In dit artikel:
Wat zijn kernwaarden?
Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Wat kenmerkt je onderneming en wat wil je bereiken?
Een bedrijf heeft bij voorkeur 3 tot 6 heldere kernwaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld:
- Zelfstandig: Kan autonoom werken, krijgt en neemt verantwoordelijkheid, is ondernemend en schept daar voldoening in.
- Sociaal: Is zichzelf, gaat uit van ieders goede bedoelingen, communiceert, houdt rekening met en heeft respect voor de ander, maakt het gezellig en heeft plezier.
- Professioneel: Is integer, houdt zichzelf en anderen aan afspraken, staat open voor en geeft feedback, staat voor kwaliteit, is transparant.
Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies. Het is daarom een belangrijk onderdeel van je personeelsbeleid. Ook als je maar een klein bedrijf hebt.
Strategische beslissingen
Met kernwaarden geef je aan waarom en hoe je bedrijf dingen doet. Aan de hand van kernwaarden kun je veel makkelijker strategische beslissingen nemen. Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies.
Personeelsbeleid
Het is daarom een belangrijk onderdeel van je personeelsbeleid. Ook als je maar een klein bedrijf hebt.
Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeelskosten op een rij en 5 manieren om te besparen.Krijg grip op personeelskosten
Hoe stel je goede kernwaarden op?
Kernwaarden heb je al. Je moet er alleen achter komen wat ze zijn. Probeer te achterhalen waar jij en je personeel voor staan. Als groep mensen. Wat is nu echt belangrijk voor ons? Ga in gesprek met je werknemers om erachter te komen. Zo kom je tot de kern van de zaak.
Goede kernwaarden zijn in ieder geval geen lege marketingslogans die je op je website zet, zoals: Met Borax tuinmeubelen zit je goed. Het moet niet gaan over je product of dienst, maar over de mentaliteit binnen je bedrijf, de cultuur, de intrinsieke waarden van de personen binnen je bedrijf.
Voorbeelden van kernwaarden voor je bedrijf en personeel
Welke waarden zou je kunnen gebruiken? Denk aan waarden zoals:
Aandacht | Doelgericht | Integer | Plezier |
Autonoom | Duurzaam | Klantgericht | Respect |
Betrouwbaar | Eenheid | Liefde | Samenwerken |
Betrokken | Eerlijk | Nuchter | Vertrouwen |
Creatief | Effectief | Ondernemend | Vitaal |
Daadkracht | Enthousiast | Optimisme | Zorgvuldig |
Discipline | Flexibel | Passie | Zorgzaam |
- Aandacht: Aandacht voor elkaar, voor onze klanten en projecten. Oprechte aandacht en tijd.
- Autonoom: Werkt zelfstandig, neemt verantwoordelijkheid, vraagt hulp waar nodig
- Enthousiast: Denkt in mogelijkheden, klaagt niet, houdt van een feestje
- Integer: Open en eerlijk, rechtdoorzee, roddelt niet
Kies welke waarden het beste bij jouw organisatie passen. Laat je personeel meebeslissen. Probeer aan de hand van de meest passende waarden een originele manier te vinden om die waarden te verwoorden.
Kies je bijvoorbeeld voor Daadkracht, dan kun je die kernwaarde voor je bedrijf omschrijven als: Geen woorden, maar daden. Of: Just do it. Slogans die je intern gebruikt en makkelijk te onthouden zijn.
Je kunt de kernwaarde ook eenvoudig beginnen met Wij zijn ... of Wij hebben.... Bijvoorbeeld: Wij zijn ondernemend en optimistisch. Wij hebben plezier in ons werk. Zo creëer je een eigen slogan.
Hoe gebruik je kernwaarden?
Als je passende kernwaarden hebt gekozen, is het zaak ze bekend te maken. Zorg dat je werknemers er niet omheen kunnen, in positieve zin.
Maak ze enthousiast om deze kernwaarden uit te dragen in alles wat ze doen. Zorg dat de kernwaarden zichtbaar zijn binnen je bedrijf. Hang ze op, stuur ze rond, zet ze voorop je personeelshandboek.
Functionerings- en beoordelingsgesprek
Bespreek de kernwaarden tijdens het functioneringsgesprek. Vraag je werknemer wat hij van die waarden vindt en hoe hij ze uitdraagt. Zorg dat hij zelf het initiatief neemt om de kernwaarden te vertalen naar de praktijk. Spreek concrete actiepunten af en kom hierop terug tijdens het beoordelingsgesprek. Zo kan ieder personeelslid zich de kernwaarden persoonlijk eigen maken.
Werving en selectie
Gebruik je kernwaarden ook tijdens de werving en selectie van nieuw personeel. Neem ze op in het functieprofiel en de vacaturetekst. Zo trek je de juiste personen aan die passen bij de bedrijfscultuur.
In deze video van De Zaak vertelt ondernemer en coach Victor van Veelen hoe je kernwaarden kunt gebruiken als MKB'er.
Wat heeft mijn personeel aan kernwaarden?
Kernwaarden zijn belangrijk voor de identiteit van je bedrijf. Ze geven je werknemers houvast en het gevoel dat ze aan iets belangrijks bijdragen. Dat zal ze motiveren. Het zal (op den duur) hun houding en gedrag bepalen.
Kernwaarden uitdragen
Zorg er vooral voor dat werknemers weten wat er van hen verwacht wordt om de kernwaarden uit te dragen. Onderbouw de kernwaarden met feiten en cijfers.
Of beter: met voorbeelden en ervaringen van je werknemers zelf. Dan zullen de kernwaarden gaan leven en zal je personeel erachter staan. Dat versterkt de onderlinge band - maakt het team sterker. Daar zal je bedrijf veel voordeel bij hebben.