Willem Bischoff van Heemskerck
Willem Bischoff van Heemskerck

Goed personeel voor de beste zorg

Willem Bischoff van Heemskerck is directeur en oprichter van Golden Years. Zijn exclusieve woon- en zorgconcept voor ouderen heeft als leidraad dat de bewoners ondanks hun beperkingen de hoogste mate van geluk kunnen bereiken. ‘Onze ideale werknemer is een verpleegster die de hotelschool heeft gedaan.’
Ondernemer Willem Bischoff van Heemskerck
Bedrijf Golden Years
Actief in Zorg
Opgericht in 2015
Aantal medewerkers 20
Eerste werknemer 2015

Nadat hij zijn bedrijf dat producten voor de zorg produceerde – rolstoelen, rollators, verpleegbedden – had verkocht, nam Willem Bischoff van Heemskerck de tijd om zich in andere projecten te verdiepen. Uiteindelijk kwam hij terug in de zorg, maar nu met Golden Years, een kleinschalig, particulier woon- en zorgconcept waarin comfort gecombineerd wordt met persoonlijke aandacht. De eerste ‘residentie’ werd in juni 2015 in Loosdrecht geopend, binnenkort volgt een tweede vestiging in Rotterdam.

De investeringen in het pand en het bedrijf deed de ondernemer zelf, wel had hij nog externe financiering nodig voor een gedeelte van het werkkapitaal. Nadat hij tevergeefs bij banken aanklopte, werd hij ondersteund door Qredits. De instroom van bewoners ging uiteindelijk veel sneller dan verwacht, zodat de cashflow ruimschoots dekkend werd en Residence Eikenrode volledig vol zit. Op het gerestaureerde landgoed wonen nu twintig mensen, waarvoor zo’n twintig banen werden gecreëerd.

Reden?

‘Wij willen de beste zorg leveren, zodat de bewoners ondanks hun beperkingen de hoogste mate van geluk kunnen bereiken. Dat geluksconcept voor ouderen is gebaseerd op vier pijlers: eigen regie over het leven, warm wonen, het sociale aspect en zelfredzaamheid. Om deze luxe en comfort te bieden, betekent dit dat we veel individuele aandacht geven aan de bewoners en daar hebben we dus ook een passende hoeveelheid personeel voor nodig. We bieden 24 uur per dag exclusieve zorg.

Ik heb nu zo’n twintig mensen in dienst. Twaalf daarvan zijn in loondienst, de anderen werken op zzp-basis. Ik ben zelf verantwoordelijk voor het management, dat is goed te overzien. Onze eerste werknemer werkt hier nog altijd. Ik had iemand nodig die verstand had van ouderenzorg. Zij hielp onze basisstructuur te formaliseren, begeleidde de bewoners bij de financiële ondersteuning vanuit de overheid, maakte zorgplannen en voegde daarmee veel kennis toe.’

Hoe gevonden?

‘Ik heb nog nooit een advertentie hoeven plaatsen. Sollicitanten zoeken ons zelf op. Iedereen die hier werkt, heeft zichzelf aangemeld. We hebben in korte tijd een goede naam opgebouwd, ook vanwege onze andere manier van zorg verlenen. Iedereen komt hier dus zelf naartoe of komt uit het netwerk van de medewerkers, omdat ze horen dat het hier prettig werken is.

Personeel vinden is dus niet lastig, goed personeel vinden wel. Zeker omdat we andere dingen eisen dan in de reguliere zorg. Iedereen werkt hier conform de ja-cultuur. Alle werknemers moeten een oplossing met de bewoner zien te bedenken. Ze mogen geen nee zeggen. Als de bewoner vraagt of hij zijn poes mag meenemen, dan zeggen wij: ja, maar geen vijf. Een hond? Ja, maar geen kwijlende bouvier. We proberen overal een oplossing voor te zoeken.’

Welke eigenschappen zijn belangrijk bij personeel?

‘Omdat we heel servicegericht zijn, heb ik niet zozeer verzorgend personeel nodig, maar personeel dat ervaring heeft in de horeca. Toch moet iemand die hier komt werken een opleiding in de zorg hebben, omdat de inspectie terecht allerlei eisen stelt aan de medewerkers. Het ideale personeels­lid voor ons is een verpleegster die de hotelschool gedaan heeft. Maar die zijn er niet zoveel, dus dat maakt het lastig.

We bieden een modern concept aan, gericht op het welzijn van onze bewoners. Wij willen de menselijke maat terug in de zorg, bewoners gelukkig maken en daar hoort van onze kant professionaliteit op alle gebieden bij. Medewerkers moeten weten hoe het proces van dementie verloopt, wat ze moeten doen en tegelijkertijd erg dienstverlenend zijn. Je moet bij ons heel erg cliëntgericht zijn.’

Administratieve kant van personeel?

‘Wij sluiten in eerste instantie contracten van een halfjaar af. Een proeftijd is in dit vak onontkoombaar. In deze periode komt altijd naar boven of iemand de baan aankan. Pas als er iets fout gaat of iemand onder druk komt te staan, zie je hoe iemand echt is. Als we het contract verlengen, dan sluiten we het liefst contracten voor onbepaalde tijd af. We willen de goede mensen in dienst houden en de bewonersgroep niet steeds confronteren met nieuwe gezichten, dat heeft een negatief effect op ze.’

Grootste blunder op P&O-gebied?

‘Geen blunder, maar soms blijkt het in de praktijk anders uit te pakken dan je vooraf denkt. Iemand kan nog zo’n goede verpleger zijn, er moet ook servicegerichtheid zijn. Maar het is ook weleens andersom gebeurd. Ik had een sollicitante afgewezen, maar toen we in nood op de nachtdienst kwamen, heb ik haar opgebeld of ze in kon vallen. Dat ging dus fantastisch en pakte heel goed uit.’

Tips voor ondernemers?

‘Mijn ervaring is dat als mijn klantengroep blij en gelukkig is, de werkdruk voor het personeel een stuk lager ligt. Met andere woorden: als de klanten tevreden zijn, zijn de medewerkers ook tevreden. En dat begint bij de instelling en het gedrag van het personeel. Dat bewustzijn probeer ik tijdens een sollicitatie te toetsen, maar dat is heel lastig. Je merkt toch vaak pas in de praktijk hoe iemand echt handelt.’

Maak kennis met Qredits

Qredits helpt ondernemers bij het succesvol starten of investeren in hun bedrijf. Dit doen ze door het aanbieden van ondernemerstools, persoonlijke coaching en het verstrekken van bedrijfskredieten tot 250.000 euro. Hiermee wil Qredits het ondernemerschap in Nederland bevorderen. Wil je meer weten over hun dienstverlening? Kijk dan op www.qredits.nl.

Whitepapers en online tests