Ben jij klaar voor horeca­personeel?

Personeel checklist wat te doen

Test jezelf en je weet het binnen enkele minuten.

Storytelling horeca
Storytelling horeca

De kracht van storytelling in de horeca

Hoe kun je in de horeca het verschil maken? Een krachtige methode is storytelling. Train je werknemers om enthousiast unieke verhalen te vertellen. Hoe pak je dat aan? Petra geeft tips.

Mond-tot-mondreclame

Voor de horeca is mond-tot-mondreclame nog steeds een van de belangrijkste marketingtools. Vroeger deelde een gast een positieve ervaring met één persoon. Een slechte ervaring werd gemiddeld met tien mensen gedeeld.

Tegenwoordig zijn deze aantallen natuurlijk heel anders door social media en de vele reviewsites. Maar hoe krijg je gasten zover om over jouw horecazaak te praten met anderen? Hoe krijg je positieve mond-tot-mondreclame?

Verhalen vertellen

Zorg ervoor dat je gasten een geweldige ervaring hebben in jouw zaak. Dit kan door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat jouw horeca­personeel een fantastisch verhaal te vertellen heeft.

De basis van mond-tot-mondreclame is namelijk dat mensen graag iets willen doorvertellen wat andere mensen niet weten. Dus als jouw gasten iets weten wat hun kennissen en vrienden waarschijnlijk nog niet weten, dan vertellen ze dat graag. Je moet er dus wel voor zorgen dat jouw medewerkers iets te vertellen hebben.

Storytelling in de horeca

Leer je medewerkers welke verhalen er zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van ingrediënten, kookwijze, hoe iets gerijpt wordt, waar het vandaan komt. Of deel een anekdote over jouw horecazaak.

Vertel deze verhalen en zorg dat jouw medewerkers deze verhalen ook kennen en goed kunnen vertellen. Dat vinden de gasten leuk, want dan hebben zij ook weer iets leuks om te vertellen aan hun kennissen. En wedden dat ze dan zeggen dat ze dat in jouw restaurant gehoord hebben?

Tips

  • Ondersteun het verhaal met een kleine proeverij. Dan proeven je gasten waar je het over hebt en is de kans nog groter dat ze dit zullen delen.
  • Probeer regelmatig bij de briefing van horeca­personeel een uniek verhaal toe te voegen. Zo houd je het ook voor je werknemers leuk en afwisselend.

De kracht van storytelling

Is verhalen vertellen belangrijk? Het verhaal zelf maakt misschien niet eens zoveel uit, maar met een enthousiaste houding kun je wel het verschil maken met de andere horecazaken in jouw omgeving.

Het verschil maken is namelijk van levensbelang in de horeca. De concurrentie is groot en veel horecabedrijven kampen met een personeels­tekort.

Leer en train jouw medewerkers dus hoe ze het verschil kunnen maken voor je gasten. Het ultieme doel is een bijzondere beleving creëren die je gasten niet snel zullen vergeten en enthousiast gaan delen met anderen.

Dus, wat is jouw verhaal?

Petra Venekamp

Petra Venekamp van ConcreetAdvies ondersteunt en adviseert horecaondernemers bij hun bedrijfsvoering, in de breedste zin van het woord, met als specialisatie wet- en regelgeving. Petra werkt sinds jaar en dag in de gastvrijheidsector. Zodoende kent zij de internationale hotellerie en nationale horecabranche van binnen en buiten en heeft ze veel praktijkervaring met het omgaan met medewerkers. Ook is zij auteur van een aantal horecaboekjes.

Whitepapers en online tests