Ondernemer in de bouw weer succesvol na doorstart

24 januari 2017

Roger Michels kent de klappen van de zweep. Na een faillissement maakte hij met zijn aannemersbedrijf een doorstart. Met succes. Nu gaat het zo goed, dat hij meer vakmensen nodig heeft. ‘De mensen die echt goed kunnen timmeren, zijn lastig te vinden.’

Ondernemer Roger Michels
Bedrijf Aannemersbedrijf Roger Michels
Actief in Bouw
Opgericht in 2005
Aantal medewerkers 5
Eerste werknemer 2005

Roger Michels kreeg het aannemersvak met de paplepel ingegoten. Althans het timmeren dan. Met een vader en opa als timmerman en aannemer groeide hij op met een hamer in zijn hand. Na jaren in loondienst bij verschillende bedrijven startte hij in 2005 zijn eigen aannemersbedrijf.

Wat was de reden voor het aannemen van personeel?

‘Ik merkte al snel dat het niet meeviel om op drie verschillende plekken tegelijk aan het werk te zijn. Al na drie maanden nam ik mijn eerste timmerman aan. Helaas werkt hij nu niet meer voor mij. Hij is ernstig ziek geworden en kon daardoor niet meer werken.’

Hoe heb je die eerste werknemer gevonden?

‘Via mijn eerste werkgever, hij was een oud-collega. Deze timmerman had mij al eens gezegd dat als ik mensen zocht, ik hem zeker kon bellen. Toen het bedrijf waar hij werkte failliet ging, heb ik hem benaderd om voor mij te komen werken.’

Heb je daarna nog meer mensen aangenomen?

Roger Michels aannemer bouw

‘Ja, op een gegeven moment had ik veertien man in dienst. Maar toen begon de crisis. In 2012 moest ik daarom saneren. Ik ging van veertien naar zeven man personeel. Dat is niet niks. Ik heb voor dit saneringstraject hulp ingeschakeld van iemand uit mijn netwerkclub die gespecialiseerd is in reorganisaties. Ik raad iedereen aan om dit soort zaken niet zelf te doen. Zo ben ik bijvoorbeeld heel bewust niet bij bepaalde gesprekken aanwezig geweest.’

En daarna, hoe ging het toen met je bedrijf?

‘Ondanks de sanering, ben ik in februari 2013 failliet gegaan als gevolg van de crisis. Ik had te weinig werk, er moest geld bij. We deden voor een grote opdrachtgever altijd het onderhoud aan oude gebouwen. Maar toen deze opdrachtgever zich vestigde in nieuwbouw, was ons werk overbodig. Dat was de nekslag.’

Wat gebeurde er met je personeel? 

'Bij een faillissement krijgt iedereen ontslag. Ik ben goed gaan nadenken over wat ik zou willen. Maar ja, het bloed stroomt waar het niet gaan kan… Ik heb een doorstart gemaakt met mijn bedrijf en behield drie werknemers.’

Op welke basis kies je met welk personeel je wel doorgaat?

‘Bij een doorstart na faillissement mag je zelf kiezen. Twee van de drie mensen werkten sinds 2005 al voor mij. Zij werkten heel goed samen en ik had er een goed gevoel bij. Ik heb daarnaast een jonge timmerman behouden, die vanaf zijn schoolperiode al voor mij werkt. Door alles wat er is gebeurd zijn we wel heel hecht geworden.’

Hoe gaat het nu?

‘We zitten weer in de lift, het gaat heel goed. Ik heb het ontzettend druk en heb vijf mensen in dienst. Vier fulltime en één parttime. Mijn uitdaging is nu om vakmensen te vinden die de kwaliteit kunnen waarborgen. De mensen die echt goed kunnen timmeren, zijn lastig te vinden.’

Hoe probeer je vakmensen in de bouw te vinden?

‘Ik blijf om mij heen kijken. Het is nog te vroeg na de crisis. Goede mensen gaan nog niet voor meer geld weg bij een bedrijf waar ze een vast contract hebben. Wegkopen is niet mijn stijl. Ik probeer mensen zelf op te leiden, maar dat is moeilijk. Enerzijds omdat scholen zelf kampen met dalende leerlingenaantallen en anderzijds doordat je wel tijd moet investeren in de juiste begeleiding. Dit probleem geldt niet alleen voor mij, de hele bouw kampt ermee. In mijn regio proberen we elkaar te helpen, maar we staan allemaal onder druk.’

Wat is jouw grootste blunder op het gebied van personeelszaken?Roger Michels aannemer bouw 2

‘Mijn eerste werknemer is langdurig ziek geworden. Hij had een hersentumor. Hij zat lange tijd in de Ziektewet. Zonder dat ik het in de gaten had, heb ik hem maar liefst twee jaar lang volledig doorbetaald. Ik heb er niet opgelet en mijn loonadministrateur ook niet. Toen mijn bedrijf groeide, ben ik eigenrisicodrager voor de WIA geworden. Ik had mij daar wel voor verzekerd. Hoe meer mensen in dienst, des te interessanter het wordt. Dan bespaar je geld. Totdat je, zoals in mijn geval, het nodig hebt. Dan besef je pas wat het is om eigenrisicodrager te zijn. Als kleine ondernemer zie je dat niet meteen in en kost het je veel geld.’

Heb je een tip voor andere ondernemers in de bouw?

‘Onlangs heb ik een timmerman aangenomen. Goede mensen zijn moeilijk vindbaar en ik heb voor het eerst een werving- en selectiebureau in de hand genomen. Ik had er vooraf niet veel vertrouwen in, maar ik ben er nu wel achter wat de meerwaarde is. Ze hebben een juiste match gemaakt. Ik heb nu een hele goede timmerman in dienst.’

 

24 januari 2017

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.