'Het gaat om beleving en gastvrijheid'

02 oktober 2017

‘Het leven bestaat uiteindelijk uit goede herinneringen, daar wil ik een onderdeel van uitmaken, zowel met het café als met onze Bed & Breakfast.' Ondernemer Irma Driessen vertelt over haar missie en de belangrijke rol van haar personeel.

Ondernemers Irma Driessen
Bedrijf Bloem
Actief in Horeca
Aantal medewerkers 6
Slogan 'We love to create beautiful memories'

Hoe ben je tot dit concept gekomen?

‘Aanvankelijk wilden mijn vriend en ik in Spanje een goede koffiebar met huisgemaakte taarten en een gezonde lunchkaart beginnen. We wilden de Nederlandse kwaliteit meenemen naar Spaanse sferen. We hadden een prachtig plan uitgewerkt, maar uiteindelijk was voor ons het risico te groot. Toen zijn we in Nederland op zoek gegaan naar een goede plek en kwamen we in Alkmaar terecht. Er kwam een pand vrij in de Hekelstraat in de oude stad, waar de sfeer echt perfect is. En er zat een bovenruimte bij, waardoor we ook mijn Bed & Breakfast droom waar konden maken!’

Hoe verliep de start?

'Het eerste jaar was een gekkenhuis. Je bent enerzijds trots dat je het concept tot leven hebt kunnen brengen. Maar ik ben ook overvallen door wat er allemaal over ons heen kwam. Het was echt overleven. Mijn coach van Qredits heeft me geleerd niet alleen maar bezig te zijn in onze onderneming, maar ook áán onze onderneming. Je wilt personeelskosten besparen, dus ga je het allemaal zelf doen. Maar je moet op een gegeven moment een stapje terug doen om te kunnen groeien en weer fris naar je eigen onderneming te kunnen kijken. Je moet aan de slag met je marketing, je strategie en je plan er nog eens naast leggen. Je bent tenslotte ondernemer geworden om te kunnen ondernemen.’

Hoe ging het aannemen van personeel?

‘We hadden vanaf het begin personeel nodig vanwege de bewerkelijkheid van de producten. We hebben nu zes parttimers op oproepbasis voor het café en de B&B. Wat werkt is verantwoordelijkheid geven, je medewerkers betrekken bij het concept Bloem en bij nieuwe ideeën. In het begin heb ik alleen maar gematcht met gastvrijheid, maar er moet ook gewoon productie gedraaid worden. Je moet snelheid hebben, dingen overzien, prioriteiten kunnen bepalen. Naast gastvrijheid is horecaervaring ook heel belangrijk.'

Hoe motiveer jij personeel?

'Wanneer je persoonlijke betrokkenheid van je personeel verwacht, dan moet je dat zelf ook naar hen uitstralen. Zo sturen wij nieuwe medewerkers altijd een kaartje om ze welkom te heten. Ze moeten authentiek kunnen zijn naar de gasten toe, flexibel zijn en niet alleen maar volgens standaardprotocollen willen werken. Gasten moeten altijd die goede service en dezelfde mate van gastvrijheid ervaren, ook als ik er zelf niet ben. Empowerment vind ik belangrijk. Maar soms zijn je verwachtingen ook te hoog en kunnen mensen het net niet waarmaken.’

Hoe gaat het nu?

‘Mensen die hier komen vinden kwaliteit belangrijk en willen daar ook wat extra’s voor betalen, de huisgemaakte producten zijn met liefde klaar gemaakt. We spelen in op de hybride consument, we kijken niet naar segmenten. Als ik ergens koffie ga drinken wil ik dat het helemaal goed is. Het gaat om beleving en gastvrijheid.

Onze B&B trekt een ander type gasten dan het café, maar ook daar draait het om de persoonlijke benadering. Het genereert ook een ander type inkomsten, hierdoor vergroot je je mogelijkheden op het gebied van ondernemerschap. We hebben op Booking.com een 9.6 als review score, daar doe je het voor. De B&B loopt heel goed, we moeten vaak nee verkopen. In het café komen nu nog vooral toeristen, dat is sterk seizoensgebonden. We willen daarom meer mensen uit Alkmaar trekken. We zijn nog te bescheiden, we moeten ons meer laten zien. Aandachtspunt voor de komende tijd is dan ook de marketing.'

En je toekomstvisie?

'We zijn een hotspot die meegaat met de trends, dus we zullen blijven ontwikkelen en inspelen op wat er in de markt gebeurt. Voor de toekomst wil ik het concept Bloem veel breder trekken. We zijn nu het Food and Health Lab gestart. Ik wil zelf graag weer trainingen gaan geven, mijn ervaring doorgeven. Ook komen er workshops op het gebied van voeding en gezondheid. We willen mensen  op allerlei gebieden mogelijkheden aanreiken om meer uit het leven te halen. Dat Bloem niet alleen een horecatentje is, maar ook echt een mooie inspiratieplek. Zo zie ik ook de toekomst van mijn ondernemerschap, zelf geïnspireerd raken en anderen inspireren!’

Nog tips voor andere ondernemers?

‘Medewerkers maken of breken jouw onderneming. Maak gebruik van de input en kennis van je personeel, leg de verbinding. Onze missie is: we love to create beautiful memories. Daarin neem ik het personeel ook mee. Ik ga het gesprek met ze aan over wat die missie inhoudt.’

Maak kennis met Qredits

Qredits helpt ondernemers bij het succesvol starten of investeren in hun bedrijf. Dit doen ze door het aanbieden van ondernemerstools, persoonlijke coaching en het verstrekken van bedrijfskredieten tot 250.000 euro. Hiermee wil Qredits het ondernemerschap in Nederland bevorderen. Wil je meer weten over hun dienstverlening? Kijk dan op www.qredits.nl.

 

02 oktober 2017
Je kunt alleen reageren als je cookies niet hebt geweigerd. Op deze pagina lees je meer over cookies. Zet cookies aan.

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.