'Ik wil personeel laten groeien in hun werk'

23 februari 2018
Ulrich van Egdom Fortune Coffee Personeel

Ulrich van Egdom startte in 2008 zijn eigen franchisevestiging van Fortune Coffee in IJsselstein. In 2013 nam hij zijn eerste werknemer aan. ‘Tijdens de proeftijd had ik al moeten zien dat hij niet doorpakte.’

Ulrich van Egdom Fortune Coffee Personeel
Ondernemer Ulrich van Egdom
Bedrijf Fortune Coffee
Actief in Groothandel
Opgericht in 2008
Aantal medewerkers 2
Eerste werknemer in 2013

Na een loopbaan in de supermarktbranche besluit Ulrich in 2008 dat hij iets voor zichzelf wil beginnen. De meest logische stap lijkt een supermarkt. Toch kiest hij ervoor om franchisenemer te worden van koffiegroothandel Fortune Coffee. ‘Het concept sprak mij erg aan. Natuurlijk was het even wennen aangezien ik alles alleen moest doen. Ik was gewend om collega’s om mij heen te hebben. Als franchiser hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Bovendien mogen wij als ondernemers ook mee beslissen.’

De boer op

Ulrich schafte in 2008 zijn eerste bus aan en bedient nu de regio rondom IJsselstein. ‘Scholen, bedrijven, sportkantines, verenigingen voorzien wij van koffieautomaten en het hele pakket aan ingrediënten. Bovendien zorgen wij voor de service- en onderhoudsbeurten. Dit is ook wat ik leuk vind: de boer op gaan. We doen alle takken van sport, dat maakt het heel afwisselend.’

Eerste werknemer

‘Mijn echtgenote Sonja werkte ook al deels mee in het bedrijf. Mijn eerste personeelslid nam ik in 2013 aan. Het bedrijf groeide. De klantenkring breidde uit. Van opslag in de garage thuis, gingen we al naar een pand met magazijn. Het was teveel voor mij alleen, dus als adviseur moest hij hetzelfde werk gaan doen als ik. Ook hij reed in een eigen bus. Het was overigens nog best lastig om iemand te vinden. Maar na een personeelsadvertentie in het huis-aan-huisblad heb ik iemand gevonden.’ 

Meteen een vast contract?

‘Nee, dat vind ik niet verstandig. Je moet toch eerst kijken hoe het gaat, het is altijd een risico. Daarom kreeg mijn eerste werknemer een halfjaarcontract voor 40 uur per week. Uiteindelijk bleek hij te junior voor de functie en is hij iets anders gaan doen. Uli werkt nu ruim een jaar voor mij. Hij komt uit mijn eigen netwerk en is iets ouder. Hij heeft meer mensenkennis en ervaring. Dat is belangrijk in ons werk.’

Salarisadministratie

‘De salarisadministratie doet een accountantskantoor via de franchisegever. Dat is echt een groot voordeel, dit soort zaken worden gewoon geregeld en zijn al uitgezocht’

Grootste uitdaging

‘Om mijn mensen te laten groeien in hun werk en ze gemotiveerd te houden is een grote uitdaging. Dat is het leukste maar tegelijkertijd ook het lastigste. Het moet vanzelf gaan. Deels zit het in een persoon zelf, maar ik als ondernemer moet ervoor zorgen dat hij leuk werk heeft en ook houdt. Dit werk is heel afwisselend, dat moet je ook liggen. En ik moet ervoor zorgen dat er voldoende uitdaging voor een werknemer is. Een voorbeeld is dat de volgende stap voor mijn werknemer het stukje verkoop is.’

Grootste blunder

‘Toch wel bij mijn eerste werknemer… Mijn klanten mochten hem graag. Dit is een markt van gunnen, dus ik dacht dat dit heel belangrijk was. Maar hij pakte niet door. Misschien had ik in zijn proeftijd dat meer in de gaten moeten hebben. Daar heb ik van geleerd.’

 

Over Fortune Coffee

Fortune Coffee is specialist in koffie en koffieautomaten. In het hele land zijn ondernemers die op franchise basis in hun regio scholen, bedrijven en verenigingen voorzien van koffie en andere warme dranken. Zij verkopen of verhuren de machines, onderhouden ze en verzorgen de leveringen van koffie, thee en andere benodigheden.

Verder groeien met personeel?

‘Zeker! Als je een bedrijf hebt, moet je willen groeien. In omzet en als bedrijf. Dus ik wil zoveel mogelijk mensen in dienst hebben. Ik wil heel graag een eigen pand en wil natuurlijk dat overal onze koffie wordt gedronken. Ik zal daarvoor moeten investeren, ook in personeel. Mijn rol zal dan anders worden, dan moet ik meer gaan aansturen.’

Tip van Ulrich

‘Het is heel belangrijk om een klik met je personeel te hebben. Wanneer je iemand in dienst neemt, moet je er een goed gevoel bij hebben en er moet vertrouwen zijn. Kijk ook niet alleen naar de kosten van personeel. Kijk naar wat het je oplevert. Bezuinig niet op uurloon.’

23 februari 2018

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.