Ridder Drost in Italië
Ridder Drost in Italië

Vloeibaar goud uit Italië

Het begon allemaal tien jaar geleden met een uit de hand gelopen backpackavontuur. Op zijn zeventiende startte Ridder Drost zijn bedrijf Liquido d’Oro. Nu runt hij samen met negen man personeel zijn bedrijf en zet zeer succesvol een eersteklas olijfoliemerk in de wereldmarkt.

Ondernemer Ridder Drost
Bedrijf Liquido d'Oro
Actief in Retail, foodservice, online en consumenten
Opgericht in 2006
Aantal medewerkers 9
Eerste werknemer 2007

Na de middelbare school wist Ridder Drost niet wat hij wilde worden totdat hij in een Toscaanse olijfboomgaard terecht kwam. Ridder raakt gebiologeerd door de passie van de boeren en de authenticiteit en de gedrevenheid waarmee ze te werk gaan. Dit wilde hij ook en hij gaf gehoor aan zijn gevoel. Op zijn achttiende introduceert hij het concept Liquido d’Oro, oftewel het vloeibare goud.

Appeltaart en olijfolie

'Ik ontdekte toen dat Italianen voor ieder gerecht een andere olijfolie gebruiken. Wij Nederlanders gebruiken hooguit een of twee soorten olie. Voor koken en voor in de salade. Eigenlijk is het net als appeltaart bakken. Je kunt er verschillende soorten appels voor gebruiken, maar wil je de echte smaak vatten, dan gebruik je goudrenetten?' Samen met de boeren experimenteert hij om tot de juiste blends van olijfrassen te komen. Italianen gebruiken traditiegetrouw voor elk gerecht een andere olijfolie. 'Ik deel deze traditie. Wij hebben voor elke toepassing een olie die daar mooi bij past. Het werkt een beetje hetzelfde als bij wijn.'

Vernieuwend

Drost betrekt de olijven nog steeds van die lokale boeren, maar is onderscheidend door vernieuwingen in het persproces en de verpakking. Hierdoor ontstaat een veel zuiverder olijfolie die heel lang lekker blijft. Het keiharde werken wordt nu beloond. Na Nederland verovert Liquido d’Oro zo langzamerhand de hele wereld. Van België tot Duitsland, van Libanon tot Hong Kong.

Olijfolie

Door innovatie in de verpakking blijft de olijfolie langer houdbaar. De fles is gemaakt van UV-werend glas.

Wat was de reden voor het aannemen van personeel?

'Na één jaar nam ik mijn eerste medewerker aan. Puur om mij dingen uit handen te nemen. Hij deed vooral de operationele zaken, een soort van office manager dus. Een jaar later was het tijd voor een tweede medewerker, nu voor de administratie.'

Salaris van personeel?

'De salarisadministratie heb ik uitbesteed. Alles wat ik kan uitbesteden en niet tot onze core business behoort, laat ik door bedrijven doen waarvan het wel de hoofdactiviteit is. Zij kunnen dat veel beter. Onze kracht ligt bij verkoop en productie.'

Wat is je grootste uitdaging?

'Het managen van de groei van het bedrijf. De organisatie staat onder druk, we groeien hard. Het is belangrijk om mensen te vinden die dezelfde passie hebben en geloven in het bedrijf. Die bereid zijn op de hogesnelheidstrein te springen. We stoppen veel energie in het vinden van die mensen. Er komen veel uitdagingen kijken bij een snel groeiend bedrijf dat heel klein is begonnen. Zo zijn we momenteel bezig met het professionaliseren van het voorraadbeheer en we zijn al onze marketingmiddelen door aan het vertalen naar buitenlandse markten. We zoeken nu iemand die ons op dit gebied kan helpen.'

Hoe zorg je ervoor dat werknemers op de hogesnelheidstrein blijven?

'Ik heb een hecht team en bewaak de sfeer. Zo roep ik heel vaak per dag dat het uitgangspunt plezier maken is. Er mogen grappen gemaakt worden en er is de tijd voor een goede en lekkere lunch. Ik sta niet naast de deur met een prikklok. Ik beoordeel mensen op resultaat en niet of ze een uur eerder weggaan. Als iemand verantwoordelijk is voor de debiteurenadministratie, dan moet hij ervoor zorgen dat de debiteurenstand in balans is. Ook al doet hij dat ‘s nachts of op zondag. Het maakt mij niet uit wanneer hij dat doet, als het resultaat er maar is.

Ik heb geleerd om informatie te delen. Dat geldt ook voor de zorgen die ik heb. Als ik zorgen heb, dan ben ik kortaf. Als ze niet weten wat er aan de hand is, komt dat de sfeer niet ten goede. Als ik de zorgen en problemen deel, dan probeert ook iedereen net een stap harder te lopen.

Ik heb trouwens een hekel aan het woord personeel of werknemers. Het zijn medewerkers. Ik voel mij eindverantwoordelijk, maar ik voel mijzelf geen baas. We doen het met z’n allen. Van degene die op vrijdag schoonmaakt tot degene die verantwoordelijk is voor inkoop.'

Wat is je grootste blunder op P&O-gebied?

'Ik ben soms te goed van vertrouwen. Ik ga vaak op mijn onderbuikgevoel af. Ik was in gesprek met een potentieel nieuwe medewerker. Hij had een mooi cv en het voelde goed. Ik heb een pientere dame op kantoor en zij wees mij er op dat er iets niet klopte. Uiteindelijk bleek dat hij zijn cv grotendeels had verzonnen. Ik vind het niet erg als je bijvoorbeeld een opleiding niet hebt afgemaakt. Ik heb zelf ook alleen maar havo. Maar wees er wel eerlijk over. Gelukkig kwam ik er op tijd achter. Je kunt dus niet altijd op je onderbuikgevoel af gaan. Helemaal als je groter wordt, moet je alles beter checken en soms een formelere houding aannemen.'

Nog een tip voor collega’s?

'Zorg ervoor dat je medewerkers op de eerste plek staan. In veel bedrijven staat de klant op de eerste plaats, dan de directeur, dan pas de medewerkers. Ik ben van mening dat als je zorgt dat je medewerkers het super naar hun zin hebben en er een goede sfeer is, je dit ook uitstraalt naar je klanten. Het logische gevolg is dat ook je klanten tevreden en blij zijn. En ja, dat is dan ook goed voor de directeur of de aandeelhouders.'

Whitepapers en online tests