Ben jij klaar voor horeca­personeel?

Personeel checklist wat te doen

Test jezelf en je weet het binnen enkele minuten.

Storytelling horeca ondernemingen
Storytelling horeca ondernemingen

De kracht van storytelling in de horeca

Petra Venekamp Petra Venekamp
17 juni 2024

Hoe kun je in de horeca het verschil maken? Een krachtige methode is storytelling. Train je horecamedewerkers om enthousiast unieke verhalen te vertellen. Hoe pak je dat aan? Expert Petra Venekamp geeft tips.

Mond-tot-mondreclame

Voor de horeca is mond-tot-mondreclame nog steeds een van de belangrijkste marketingtools. Vroeger deelde een gast een positieve ervaring met één persoon. Een slechte ervaring werd gemiddeld met tien mensen gedeeld.

Tegenwoordig zijn deze aantallen natuurlijk heel anders door social media en de vele reviewsites. Maar hoe krijg je gasten zover om over jouw horecazaak te praten met anderen? Hoe krijg je positieve mond-tot-mondreclame?

Verhalen vertellen

Dan moet er natuurlijk wel wat te vertellen zijn. Zorg er ten eerste voor dat je gasten een geweldige ervaring hebben in jouw horecazaak.

Ten tweede vertellen mensen graag iets door wat andere mensen niet weten. Dus als jouw gasten iets weten wat hun kennissen en vrienden waarschijnlijk nog niet weten, dan vertellen ze dat verder.

Je moet ervoor zorgen dat jouw horeca­personeel iets te vertellen heeft.

Storytelling in de horeca

Leer je medewerkers welke verhalen er zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van ingrediënten, kookwijze, hoe iets gerijpt wordt, waar het vandaan komt. Of deel de geschiedenis of een leuke anekdote over jouw horecazaak.

Vertel zelf deze verhalen zodat jouw medewerkers deze verhalen ook leren kennen en goed kunnen vertellen. Dus vertel het verhaal, dat vinden de gasten leuk, want dan hebben zij ook weer iets leuks om te vertellen aan hun kennissen. En wedden dat ze dan zeggen dat ze dat in jouw restaurant gehoord hebben?

Tips:

  • Ondersteun het verhaal met een kleine proeverij. Dan proeven je gasten waar je het over hebt en is de kans nog groter dat ze dit zullen delen.
  • Probeer regelmatig bij de briefing van het horeca­personeel een uniek verhaal eraan toe te voegen. Zo houd je het ook voor je werknemers leuk en afwisselend.
  • Vraag een van je medewerkers tijdens de briefing een leuk verhaal over een gerecht, wijn of leverancier te vertellen zodat er nog meer verhalen aan het repertoire toegevoegd kunnen worden. 

De kracht van storytelling

Is verhalen vertellen belangrijk? Het verhaal zelf maakt misschien niet eens zoveel uit, maar met een enthousiaste houding kun je wel het verschil in beleving maken met de andere horecazaken in jouw omgeving.

Leer en train jouw medewerkers dus hoe ze het verschil kunnen maken voor je gasten. Het ultieme doel is een bijzondere beleving te creëren die je gasten niet snel zullen vergeten en enthousiast gaan delen met anderen. En daardoor misschien ook je medewerkers dat ze de verhalen gaan delen over hoe leuk hun horecabedrijf is en waarom ze er werken. Zo maak je ook het verschil op de arbeidsmarkt.

Dus, wat is jouw verhaal?

Petra Venekamp

Petra Venekamp van ConcreetAdvies ondersteunt en adviseert horecaondernemers bij hun bedrijfsvoering, in de breedste zin van het woord, met als specialisatie wet- en regelgeving. Petra werkt sinds jaar en dag in de gastvrijheidsector. 

Whitepapers en online tests