze gewoon:
- vind jij dat ik … ?
- Wat zou ik beter kunnen doen?
Zorg daarbij dat je werknemers zich vrij voelen om open en eerlijk te zijn. Het is überhaupt slim om zulke vragen regelmatig aan je werknemers te stellen. Zo kun je harde kritiek voor zijn en voelen je werknemers zich vrij om feedback te leveren.
Je kwetsbaar opstellen is geen teken van zwakte. Het laat juist zien dat je een peoplemanager wil zijn en geen arrogante baas.
Stap 7. Doe er wat mee
Als de kritiek van je werknemer enigszins terecht was, doe er dan wat mee. Voer het door in je manier van leidinggeven of de bedrijfsvoering. Bied je excuses aan als dat nodig is en bedank je werknemer nogmaals voor zijn kritiek. Dit kan je werknemer motiveren om zich met volle overtuiging in te zetten voor je bedrijf.
Maar wat als de kritiek echt niet terecht was?
Dan kun je op een rustig moment je eigen standpunt toelichten. Als je dat goed weet te verwoorden zal je werknemer dat vast wel accepteren. Ook al blijft er een meningsverschil bestaan, probeer in ieder geval een discussie op het scherpst van de snede te vermijden en je medewerker gemotiveerd te houden.
Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeelsverzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.Heb je personeel in dienst?