De stap naar de tweede werknemer is snel gemaakt

07 september 2013
Ben Woldring Bencom Group

Ben Woldring startte in 1998 op dertienjarige leeftijd met vergelijkingssite Bellen.com. Achttien maanden later nam hij zijn eerste werknemer aan. ‘Als je eenmaal één medewerker hebt, is de stap naar de tweede snel gemaakt.’

Ben Woldring Bencom Group
Ondernemer Ben Woldring
Bedrijf Bencom Group
Actief in vergelijkingssites                                  
Opgericht in 1998
Aantal medewerkers 35
Eerste werknemer 1999

Bencom Group is van een eenmanszaak uitgegroeid tot een bedrijf met drie vestigingen in Usquert, Groningen en Voorthuizen en in totaal 35 medewerkers. Het bedrijf houdt negen populaire vergelijkingssites bij, waaronder Bellen.com, Internetten.nl, Gaslicht.com en LookingforBooking.com.

De officiële eerste werknemer was de moeder van Ben. Zij ondersteunde hem nadat hij in het tv-programma Kassa landelijke bekendheid verwierf met Bellen.com. Terwijl hij op school zat, schreef zij onder meer de nieuwsberichten voor de site. Ongeveer een jaar later nam hij de eerste werknemer van buitenaf in dienst.

Reden?

‘Het werk aan Bellen.com deed ik in het begin allemaal zelf, maar op den duur begon dat steeds meer tijd te vragen. Mijn ouders vonden het ook belangrijk dat ik mijn school afmaakte. Ik heb toen de keuze gemaakt om het programmeren uit te besteden. Ik ben gaan samenwerken met een externe webbouwer. Daarbij ontdekte ik vrij snel dat je bij uitbesteden steeds met wisselende mensen te maken hebt. Je hebt een programmeur met wie het goed klikt en die lekker voor je bezig is. Maar plotseling heb je te maken met iemand anders, omdat mensen vertrekken of op andere projecten worden gezet. Dat kostte me veel tijd en energie. Ik dacht: dit moet anders. Toen heb ik voor het eerst een programmeur in dienst genomen.’

Hoe gevonden?

‘Hoe ik aan mijn eerste medewerker kwam, is een leuk verhaal. In mijn vrije tijd zeil ik graag. Ik weet nog dat ik ging zeilen in de zomer waarin ik net was begonnen en voor het eerst op tv was geweest. Ik kwam een paar jongens tegen op het Lauwersmeer en als zeilers groet je elkaar. ’s Avonds ontving ik een mailtje van een van die jongens. Daarin schreef hij me te herkennen van tv. Hij stelde voor om een volgende keer samen te gaan zeilen. In de zomer daarop waren die jongens er weer. Ze bleken een stuk ouder te zijn dan ik, ergens in de twintig, en werkzaam in de IT.

Op den duur hadden we op kantoor een netwerk nodig. Toen heb ik die jongens gevraagd of ze me daarbij konden helpen. Een van hen zei dat hij daar goed in thuis was en is in de avonduren aan de slag gegaan om het netwerk aan te leggen, waarbij bleek dat hij ook kon programmeren. Met het uitbesteden had ik het wel gehad en daarom vroeg ik of hij hier zou willen komen werken. Dat was voor hem een enorme stap, want hij werkte bij een groot bedrijf in de stad Groningen. En nu zou hij gaan werken bij een veertienjarige in een klein plaatsje in het noorden van de provincie.

Hij heeft proefgedraaid door eerst vrije dagen op te nemen. Een paar weken lang nam hij elke donderdag en vrijdag vrij en werkte op die dagen hier. Dat beviel goed van beide kanten. Ook werden we het eens over het salaris. Na verloop van tijd schreef hij in een mail aan mij dat het goed voelde en hij voor Bencom koos. Hij gaf zijn huidige baan op en ging volledig voor Bencom aan de slag.’

Lang getwijfeld?

‘Nee, want het ging eigenlijk heel natuurlijk. Ik denk dat er eerder twijfel bij hem was. Zal ik mijn baan opgeven voor een startup bij een veertienjarig jochie? Na hem ging het overigens vrij snel. Want als je eenmaal één medewerker hebt, is de stap naar de tweede heel snel gemaakt.’

Eerste salaris van de werknemer?

‘Doordat Bencom vanaf dag één self supporting was, vormde de eerste salarisuitbetaling geen probleem. Telecombedrijven wilden namelijk allemaal adverteren op Bellen.com en daarmee klanten binnenhalen. Ik had daarbij wel de keus gemaakt om een accountantskantoor in de hand te nemen die de administratie zou verzorgen. De accountant vond dat ik het de eerste maanden allemaal zelf moest doen. Dat vond ik gek, want ik besteedde het toch uit? Maar die accountant gaf aan dat ik er op die manier feeling mee zou krijgen. Dus de eerste btw-aangifte en salarisuitbetaling deed ik zelf, zodat ik wist wat er speelde.’

Werkt hij nog steeds bij je?

‘Mijn eerste werknemer is nog steeds werkzaam in het bedrijf. Hij is inmiddels senior developer, zoals dat zo mooi heet.’

Wat is je grootste blunder op P&O-gebied?

‘In het begin wilde ik sollicitatieprocedures nogal eens op eigen houtje doen en te weinig overleg voeren met de uiteindelijke collega’s. Tijdens het sollicitatiegesprek leek het allemaal koek en ei, maar op het moment dat die persoon in dienst was, bleek het met de rest van het team niet goed genoeg te klikken. Ik heb dan ook geleerd om de directe collega’s meer bij de sollicitatieprocedure te betrekken. Daarmee voorkom je problemen achteraf.’

Nog een tip voor collega’s?

‘Mijn tip zou zijn om medewerkers vooral vrij te laten, zodat ze creatief en ondernemend kunnen zijn. Daarvoor moet je wel extra veel tijd stoppen in het sollicitatieproces. Je moet namelijk iemand aannemen die je ook echt werk uit handen neemt in plaats van dat het je werk kost. Ik wil niet de manager zijn die de hele tijd loopt te zeggen: jij moet dit doen en jij moet dat doen. Ik wil dat de doelen van het bedrijf helder zijn en dat de mensen in het team zelf de verantwoordelijkheid nemen om die zaken uit te voeren. Met dat stukje ondernemerschap zorg je ervoor dat je echt kunt groeien met je bedrijf.’

07 september 2013

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.