

Briefing in de horeca, waarom zo belangrijk?
Maar wat gebeurt er eigenlijk in jouw horecazaak? Wat speelt er zich af vlak voordat de deuren opengaan? Misschien wel het volgende:
- Je keukenbrigade is aan het bedenken of alle mise-en-place wel klaar staat. De koks willen nog snel even een rookpauze hebben voordat de bestellingen uit de printer komen rollen.
- De bediening is aanwezig, maar een van de obers stuurt nog snel een WhatsAppbericht naar haar studiegroep en de andere vraagt zich af of ze die leuke jongen vanavond later nog in de bar zal tegenkomen.
- Het management is bezig met het rooster en moet nog snel een tekst voor een personeelsadvertentie bedenken voor de deadline van 17.00 uur. De assistent voelt zich schuldig omdat hij weer de muziekvoorstelling van zijn dochter mist.
Oftewel: iedereen is afgeleid en is met wat anders bezig dan klaarstaan voor de ‘wedstrijd’. Als je dan de deuren opent van je horecazaak heerst er het eerste halfuur chaos. Dat is een nachtmerrie voor je medewerkers en je gasten.
Zet je team op scherp
Het is aan jou, de eigenaar, de generale manager, de bedrijfsleider of de chef-kok om te zorgen dat iedere shift goed en efficiënt verloopt. Het is niet alleen maar de deuren opendoen en daarna eten en drinken verkopen.
In de horeca draait het niet zozeer om wat je verkoopt, maar vooral om hoe je het verkoopt. De gasten willen een beleving. Het is dan ook nodig dat iedereen geconcentreerd is op het werk dat op hem afkomt en niet afgeleid wordt door andere dingen.
Je wilt een team dat er samen voor gaat. Alleen als iedereen er klaar voor is, kun je een succesvolle avond hebben. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Pre-shift briefing
Het is belangrijk om voor elke shift een duidelijke briefing te houden, zodat werknemers weten wat er op het programma staat. Je kunt eerst wat praktische zaken bespreken, zoals:
- De dagspecial(s)
- Aantal reserveringen en groepen
- Verjaardagen / feestjes
- Andere bijzonderheden
Na de praktische punten kun je nog een korte peptalk houden. Het belangrijkste van de briefing is namelijk dat je medewerkers gemotiveerd zijn. Zorg ervoor dat ze klaar zijn om er een goede avond van te maken. Dat ze op elkaar kunnen vertrouwen en dat ze als team de ‘wedstrijd’ ingaan.
Deze 10 tot 15 minuten zijn van wezenlijk belang. Hoe lastig het ook is om dit in te plannen, deze briefing moet altijd gegeven worden als je wereldkampioen wilt worden.
Whitepapers en online tests



