Bevlogen werknemer
Bevlogen werknemer

Zo krijg je bevlogen personeel

Zou het niet geweldig zijn als je medewerkers hebt die bevlogenheid tonen? Die werken niet zien als ‘moeten’ maar als iets waar je plezier uit haalt? Met de tips van expert Marjan Haselhoff krijg je je werknemers weer bevlogen.

Bevlogen werknemers is de droom van veel ondernemers. De realiteit is vaak anders. Je medewerkers missen het heilige vuur. Ze doen hun werk, maar een stapje extra zie je ze niet vaak zetten. Ze praten over het werk als iets wat moet, in plaats van iets wat leuk is.

Onderzoek je mindset

De hamvraag is hoe je er als leidinggevende voor zorgt dat je medewerkers gepassioneerd zijn in hun werk. Begin met het onderzoeken van je eigen mindset en gedrag. Want je medewerkers zijn vaak een afspiegeling van je eigen gedrag. Wat je er in stopt, komt er ook weer uit.

Durf jezelf de vraag te stellen: hoe gepassioneerd ben ik? Ook als hieruit blijkt dat je als ondernemer heel bevlogen bent, kun je niet-gepassioneerde medewerkers in je bedrijf hebben. Want met alleen bevlogenheid ben je er niet. Het overbrengen van je bevlogenheid op anderen is een kunst op zich. Onbewust kun je snel in een paar valkuilen stappen.

Passieve en ongeïnteresseerde werknemers

Een voorbeeld. Karin is ondernemer. Zij is enorm bevlogen in haar werk, maar mist dit bij haar personeel. Ze roept vaak tegen haar medewerkers dat ze passie en enthousiasme mist en dat ze ervan baalt dat haar mensen soms passief en ongeïnteresseerd in hun werk overkomen. Ze vraagt of haar medewerkers meer drive en initiatief willen tonen. Haar mensen horen dit regelmatig aan, maar worden op geen enkele manier getriggerd om echt te veranderen. Het tegenovergestelde gebeurt. Ze worden nog passiever.

Karin stapt in de valkuil dat ze alleen maar praat over het ‘wat’ en ‘hoe’. ‘Wat’ door te vertellen wat ze allemaal graag zou willen (meer drive, initiatief). En ‘hoe’ door ook nog eens te vertellen hoe haar mensen dit moeten doen (wees minder passief, meer geïnteresseerd, meer enthousiast).

Stappenplan bevlogen personeel

Stap 1. Onderzoek je eigen bevlogenheid

Mis je bevlogenheid bij je personeel? Onderzoek hoe jij je eigen bevlogenheid (mits je die echt hebt) overbrengt op je medewerkers. Kom je erachter dat je niet bevlogen bent, dan moet je daar eerst aan werken.

Stap 2. Vermijd de valkuilen

Veel ondernemers stappen in dezelfde valkuilen. Ze zijn vooral bezig met het ‘wat’ en ‘hoe’. Draag je vooral oplossingen aan? Laat medewerkers ook meedenken over een mogelijke oplossing.

Stap 3. Stel de waaromvraag

Richt je op het ‘waarom’. Vertel aan je werknemers over jezelf: waarom heb je deze onderneming gestart, waar ligt je hart, welke waarden vind je echt belangrijk?

Stap 4. Formuleer belangrijke waarden

Vraag je medewerkers waarom zij deze baan hebben. Zet ze aan het denken over henzelf en over de waarden van het bedrijf. Formuleer samen de waarden die jullie allen van belang vinden.

Ze legt oplossingen neer bij haar personeel door ze te vertellen wat zij wil. Hierdoor ontneemt ze elk initiatief bij haar medewerkers om mee te denken over wat ze zelf willen. Daarnaast verdiept ze zich ook niet in hen door bijvoorbeeld te vragen wat de reden is van hun gedrag. Kortom, Karin denkt veel te goed te weten wat goed is voor haar mensen. Vanuit haar eigen enthousiasme overvleugelt ze de ander volledig.

Vertel over het ‘waarom’

Wat is wel wijs en effectief? Vertel zelf waarom jij gekozen hebt voor deze onderneming. Vertel waar je hart ligt, waar je goed in bent (en noem gerust je valkuilen, daar word je mens van). Met andere woorden: vertel bevlogen over jezelf.

En geef vervolgens aan waar jij met je medewerkers naartoe wilt. Niet alleen in termen van winst en omzet, maar vooral in termen van waarden. Welke waarden vind je als leidinggevende belangrijk? Vraag ook aan je medewerkers welke waarden zij belangrijk vinden. Formuleer vervolgens met elkaar de waarden die je samen van belang vindt.

Grote kans dat je met deze manier van communiceren heel andere gesprekken krijgt en je mensen geïnspireerd zijn om vanuit hun eigen hart te gaan werken.

Marjan Haselhoff

Marjan Haselhoff van Buro Kracht is expert op het gebied van ontspannen en succesvol leidinggeven. Ze helpt leidinggevenden het maximale uit zichzelf en hun team te halen. Ook is ze auteur van boek en e-learning Hoe krijgen ze me zo gek? Via haar website stelt ze gratis oefeningen voor leidinggevenden beschikbaar.

Whitepapers en online tests