10 gouden regels van feedback geven

Door: Jacco van den Berg - HR-adviseur en auteur

04 oktober 2017
Feedback geven

Veel ondernemers slaan het beoordelingsgesprek met hun personeel over. Volgens expert Jacco van den Berg is dat een kwalijke zaak. Hij pleit voor Duidelijk, Open en Eerlijk (DOE) feedback geven.

Feedback geven

Veel leidinggevenden vinden het moeilijk om medewerkers gedurende het jaar Duidelijk, Open en Eerlijk feedback te geven. Zij zien het beoordelingsgesprek als een beleefdheidsritueel en bedekken het slechte functioneren van hun medewerker met de mantel der liefde.

Soms wordt het gesprek zelfs overgeslagen. Een heel kwalijke zaak. De kans is dan namelijk groot dat de medewerker – onder het mom van ‘geen bericht, goed bericht’ – de conclusie trekt dat hij goed functioneert, hoewel dit niet het geval hoeft te zijn.

Kans op verbetering

Sla beoordelingsgesprekken en functioneringsgesprekken niet over. Geef je medewerker een kans om zijn presteren te verbeteren. Benoem eerlijk op welke gebieden je medewerker zijn functioneren kan verbeteren.

Samen achterhaal je de redenen voor het eventuele minder goede functioneren en maak je afspraken om dit te verbeteren. Als je constructieve feedback geeft, zal dat je medewerker motiveren om zijn functioneren te verbeteren en om zijn werk goed te (blijven) doen. Maar hoe geef je constructieve feedback?

Feedback geven, 10 gouden regels

Als je feedback geeft, bijvoorbeeld tijdens een funtionerings- of beoordelingsgesprek, houd dan de volgende 10 regels in gedachten:

  1. Feedback is specifiek en ‘to the point’.
    Hoe specifieker je bent, hoe meer de ander ervan kan leren.
  2. Feedback is beschrijvend en heeft betrekking op gedragsaspecten.
    Zeg niet rechtstreeks 'jij doet dit fout', maar beschrijf het effect van zijn gedrag. Bijvoorbeeld: 'jouw werkhouding zorgt er soms voor dat ...'.
  3. Beide partijen kunnen hun voordeel met de feedback doen.
    Leef je in de situatie van de ander in en vraag jezelf af of jouw commentaar de ander kan helpen. Heeft hij er iets aan?
  4. Feedback is actueel.
    Geef je feedback zo snel mogelijk. Wacht niet op een officieel gespreksmoment, als deze niet aanstaande is. Je kunt dan concreter zijn en de kans op herkenning is groter. Bij het functionerings- of beoordelingsgesprek kun je hier op terugkomen. Geef een compliment als het is opgelost. En zo niet: bespreek of beoordeel het punt.
  5. De ontvanger staat open voor de feedback.
    Ga na of het wel het juiste moment is om feedback te geven. Probeer iemand onder vier ogen te spreken, op een rustig moment. Maar wacht er niet te lang mee. Zie regel 4.
  6. Wissel complimenteuze en corrigerende feedback met elkaar af.
    Complimenten en schouderklopjes schieten er vaak bij in. Jammer, want zo laten we een kans liggen om de ander te motiveren.
  7. Beschrijf het gedrag dat je hebt waargenomen.
    Geef concreet aan wat je hebt waargenomen, geef geen interpretaties. Het gaat om de concrete feiten.
  8. Vertel welk effect het gedrag van de ander op je heeft.
    Als je ontevreden of boos bent, zeg het dan. Maak gebruik van ‘ik-boodschappen’ in plaats van ‘jij-boodschappen’.
  9. Ga na of de ander de feedback heeft begrepen.
    Vraag er desnoods om met vragen als: ‘Herken je dat?’ of ‘Begrijp je wat ik bedoel?’
  10. Geef suggesties voor verandering van het gedrag.
    Als je op een goede manier wilt corrigeren, bied dan een alternatief.

Over Jacco van den Berg

Jacco van den Berg

Jacco van den Berg traint en adviseert leidinggevenden en HR-professionals op leiderschapsontwikkeling en het voeren van gesprekken.

04 oktober 2017
Je kunt alleen reageren als je cookies niet hebt geweigerd. Op deze pagina lees je meer over cookies. Zet cookies aan.

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.