Familiebedrijf in vlaggenmasten

29 augustus 2016
Jacqueline van der Weijden van Limeta

Jacqueline van der Weijden nam vijftien jaar geleden het bedrijf van haar vader over. Nu verkoopt ze met een klein team vlaggenmasten over de hele wereld. Ze werkt al jaren samen met een sociale werkplaats. 'Ik vind het heel belangrijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt deel te laten nemen aan de maatschappij.'

Jacqueline van der Weijden van Limeta
Ondernemer Jacqueline van der Weijden
Bedrijf Limeta
Actief in verkoop van vlaggenmasten, verlichting en vlaggen
Opgericht in 1947
Aantal medewerkers 3
Eerste werknemer 2001

Limeta is een familiebedrijf. Al meer dan 48 jaar geleden startte de vader van Jacqueline met de verkoop van vlaggenmasten. En nu verkoopt Jacqueline met een driekoppig team vlaggenmasten, vlaggenmastverlichting en vlaggen in binnen- en buitenland. Van Friesland tot Oostenrijk en van de Randstad tot in Suriname staan vlaggenmasten van Limeta.

Trots vertelt Jacqueline: 'Mijn vader ontwikkelde helemaal zelf een aluminium mast die om zijn as kan draaien, geschikt voor banieren. Hierdoor wikkelt een vlag nooit om de mast heen en is de boodschap van de klant altijd goed zichtbaar.' Ook Jacqueline blijft innoveren. Vorig jaar introduceerde ze een in eigen huis ontwikkeld product, de Bannervision, een lichtarmatuur dat rondom de voet van de mast gemonteerd kan worden.

Hoe ben je werkgever geworden?

'In 2001 nam ik het bedrijf over van mijn vader. Mijn eerste werknemer Angeline was al in dienst en haar dienstverband bleef gewoon bestaan. Zij werkte al bijna zestien jaar voor mijn vader en was verantwoordelijk voor de verkoop binnendienst, administratie en facturering.'

Waarom besloot je je team uit te breiden?

'Op een gegeven moment had ik nog iemand nodig als ondersteuning op kantoor; ik zat voornamelijk in de buitendienst. Het was een lastige zoektocht. Ik nam iemand aan, maar na een paar jaar vertrok hij weer. Wederom nam ik iemand in dienst, deze keer uit mijn eigen netwerk. Helaas presteerde hij niet naar verwachting. Toen besloot ik het anders te gaan doen en schakelde een uitzendbureau in.'

Waarom een uitzendbureau?

'Een uitzendbureau neemt de eerste selectie uit handen. Je krijgt zo veel brieven wanneer je zelf een advertentie zet. Zeven jaar geleden kwam Daan voor ons werken, eerst via het uitzendbureau. Zij namen ook een deel van de kosten van zijn noodzakelijke opleiding voor hun rekening. Na het betalen van de afkoopsom kwam hij bij ons in vaste dienst.

Wanneer ik weer wil uitbreiden, zou ik zo weer een uitzendbureau inschakelen. Het scheelt je veel tijd. Overigens is er nu ook een tijdelijke parttime kracht voor ons aan het werk. Ik heb nu drie mensen op de payroll staan.'

Hoe is de salarisadministratie geregeld?

'De salarisadministratie loopt via onze accountant. Dat is altijd al zo geweest.'

Wat is je grootste uitdaging?

'Limeta werkt al 48 jaar samen met de sociale werkplaats Pauw in IJsselstein voor de assemblage van de masten. Ik vind het heel belangrijk om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt deel te laten nemen aan de maatschappij. Daarnaast is het zo dat het voor een bedrijf als Limeta een groot voordeel is dat er flexibiliteit in de productie kan zijn.

Het is nog maar de vraag of ik, in deze vorm, kan blijven samenwerken met de sociale werkplaats. De invoering van de Participatiewet heeft grote gevolgen voor sociale werkplaatsen. Ik en veel ondernemers met mij maken ons zorgen. Het is namelijk zo dat de overheid eigenlijk wil dat je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst neemt. Ik kan dat risico niet nemen als MKB’er.

Ik werk juist graag samen met de werkplaats vanwege de flexibiliteit. Bovendien kan ik niet de begeleiding bieden die nodig is. Zo vallen deze mensen tussen de wal en het schip en dat vind ik echt heel erg. Ik vraag me echt af of de wet in deze vorm zou moeten blijven bestaan.'

Wat vind je lastig als het gaat om personeel?

'Het coachen van mijn mensen. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ze gaan doen wat ik voor ogen heb? Daarom kies ik ervoor om dit uit te besteden. Zo heb ik bijvoorbeeld geïnvesteerd in een een-op-eensalestraining.'

Tip voor andere ondernemers met personeel?

'Kijk heel goed naar de samenstelling van je team. Zorg ervoor dat medewerkers elkaar aanvullen en ondersteunen. Regel een duidelijke taakverdeling en laat ze als één team fungeren. Teambuilding is als je een klein personeelsbestand hebt heel belangrijk. Ik regel regelmatig teamuitjes, ook samen met medewerkers van de sociale werkplaats.'

29 augustus 2016

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.