Successen en fouten vieren
Successen en fouten vieren

Vier successen en fouten met je team

Ondernemers vieren hun successen niet. Niet alleen en al helemaal niet samen met hun medewerkers. Jammer. Want juist door te focussen op wat goed gaat en nog beter kan, ontwikkel je jezelf en je bedrijf, stelt Expert Mariken van de Loo.

Vier jij je successen? Of wuif je ze steeds weg met ‘ach, het is mijn werk’, of ‘zo bijzonder is het nu ook weer niet.’ Het zit in ons calvinistische bloed dat we niet hoog van de toren blazen als we iets hebben bereikt. En dat geldt niet alleen voor succes, ook mijlpalen en zelfs fouten bagatelliseren we. Onze cultuur staat het niet toe dat je jezelf succes gunt zoals dat in Amerika wel gebeurt. We vinden succes nog een vies woord. Tijd om daar verandering in te brengen. Roep je werknemers de kantine in en vier het succes dat jullie onlangs hebben behaald.

Trots zijn op je prestaties

Ik vind dat we trotser mogen zijn op de dingen die we doen. Hetzelfde geldt voor de talenten die je hebt. Hier in Nederland houden we ons aan een ongeschreven regel dat als je je kop boven het maaiveld steekt, die er het liefst afgehakt wordt. Waarom? Is het niet mooi dat iemand ergens in uitblinkt? Bij sporters waarderen we het, maar zodra het om zakelijk succes gaat of het goed kunnen van iets, moeten we ineens allemaal aan een bepaalde norm voldoen.

Ankeren en vieren

Waarom is successen vieren belangrijk? Allereerst is het zo dat je stilstaat bij wat er aan de hand is. Of het nu een jubileum is, een klant die is binnengehaald, of een grens die je bent overgegaan. Door te beseffen dat je een mijlpaal hebt bereikt en daarmee groeit in je persoonlijke ontwikkeling, kun je dit soort momenten een plaats geven. Dit wordt ook wel ankeren genoemd. Ze gaan dan niet mee in de stroom van dagelijkse gebeurtenissen.

Alleen stilstaan bij het succes is niet voldoende om het te ankeren, het vieren is ook een belangrijk onderdeel. Door trots te zijn op wat je bereikt hebt, maak je andere stofjes in je bloed aan. Die stofjes zorgen ervoor dat je energielevel stijgt. Je krijgt er een goed gevoel van. Dit gevoel is fijn en wil je graag herhalen. En dus daag je jezelf sneller opnieuw uit om dat gevoel wederom te ervaren dan wanneer je het feit zomaar voorbij laat gaan.

Amerikaanse traditie

Amerikanen hebben een traditie om werkelijk alles te vieren. Je bent in een organisatie al snel de medewerker van de dag, week, maand of jaar. Voor ons klinkt dat verschrikkelijk overdreven, maar het heeft wel een enorm stimulerende werking op de persoon zelf én op alle anderen. Die willen ook graag eens in het zonnetje gezet worden en gezien worden om hun kwaliteiten en bijdragen.

Focus op wat goed gaat

We hoeven echt geen Amerikaanse toestanden in Nederland, dat vind ik ook een beetje over de top. Maar we kunnen ons er wel door laten inspireren. We, mezelf inclusief, richten ons veel te veel op de fouten die we gemaakt hebben en dat het altijd beter kan. Maar gaan we daardoor beter presteren? Nee, verre van. Door te focussen op wat je niet kan, word je juist slechter.

Door te focussen op wat goed gaat en nog beter kan, ontwikkel je juist. En natuurlijk maak je dan nog steeds af en toe een fout. Van die fouten leer je vervolgens weer. Mits je er goed bij stilstaat. Dus ook dat is een goede reden om alle werknemers naar de kantine te roepen. Om te vertellen hoe het niet meer moet. En om te vieren dat fouten gemaakt en eerlijk besproken worden.

Mariken van de Loo

Mariken van de Loo is management­coach, trainer, spreker en blogger. Eerder verscheen van haar het boek Persoonlijk ondernemerschap. Dit boek beschrijft de drie stappen die medewerkers zetten op weg naar meer zelfsturing. Ook laat het zien waarom intern ondernemerschap zo’n cruciale rol speelt in de veranderende organisaties.

Whitepapers en online tests