'Heel belangrijk dat ik aan het roer blijf staan'

30 oktober 2017
Sanneke Oskam Kersvers - Ondernemen met Personeel

Sanneke Oskam (32) opende in 2016 haar winkel Kersvers in Gouda. Daar verkopen maar liefst 40 andere ondernemers hun producten. Ze koos er eerst voor om de winkel met vrijwilligers te draaien. Maar al snel kwam ze tijd te kort: ‘Ik had echt iemand in dienst nodig, de administratieve rompslomp kost mij zo veel tijd.’

Sanneke Oskam Kersvers - Ondernemen met Personeel
Ondernemer Sanneke Oskam
Bedrijf Kersvers
Actief in Detailhandel
Opgericht in 2016
Aantal medewerkers 2
Eerste werknemer in 2017

Kersvers is een conceptstore waar kleine zelfstandige ondernemers hun producten kunnen verkopen. Alle producten zijn door de ondernemers zelf gemaakt met duurzame materialen. ‘Na mijn zoektocht naar wat ik zou kunnen betekenen voor de maatschappij besloot ik zelf te gaan ondernemen. Ik wilde gaan samenwerken met andere ondernemers. Iedereen betaalt bij Kersvers huur voor zijn plek en haalt die huur er altijd weer uit. Ze dragen een klein percentage van de winst af en daarmee betaal ik de vaste lasten.’

Eerste werknemer

‘Vanaf het begin helpt een aantal vrijwilligers mij voor een paar uur per week. Al snel was ik zo veel tijd kwijt aan de administratieve rompslomp, dat het ten nadele van de winkel was. De administratie en bijvoorbeeld mailafhandeling zorgde ervoor dat ik niet meer tot mijn recht kwam. In juli 2017 nam ik mijn eerste werknemer aan: Tanja.’

Hoe heb je haar gevonden?

‘Eerst heb ik een profiel gemaakt van de persoon die ik zocht. Dat profiel heb ik op het raam van de winkel geplakt én op Facebook gedeeld. De reacties waren overweldigend. Na een paar sollicitatiegesprekken bleek Tanja het beste te passen bij mijn bedrijf en wat ik zoek in een persoon.’

Koos je voor een vast contract?

'Tanja heeft een 0-urencontract. Toen ik haar aannam, was ik nog geen jaar open. En als ik een samenwerking aanga, wil ik de gemaakte beloftes wel na kunnen komen. Voorlopig hebben we met elkaar afgesproken dat ze minimal 1 a 2 dagen per week werkt en dat ze op termijn naar een vast aantal uren gaat.'

Salarisadministratie

‘Mijn zus is een hr-professional. Ze heeft mij geholpen met mijn plan en alle berekeningen. De loonadministratie en verzekeringen heb ik ondergebracht bij een assurantiekantoor.’

Meer personeel

‘In augustus heb ik nog iemand aangenomen. Ik wilde namelijk ook op dinsdag open en kon dat er zelf niet bij doen. Nu werkt Joosje hier 1 dag per week. Ik zou heel graag in de toekomst meer werknemers willen. Er is genoeg werk. Maar nu moet ik eerst zorgen voor stabiliteit voordat ik meer mensen aan kan nemen.’

Grootste uitdaging

‘Ik vind het lastig om mijn personeel gemotiveerd te houden zonder ze over te belasten. Ik zeg al snel: doe het maar. Maar ik moet ze daarbij wel begeleiden. Wat hebben ze nodig, hoe kan ik ze dat bieden? Kersvers is van iedereen. Maar het is wel heel belangrijk dat ik zelf aan het roer blijf staan. Dat is soms een dunne grens. Ik moet in de gaten houden wat het doel is van Kersvers.’

‘Ik wil altijd het beste uit de mensen halen. Daarom ging ik zelf de minst leuke klusjes doen. Ik deed dat vervelende mailtje dan zelf wel. Maar dat hoort er ook bij! Ik ben daar dus heel snel mee gestopt.’

Tip van Sanneke

‘Wees je bewust van je eigen sterke kanten en van het doel van je bedrijf. Neem werknemers aan die dit doel én jezelf kunnen versterken. En geniet van dit proces!’

30 oktober 2017
Je kunt alleen reageren als je cookies niet hebt geweigerd. Op deze pagina lees je meer over cookies. Zet cookies aan.

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.