Een uniek en innovatief idee

15 mei 2016
Dion Pouw

Dion Pouw is eigenaar van reclamebureau 3DWD. Vijf jaar geleden had hij een uniek en innovatief idee om slimmer om te gaan met leegstaande winkelpanden. Meteen nam hij zijn eerste werknemer aan en ging aan de slag. Met driedimensionale levensechte graphics tovert hij nu wereldwijd winkels, maar ook luchthavens en kantoren om. ‘Ik deed mijn eerste werknemer zo’n goed bod, dat hij het meteen accepteerde. Waarschijnlijk heb ik teveel geboden.’

Dion Pouw
Ondernemer Dion Pouw
Bedrijf 3DWD
Actief in Reclame voor retail en vastgoed
Opgericht in 2011
Aantal medewerkers 15
Eerste werknemer 2011

Reclame is Dion Pouw met de paplepel ingegoten. 3DWD is een zusterbedrijf van HG Reclame. Dit familiebedrijf bestaat al meer dan vijftig jaar. Pouws vader staat nog steeds aan het roer van HG Reclame. Dion Pouw zag vijf jaar geleden een gat in de markt en startte het bedrijf 3DWD. In eerste instantie met de 3D Window Dressings. Met 3D-ontwerpen laat hij het potentieel van leegstaande winkelruimtes zien.

De driedimensionale ontwerpen worden op vele manieren toegepast. In winkels, op luchthavens, in kantoorpanden. Over de hele wereld, van Dubai tot Amerika en van Frankrijk tot Duitsland. 3DWD groeit hard. Naast de 3D-graphics helpen ze retailers hoe ze hun propositie kunnen aanpassen in het veranderende winkellandschap.

Levensechte 3D-visualisaties toveren leegstaande winkels om.

Leegstaande winkelpanden worden beplakt met levensechte 3D-visualisaties. 

Wat was de reden voor het aannemen van personeel?

Lachend: ‘Mijn eerste werknemer heb ik meteen bij de start van 3DWD aangenomen. Wij zijn een designbureau en ik kan helaas niet ontwerpen. Ik kan nog net wat in PowerPoint zetten, maar dan houdt het op. Mijn eerste werknemer was dus een 3D-animator. Hij werkte mee aan het uitdenken van het concept en het daadwerkelijk ontwerpen daarvan.’

Hoe gevonden?

‘Hij is een vriend van mij. Ik twijfelde niet lang. Niet aan de kwaliteit van het werk en ook niet aan de persoon zelf. Wellicht was het een risico om van een vriendschappelijke naar een zakelijke relatie te gaan. Maar de kansen die ik zag, waren zo groot dat ik dat risico wel wilde nemen. We wisten meteen wat we van elkaar wilden en wat we van elkaar zouden verwachten. Bovendien maakten wij samen vooraf hele duidelijke werkafspraken. Zoals bijvoorbeeld de afspraak dat als ons iets dwarszit, je dit meteen zegt en het niet laat sudderen.’

Salaris van het personeel?

‘Ik deed mijn eerste werknemer zo’n goed bod, dat hij het meteen accepteerde. Alle gekheid op een stokje... het was geen lange onderhandeling. Hij zei meteen ja. Waarschijnlijk heb ik te veel geboden. Hij werkt nog steeds voor mij, inmiddels stuurt hij een team van ontwerpers aan. Hij is meegegroeid met het bedrijf.

De salarisadministratie is uitbesteed aan een accountantsbureau. Dat was altijd al zo. Voor HG Reclame deed mijn moeder altijd de administratie. Op een gegeven moment deed de accountant de administratie. Dat is eigenlijk nog steeds zo, ook voor 3DWD.’

Nog meer nieuwe mensen aangenomen?

‘Na één jaar volgde meer nieuw personeel. Fulltime werken er nu tussen de 10 en de 15 mensen bij 3DWD. Het wisselt een beetje. Er werken ook mensen voor ons die niet op de payroll staan. Die flexibele schil is prettig. Onze klanten zijn namelijk niet altijd even goed te bereiken. Daarom werk ik voor de verkoop met deze partners, die wel de juiste contacten hebben.

Aan de uitvoerende en creatieve kant werk ik daarentegen nooit met flexibele krachten. Ik wil de kwaliteit bewaken, ik wil dat mensen op dezelfde manier denken. Als reclamebureau ontwikkel je een eigen identiteit en visie. Mijn mensen werken nooit vanuit huis. De interactie met collega’s is in een creatief proces heel belangrijk. De dynamiek wordt versterkt.’

Wat is je grootste blunder op P&O-gebied?

‘Ik denk op een bepaalde manier. Ik ging er altijd vanuit dat iedereen zo denkt en doet in mijn bedrijf. Dat voor iedereen dezelfde motivatie en prikkels gelden. Dat is dus niet zo. Daar ben ik wel achtergekomen. Daarnaast heb ik wel eens te “snel” iemand aangenomen.

Een voorbeeld: het is druk, ik heb echt een nieuwe werknemer nodig en zoek iemand met een bepaald profiel. In het sollicitatiegesprek hoor ik wel dat de persoon in kwestie misschien niet helemaal de perfecte kandidaat is. Na het gesprek besluit ik toch met hem in zee te gaan. In de hoop dat de mindere kanten wel kunnen worden weggepoetst. Maar dat viel in de praktijk dus niet mee. Na een paar maanden was mijn nieuwe werknemer weer weg.’

Nog een tip voor collega's?

‘Werk met stagiairs, indien mogelijk ook uit het buitenland. Buitenlandse studenten hebben veelal een ander werkethos en motivatie. Er werken bij ons veel internationale medewerkers, die eerst bij ons een stage hebben gedaan. Hierdoor kunnen we een goede keus maken of we verder met ze willen of niet. Het is echt de veiligste manier om zonder al te grote risico’s en hoge kosten mensen te testen.’

Levensechte 3D-visualisaties toveren leegstaande winkels om.

Door het bestickeren met een 3D-graphic lijkt het net of er een echte winkel in het pand zit.

15 mei 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.