Briefing in de horeca, waarom zo belangrijk?

Door: Petra Venekamp - Horeca-expert

11 februari 2019
Briefing shift horeca

Stel je eens voor, het Nederlands elftal moet de finale van het WK spelen. Alle spelers komen een kwartier voor de wedstrijd aan, kleden zich snel om en gaan direct het veld op. Dan verwachten we er toch niet veel van?

Briefing shift horeca

Maar wat gebeurt er eigenlijk in jouw horecazaak? Wat speelt er zich af vlak voordat de deuren opengaan? Misschien wel het volgende:

  • Je keukenbrigade is aan het bedenken of alle mise-en-place wel klaar staat. De koks willen nog snel even een rookpauze hebben voordat de bestellingen uit de printer komen rollen.
  • De bediening is aanwezig, maar een van de obers stuurt nog snel een WhatsAppbericht naar haar studiegroep en de andere vraagt zich af of ze die leuke jongen vanavond later nog in de bar zal tegenkomen.
  • Het management is bezig met het rooster en moet nog snel een tekst voor een personeelsadvertentie bedenken voor de deadline van 17.00 uur. De assistent voelt zich schuldig omdat hij weer de muziekvoorstelling van zijn dochter mist.

Oftewel: iedereen is afgeleid en is met wat anders bezig dan klaarstaan voor de ‘wedstrijd’. Als je dan de deuren opent van je horecazaak heerst er het eerste halfuur chaos. Dat is een nachtmerrie voor je medewerkers en je gasten.

Zet je team op scherp

Het is aan jou, de eigenaar, de generale manager, de bedrijfsleider of de chef-kok om te zorgen dat iedere shift goed en efficiënt verloopt. Het is niet alleen maar de deuren opendoen en daarna eten en drinken verkopen.

In de horeca draait het niet zozeer om wat je verkoopt, maar vooral om hoe je het verkoopt. De gasten willen een beleving. Het is dan ook nodig dat iedereen geconcentreerd is op het werk dat op hem afkomt en niet afgeleid wordt door andere dingen.

Je wilt een team dat er samen voor gaat. Alleen als iedereen er klaar voor is, kun je een succesvolle avond hebben. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Pre-shift briefing

Het is belangrijk om voor elke shift een duidelijke briefing te houden, zodat werknemers weten wat er op het programma staat. Je kunt eerst wat praktische zaken bespreken, zoals:

  • De dagspecial(s)
  • Aantal reserveringen en groepen
  • Verjaardagen / feestjes
  • Andere bijzonderheden

Na de praktische punten kun je nog een korte peptalk houden. Het belangrijkste van de briefing is namelijk dat je medewerkers gemotiveerd zijn. Zorg ervoor dat ze klaar zijn om er een goede avond van te maken. Dat ze op elkaar kunnen vertrouwen en dat ze als team de ‘wedstrijd’ ingaan.

Deze 10 tot 15 minuten zijn van wezenlijk belang. Hoe lastig het ook is om dit in te plannen, deze briefing moet altijd gegeven worden als je wereldkampioen wilt worden.

Over Petra Venekamp

Petra Venekamp

Petra Venekamp van ConcreetAdvies ondersteunt en adviseert horecaondernemers in hun bedrijfsvoering, zo breed als de bedrijfsvoering in de horeca ook kan zijn, met als specialisatie wet- en regelgeving.

11 februari 2019

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Wat zijn de kosten van horecapersoneel?

X
Kosten horecapersoneel

Krijg inzicht in alle personeelskosten in de horeca met deze gratis whitepaper.

Download

En ga direct aan de slag met slimme bespaartips.