Ondernemer in de zorg

Dat zorgverleners ook ondernemers kunnen zijn, weet Astrid van Damme als geen ander. Ze runt haar eigen logopediepraktijk en heeft inmiddels drie vestigingen en één werknemer. 'Denk niet dat als je personeel hebt, dat je op je kont kunt gaan zitten. Houd de regie, maar heb ook vertrouwen en durf los te laten.'

Ondernemer Astrid van Damme
Bedrijf Logopediepraktijk Astrid van Damme
Actief in Zorg
Opgericht in 2004
Aantal medewerkers 1
Eerste werknemer 2015

Astrid van Damme is logopediste en begon direct na haar studie in 2004 haar logopediepraktijk in Zeist. 'Een mooie uitdaging, ik kan zelf de regie bepalen en mijn eigen werkwijze hanteren. Het is mijn eigen toko. De vrijheid van ondernemerschap spreekt mij aan.' Astrid behandelt volwassenen en kinderen met stem-, spraak-, taal- en leesproblemen. Ook patiënten die na een hersenbloeding slik- en spraakproblemen hebben, kunnen bij haar terecht.

Collega’s

Astrid vestigde zich vanaf de start van haar praktijk in het bedrijfsverzamelpand U97. ‘In het gebouw werken nu zestien verschillende therapeuten met allemaal een eigen praktijk. Van osteopaat tot psychiater. Eigenlijk zijn dat mijn collega’s, we drinken samen koffie en indien nodig werken we samen. De lijntjes zijn kort, dat komt de kwaliteit van de zorg en het gemak voor de cliënt alleen maar ten goede.'

Waarom nam je je eerste werknemer aan?

'De praktijk groeide. Inmiddels had ik ook een tweede vestiging in een school geopend. Ik kon geen mensen meer plaatsen. Ik wilde mijn patiënten niet op een wachtlijst plaatsen, maar ze kunnen helpen.'

Hoe heb je haar gevonden?

'Via een collega. Ze had stage bij haar gelopen en beviel heel goed. Ook had ik via een besloten groep op Facebook een vacature geplaatst. Uiteindelijk bleek zij het beste te passen en nam ik haar in 2015 op basis van een nulurencontract aan. Ze kwam toen net van school, dus ik moest haar wel begeleiden.'

Waarom kies je voor een nulurencontract?

'Het is best spannend om je eerste werknemer aan te nemen. Ze moet wel genoeg werk hebben, zodat ik haar salaris kan betalen. De agenda moet gevuld blijven. Nu wordt ze betaald naar werk. Dat is nu ongeveer 2,5 dag. Vanaf mei komt ze wel in vaste dienst, na twee keer een jaarcontract. Ik ben blij met haar en heb vertrouwen in haar. Nu is het tijd om dat te waarderen.'

Hoe beperk je de risico’s van het hebben van personeel?

'Ik ben goed verzekerd. Ik ben lid van de Vereniging van Logopedie en Foniatrie. Ook ben ik lid van Arts & Auto. Deze organisaties begeleiden mij in dit soort zaken. Als mijn werknemer toch onverwachts langdurig ziek wordt, loop ik het minste risico door mijn ziekte­verzuim­verzekering.'

Hoe heb je de salarisadministratie geregeld?

'Mijn werknemer levert haar uren bij mij in. Ik controleer dit en mijn schoonvader en mijn man doen de administratie met een boekhoudpakket. Mijn schoonvader is accountant geweest. Ik hoef dat gelukkig niet te doen, want ik heb al zoveel vakinhoudelijke administratie. Zo moeten wij van iedere patiënt een dossier maken, de agenda’s bijhouden en declareren bij zorgverzekeraars. Door de nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) kost mij dit nog meer tijd én geld…'

Wat is je grootste uitdaging op personeels­gebied?

'Mijn grootste uitdaging is om de kwaliteit van zorg te waarborgen én mijn werknemer tevreden te houden. Zij moet een fijne werkplek hebben en de praktijk moet blijven groeien. Ik kan niet gaan stilzitten, het moet goed blijven gaan.'

Ben je van plan om meer mensen aan te nemen?

'Inmiddels heb ik een derde vestiging geopend. Ook in een school. De kans is zeker aanwezig dat ik nog iemand wil aannemen, maar nu nog niet. Dat is ondernemerschap! Als je merkt dat je groeit, ga je of de uitdaging aan om personeel aan te nemen of je blijft tevreden met hoe het gaat.'

Heb je een tip voor andere ondernemers?

'Denk niet dat als je personeel hebt, dat je op je kont kunt gaan zitten. Let goed op dat je de regie houdt, maar heb ook vertrouwen en durf los te laten. Vind die goede balans tussen regie en de zelfstandigheid van je personeel.'

Whitepapers en online tests