Kleinschalige kinderopvang biedt rust en ruimte

26 oktober 2016

Ankie van Es is eigenaar en oprichter van kinderdagverblijf De Wijde Wereld. Ze creëerde een kleinschalig concept waarin kinderen zich vrij kunnen ontwikkelen en geeft haar werknemers veel verantwoordelijkheden en vertrouwen. ‘Als je goed voor je personeel zorgt, doen ze dat ook voor jou en je bedrijf.’

Ondernemer Ankie van Es
Bedrijf De Wijde Wereld 
Actief in Kinderopvang
Opgericht in 2016
Aantal medewerkers 3
Eerste werknemer 2016

Ankie van Es werkte twaalf jaar in verschillende functies in de kinderopvang. Ze merkte in de loop der jaren dat de manier van werken steeds verder van haar af ging staan. Ze nam ontslag, ontwikkelde een eigen visie en de definitieve stap om dit concept in de praktijk te brengen volgde in maart 2016. Met behulp van financiering via Qredits opende ze haar eigen kinderopvang De Wijde Wereld in het Brabantse Terheijden.

Het kinderdagverblijf, dat is gevestigd in een voormalige, omgebouwde bakkerij, onderscheidt zich door kleinschaligheid. Kleine groepen van maximaal tien kinderen, met vaste leiders waardoor de kinderen de benodigde aandacht en rust krijgen en zich vrij kunnen ontwikkelen. Er is letterlijk en figuurlijk veel ruimte voor de kinderen om te spelen en zichzelf te zijn.

Wat was de reden voor het aannemen van personeel?

‘Er moet altijd iemand zijn die de kindjes opvangt, dus ik zocht in eerste instantie een oproepkracht voor een nul uren contract. Ik ben de eigenaar, maar ik begeleid als pedagogisch medewerker ook kinderen op de groep. In het begin waren er nog weinig kinderen en was ik fulltime aanwezig. Ik had wel een invalkracht nodig voor als ik bijvoorbeeld ziek zou worden of om een andere reden niet aanwezig kon zijn. ’

Hoe heb je die persoon gevonden?

‘Ik heb nooit een vacature hoeven plaatsen. Deze branche staat aardig op z’n kop, er is veel werkloosheid. Toen ik aankondigde dat ik dit kinderdagverblijf zou starten, stroomden de open sollicitaties binnen. Bij die mensen zat Femke, mijn eerste werknemer. Ze sprong eruit omdat ze heel goed kon benoemen wat ze fijn vond aan kinderopvang en wat niet. Ze was erg enthousiast over onze visie en we zaten direct op één lijn.’

Heb je nog nieuwe werknemers aangenomen?

‘Ja, want naarmate het aantal kinderen toeneemt, groeit ook het aantal werknemers. Femke heeft inmiddels een contract voor zes maanden, ze werkt een vast aantal uren en daarnaast springt ze bij wanneer nodig. Ik heb later een andere pedagogisch medewerker aangenomen met een min-maxcontract en we hebben nog een invalkracht op oproepbasis.

We willen met de kinderopvang zoveel mogelijk duurzaam ondernemen en onderdeel van de maatschappij zijn. Daarom gaan we veel met de kinderen op pad, naar het bejaardentehuis, naar de markt of naar een boer. Daarbij krijg ik hulp van een vast team vrijwilligers. Zij helpen met de uitstapjes en het koken. Een gepensioneerde maakt elke middag een warme, verse maaltijd van biologische producten. Er helpt bijvoorbeeld ook iemand met een verstandelijke beperking. Er is hier voor iedereen plaats.’

Hiervoor was je twaalf jaar in loondienst, is het een grote overgang naar werkgever?

‘Behoorlijk, al zit dat niet zozeer in het coachen van werknemers. Dat heb ik altijd al gedaan. De overgang van loondienst naar het ondernemerschap is groter. Het is een andere wereld, vooral drukker. Naast het feit dat ik duizend taken heb, werk ik ook nog op de groep. Ik moest vooral de werk-privébalans zien terug te vinden. Naast de zorg voor andermans kinderen heb ik zelf ook twee kinderen. In het begin maakte ik lange dagen op de kinderopvang, de rest van het werk volgde ’s avonds en in het weekend. Inmiddels ben ik een dag per week vrij. Ik moet goed plannen wat, wanneer en hoe ik alles regel.’

Hoe ga je om met de administratieve kant?

‘Van administratie en belastingen heb ik geen kaas gegeten. Dat besteed ik uit aan de boekhouder en een loonadministratiekantoor. Dat gaat mij boven de pet en ik vind het ook niet leuk. Er zijn mensen die dat veel beter kunnen dan ik. Ik steek mijn energie liever in het pedagogische gedeelte en het contact met de ouders en de kinderen.’

Zijn er aspecten die je moeilijk vindt aan het omgaan met personeel?

‘Het is nog niet aan de orde geweest, maar ik denk dat ik op de zakelijke kant moet blijven letten. We zijn een klein bedrijf, ik ben erg sociaal en houd van gezelligheid. Ik werk vanuit mijn gevoel en ik geloof ook heilig dat openheid en eerlijkheid veel oplevert. Maar ik ben tegelijkertijd ook de baas en moet dus ook zakelijk zijn.’

Wat heb je geleerd als ondernemer met personeel?

‘Dat je werknemers het vertrouwen moet geven. Vertrouwen dat ze het kunnen, ook al doen ze het misschien niet helemaal zoals jij het zou doen. Ik werk nu een dag minder en kan het werk dan volledig loslaten. Je merkt dat wanneer je ze het vertrouwen geeft, je een bepaalde openheid en eerlijkheid creëert.’

Heb je nog meer tips?

‘Zorg goed voor je personeel! Als je goed voor ze bent, zijn ze dat ook voor jou en je bedrijf. Dat heb ik in mijn branche ook wel anders meegemaakt: het is belangrijk dat je je personeel hoort en waardeert. Als je iets doet met hun behoeftes, zijn ze bereid om veel meer voor je te doen. Als mijn werknemers het niet naar hun zin hebben, heeft dat direct weerslag op de kinderen, op de ouders, op alles. Investeer daarom in je personeel. Vraag bijvoorbeeld waarin ze zich persoonlijk willen ontwikkelen en faciliteer dit ook.’

Foto: Izzy fotografie

26 oktober 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.