Hoe ga je om met groeipijn bij meer personeel?

Door: Cora Hagen - HR-expert

14 oktober 2015
Personeel aannemen

Vanaf ongeveer vijftien medewerkers verandert het nodige in je bedrijf. Mogelijk doet zich de eerste groeipijn voor en krijg je gedoe met medewerkers. Expert Cora Hagen laat zien hoe je met plezier blijft ondernemen met personeel.

Personeel aannemen

Wat ik vaak zie, is dat bij zo'n vijftien man personeel de eerste groeipijn ontstaat. De ondernemer ergert zich aan het personeel. Er is te veel gedoe met individuele werknemers, het rommelt tussen teamleden onderling en alles lijkt moeizaam te gaan. De energie en progressie die er in het begin waren, zijn nu opeens ver te zoeken.

Denk jij er ook weleens over om de sleutel van je bedrijf aan de wilgen te hangen? En om lekker rustig zelfstandige zonder personeel te worden? Hieronder lees je drie tips om je op andere gedachten te brengen en de groeipijn te stillen. Want bij groeipijn gaat het in principe hartstikke goed met je bedrijf!

Tips tegen groeipijn

1. Pik het niet als het niet meer leuk is

Bij zo'n vijftien man personeel gaat voor een deel van de ondernemers de lol eraf. Er is met zo'n grote groep mensen namelijk 'altijd wat'. En je kunt niet meer werken als één team, want daarvoor is de groep te groot. Voor je het weet, heb je afdelingen, gedoe en miscommunicatie. En nota bene ook zo'n werkoverleg op maandagochtend waar je altijd een hekel aan had.

Je zult niet de eerste ondernemer zijn die vervolgens terugverlangt naar de tijd dat hij een klein clubje mensen had, dat samen doelgericht en keihard werkte aan de opbouw van het bedrijf. Je zult ook niet de eerste zijn die erover denkt de tent te verkopen en weer te starten als zelfstandige zonder personeel. Want dat is tenminste lekker rustig.

Wat ik vaak zie, is dat veel ondernemers vrij snel dezelfde conclusie trekken. Namelijk dat 'het werken met veel mensen niets voor mij is'. Maar dat zou hetzelfde zijn als dat je je administratie niet goed hebt ingeregeld, en daardoor bijvoorbeeld steeds last hebt van de Belastingdienst. Of dat je geen idee hebt wat je winst is, en dan concludeert dat het ondernemerschap niets voor je is. Meestal zorgen we er dan eerst voor dat we er meer van weten of halen we een expert in huis, in dit geval een boekhouder of accountant. We zetten niet meteen het bedrijf bij het vuilnis.

Kortom, laat je droom niet varen. Dat is echt onnodig. Wat er vaak aan de hand is, is dat de rol van organisatieontwikkelaar wat is verwaarloosd. Bij deze bedrijfsgrootte moet je weer een slag maken. Je kunt niet gewoon mensen erbij blijven zetten, maar zult eerst moeten investeren in slimmer samenwerken. Dan kun je daarna weer verder groeien op een manier die de passie in het bedrijf houdt en de samenwerking plezierig.

Succesvolle bedrijven die doorgroeien, besteden tijd en aandacht aan hoe zij met hun personeel willen werken, hun organisatie willen inrichten en op welke manier zij een succesvolle samenwerking kunnen onderhouden. En daarvoor is het handig als je de juiste kennis in huis hebt.

2. Investeer in je 'employer intelligence'

Wil je voorkomen dat de groei van je bedrijf vastloopt? Dan is het noodzakelijk om te investeren in, wat ik noem, je 'employer intelligence'. Dit betekent dat je meer kennis in huis haalt over de rollen van werkgever, organisatieontwikkelaar en leider die je er gratis bij kreeg toen je startte met personeel.

Vaak vinden ondernemers dat zij dit van nature allemaal maar moeten kunnen. Ben je handig met mensen, dan kom je inderdaad een heel eind. Maar bij vijftien man personeel is er meer nodig. Wil je verder groeien, dan heb je méér 'employer intelligence' nodig, want niets is zo complex als de mens. En die wil jij immers - in redelijk groten getale - slim laten samenwerken.

De prettige verrassing voor veel ondernemers is dat met meer 'employer intelligence' het ondernemen met personeel - afgezien van succesvoller - ook weer leuker wordt. Dat het een nieuwe impuls geeft aan je ontwikkeling als ondernemer. Dat niet alleen je bedrijf groeit, maar ook jijzelf.

Investeren in je 'employer intelligence' kan op verschillende manieren. Je kunt boeken lezen en seminars bezoeken. Veel met collega's erover praten. Of je huurt - net als met je accountant - een specialist in die je daarmee helpt. En even voor de duidelijkheid: dan heb ik het niet over iemand 'die bij ons de personeelszaken doet en de contracten maakt'. Dit gaat over strategie, over het voortbestaan en de groei van je bedrijf. Praat dus met een expert op niveau die dat gesprek met jou kan voeren.

3. Trek het breder

Tot slot wil ik opmerken dat ik in dit artikel niet de nadruk wil leggen op alles wat er aan leiderschap allemaal anders en beter moet. Ik vind dat die druk meestal veel te veel alleen bij leidinggevenden wordt neergelegd. De leidinggevende die een superheld moet zijn ...

Belangrijk is dat het niet allemaal afhangt van de ondernemer, maar ook van de omgeving. Een ondernemer met personeel kan veel beter tot zijn recht komen als de organisatie slim is opgezet en de werknemers hun aandeel pakken. Het helpt om te beginnen bij de top, maar trek het daarna gauw breder en ga met het team aan de slag. Succes met de groei!

Over Cora Hagen

Cora Hagen

Cora Hagen is expert in HR en effectief samenwerken. Zij werkt voor bedrijven met maximaal 75 medewerkers of hbo+-professionals. Haar bedrijf SimpelHR helpt directeuren en teams als resultaten tegenvallen, er gedoe is over personeelszaken of de samenwerking stroef verloopt. Cora helpt hen een sprong te maken in rendement en werkplezier.

14 oktober 2015

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.