Wat zijn de kosten van personeel?

kosten personeel hoeveel

Krijg grip op je kosten en ga direct aan de slag met bespaartips.

Floris Venneman
Floris Venneman

Van de ene op de andere dag werkgever

Floris Venneman is eigenaar van Van der Deen Wonen. Na de overname van deze woonwinkel was hij van de ene op de andere dag werkgever. ‘Geef werknemers de ruimte om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Dan komen echt hele gave dingen los.’

Ondernemer Floris Venneman
Bedrijf Van der Deen Wonen
Actief Wooninrichting
Overgenomen in 2014
Aantal medewerkers 15
Eerste werknemers 2014

In de havoklas begon Floris Venneman zijn loopbaan als ondernemer. Samen met een goede vriend startte hij een succesvol internetbedrijf. Dat hebben ze doorgezet tot aan het begin van hun studietijd, toen bleek dat hun ambities verschilden. Voor Venneman smaakte het ondernemerschap namelijk naar meer.

Vanuit zijn adviesbureau Venterprise ging hij bedrijven helpen om bestaansrecht te creëren. Daarbij gaf hij onder meer advies over toekomstbestendige businessmodellen. Ook heeft hij een aantal bedrijven mede opgezet. Zijn volgende stap was de overname van Van der Deen Wonen, een familiebedrijf.

Reden voor de overname?

‘Het was niet een vooropgesteld plan om een bestaand bedrijf in de woonbranche over te nemen. Maar op een gegeven moment had ik als adviseur een aantal klanten in die branche. Ik zag toen dat hier veel kansen en mogelijkheden lagen.

Niet gehinderd door enige kennis van de branche ben ik toen Mia Domo begonnen, een online wooninspiratieplatform. In dat traject kwam ik uiteindelijk terecht bij de broers Van der Deen, die een woonwinkel te koop hadden in Hengelo.’

Hoe gevonden?

‘Ik was geabonneerd op de nieuwsbrief van een online platform met bedrijven die te koop staan. Ik vond het leuk om te kijken wat het aanbod was, zoals restaurants, garagebedrijven en marketingbureaus. En ineens stond daar een woonwinkel. Nieuwsgierig als ik ben, wilde ik daar natuurlijk meer van weten.

Met name omdat ik tot dan toe vooral bedrijven van niets tot iets had laten uitgroeien en dat ook online deed. De overname van een stenen woonwinkel was voor mij een interessante stap op nieuw terrein.’

Wat gebeurde daarna?

‘Eerst hebben we behoorlijk wat gesprekken gevoerd, helemaal omdat het gaat om een familiebedrijf. Daardoor was het een emotionele verkoop met een zakelijke component, in plaats van omgekeerd. Dus we hebben veel tijd besteed om elkaar te leren kennen en af te tasten of we dit met elkaar wilden doen en ook echt aandurfden.

Uiteindelijk verliep alles voorspoedig en ging de financiering gemakkelijk. Een halfjaar later kwamen we tot een akkoord en was ik de eigenaar van een woonwinkel met veertien werknemers en vierduizend vierkante meter aan meubelen.’

Lang getwijfeld?

‘Nee, eigenlijk niet. Door de overname stapte ik namelijk in een rijdende trein. Ik nam een gezond bedrijf over en had daardoor het gevoel dat dit goed zou komen.

Wel realiseerde ik mij vanaf de eerste dag goed dat ik voor veertien mensen degene was die voor brood op de plank zorgde. Daar probeer ik niet al te veel over na te denken, maar ik ben mij er wel heel bewust van.’

Nog nieuwe mensen aangenomen?

‘Sinds de overname heb ik één nieuwe werknemer aangetrokken. Deze collega is in de eerste plaats verantwoordelijk voor de dagelijkse uitvoering. Hij is als het ware de directeur van vandaag, waarbij ik mij als de directeur van morgen bezighoud met de strategie en alles wat met de langere termijn te maken heeft.

Ook is hij werkzaam als binnenhuisarchitect. Je wordt bij ons namelijk geholpen door iemand die niet alleen maar goed kan verkopen, maar vooral ook thuis is op het gebied van wooninrichting. Op korte termijn verwacht ik dat er nog meer mensen bij komen.’

Salaris van de werknemers?

‘De administratieve kant van personeel ligt in de handen van een collega. Dat loopt vrij gemakkelijk, omdat we met vijftien mensen een relatief kleine club hebben.

Wel hebben we de salarisadministratie helemaal uitbesteed aan een accountant. Want zeker op onze schaal kun je er beter voor zorgen dat iemand anders dat goed voor je regelt.

Dan hoef je alleen maar de uren door te geven en krijg je keurig de salarisstrookjes binnen met het bedrag aan loonheffingen dat je moet betalen.’

Wat heb je geleerd als ondernemer met personeel?

‘Ik zet als ondernemer regelmatig een stip op de horizon, maar moet af en toe ook even over mijn schouders kijken. Dan weet ik of ik mijn werknemers voldoende meeneem in mijn ondernemersdroom.

Zij richten zich namelijk meer op de uitvoering, terwijl het juist mijn taak is om te laten zien dat je vandaag kunt bijdragen aan iets wat groter is dan vandaag.’

Nog een tip voor collega’s?

‘Dat is dat je werknemers de ruimte moet geven om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Dan komen echt hele gave dingen los. Zo geef ik medewerkers bij klachten tot een bepaald bedrag de ruimte om zelf te beslissen.

Dan merk je ineens dat die klachten sneller worden opgelost, wat leidt tot meer tevreden klanten. Ze hoeven dus niet voor alles terug naar de winkel om te overleggen.

Een paar blunders zitten er dan natuurlijk wel tussen. Zo hebben we weleens meer geld uitgegeven dan in een bepaald geval nodig was, maar dat zijn dan wel dingen die we niet meer doen. Ik heb gemerkt dat dit veel positieve energie oplevert bij zowel klanten als medewerkers.’

 

Whitepapers en online tests