Wat zijn de kosten van personeel?

kosten personeel hoeveel

Krijg grip op je kosten en ga direct aan de slag met bespaartips.

Wat zijn kernwaarden
Wat zijn kernwaarden

Hoe kernwaarden je personeel vooruit helpen

Wat zijn kernwaarden? Hoe bepaal je goede kernwaarden voor je bedrijf? En: wat heeft je personeel aan kernwaarden? Zo werkt het, inclusief voorbeelden voor het MKB.

Wat zijn kernwaarden?

Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen een bedrijf. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat. Wat kenmerkt je onderneming en wat wil je bereiken?

Een bedrijf heeft bij voorkeur 3 tot 6 heldere basiswaarden die de bedrijfscultuur in een keer duidelijk maken. Bijvoorbeeld:

  • Zelfstandig: Kan autonoom werken, krijgt en neemt verantwoordelijkheid, is ondernemend en schept daar voldoening in.
  • Sociaal: Is zichzelf, gaat uit van ieders goede bedoelingen, communiceert, houdt rekening met en heeft respect voor de ander, maakt het gezellig en heeft plezier.
  • Professioneel: Is integer, houdt zichzelf en anderen aan afspraken, staat open voor en geeft feedback, staat voor kwaliteit, is transparant.

Als je kernwaarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies. Het is daarom een belangrijk onderdeel van je personeels­beleid. Ook als je maar een klein bedrijf hebt.

Strategische beslissingen door duidelijke waarden

Met kernwaarden geef je aan waarom en hoe je bedrijf dingen doet. Aan de hand van kernwaarden kun je veel makkelijker strategische beslissingen nemen. Als je waarden hebt waar iedereen binnen je bedrijf achter staat, weet iedereen hoe hij dingen moet aanpakken. Je voorkomt veel discussies.

Basis van je personeels­beleid

Het is een belangrijk onderdeel van je personeels­beleid. Ook als je maar een klein bedrijf hebt.

kosten personeel

Krijg grip op personeels­kosten

Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeels­kosten op een rij en 5 manieren om te besparen.

Hoe stel je goede kernwaarden op?

Kernwaarden heb je al. Je moet er alleen achter komen wat ze zijn. Probeer te achterhalen waar jij en je personeel voor staan. Als groep mensen. Wat is nu echt belangrijk voor ons? Ga in gesprek met je werknemers om erachter te komen. Zo kom je tot de kern van de zaak.

Goede kernwaarden zijn in ieder geval geen lege marketingslogans die je op je website zet, zoals: Met Borax tuinmeubelen zit je goed. Het moet niet gaan over je product of dienst, maar over de mentaliteit binnen je bedrijf, de cultuur, de intrinsieke waarden van de personen binnen je bedrijf.

Voorbeelden van kernwaarden voor je bedrijf en personeel

Welke waarden zou je kunnen gebruiken? Denk aan waarden zoals:

AandachtDoelgerichtIntegerPlezier
AutonoomDuurzaamKlantgerichtRespect
BetrouwbaarEenheidLiefdeSamenwerken
BetrokkenEerlijkNuchterVertrouwen
CreatiefEffectiefOndernemendVitaal
DaadkrachtEnthousiastOptimismeZorgvuldig
DisciplineFlexibelPassieZorgzaam
  • Aandacht: Aandacht voor elkaar, voor onze klanten en projecten. Oprechte aandacht en tijd.
  • Autonoom: Werkt zelfstandig, neemt verantwoordelijkheid, vraagt hulp waar nodig
  • Enthousiast: Denkt in mogelijkheden, klaagt niet, houdt van een feestje
  • Integer: Open en eerlijk, rechtdoorzee, roddelt niet

Maak interne slogans om je bedrijfswaarden te promoten

Kies welke begrippen en eigenschappen het beste bij jouw organisatie passen. Laat je personeel meebeslissen. Probeer aan de hand van de meest passende waarden een originele manier te vinden om die waarden te verwoorden.

Kies je bijvoorbeeld voor Daadkracht, dan kun je die kernwaarde voor je bedrijf omschrijven als: Geen woorden, maar daden. Of: Just do it. Slogans die je intern gebruikt en makkelijk te onthouden zijn.

Je kunt de kernwaarde ook eenvoudig beginnen met Wij zijn ... of Wij hebben.... Bijvoorbeeld: Wij zijn ondernemend en optimistisch. Wij hebben plezier in ons werk. Zo creëer je een eigen slogan.

Kernwaarden personeel bepalen

Hoe gebruik je kernwaarden?

Als je passende basiswaarden hebt gekozen, is het zaak ze bekend te maken. Zorg dat je werknemers er niet omheen kunnen, in positieve zin.

Maak ze enthousiast om deze waarden uit te dragen in alles wat ze doen. Zorg dat de kernwaarden zichtbaar zijn binnen je bedrijf. Hang ze op, stuur ze rond, zet ze voorop je personeels­handboek.

Bespreek ze in het functionerings- en beoordelingsgesprek

Bespreek de waarden tijdens het functioneringsgesprek. Vraag je werknemer wat hij van die waarden vindt en hoe hij ze uitdraagt. Zorg dat hij zelf het initiatief neemt om de basiswaarden te vertalen naar de praktijk. Spreek concrete actiepunten af en kom hierop terug tijdens het beoordelingsgesprek. Zo kan ieder personeels­lid zich de kernwaarden persoonlijk eigen maken.

Werving en selectie

Gebruik je kernwaarden ook tijdens de werving en selectie van nieuw personeel. Neem ze op in het functieprofiel en de vacaturetekst. Zo trek je de juiste personen aan die passen bij de bedrijfscultuur.

In deze video van De Zaak vertelt ondernemer en coach Victor van Veelen hoe je kernwaarden kunt gebruiken als MKB'er.

Wat heeft mijn personeel aan kernwaarden?

Kernwaarden zijn belangrijk voor de identiteit van je bedrijf. Ze geven je werknemers houvast en het gevoel dat ze aan iets belangrijks bijdragen. Dat zal ze motiveren. Het zal (op den duur) hun houding en gedrag bepalen.

Kernwaarden uitdragen

Zorg er vooral voor dat werknemers weten wat er van hen verwacht wordt om de waarden van je bedrijf uit te dragen. Onderbouw de basiswaarden met feiten en cijfers.

Of beter: met voorbeelden en ervaringen van je werknemers zelf. Dan zullen de waarden gaan leven en zal je personeel erachter staan. Dat versterkt de onderlinge band - maakt het team sterker. Daar zal je bedrijf veel voordeel van hebben. 

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Meest gelezen

Gedragscode maken voor je personeel, zo doe je dat

In een gedragscode beschrijf je welk gedrag je wel en niet accepteert van je werknemers. Dat zorgt voor duidelijkheid binnen je bedrijf en draagt bij aan een betere werksfeer. Arbeidsrecht advocaat Suzanne van Ketel belicht verder een opvallende uitspraak.

Stappenplan werkoverleg met personeel

Een werkoverleg kom je tegen in ieder bedrijf, maar is niet overal even effectief. Als je het overleg op de juiste manier voert, verhoog je de betrokkenheid van je personeel. Benut dit stappenplan.

5 manieren om werkplezier te vergroten

Heeft jouw personeel plezier in het werk? Werkplezier is een cruciale factor voor een succesvol bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat het werk leuker wordt voor je werknemers? 5 tips.

Zo houd je een goede eindejaarsspeech

Aan het eind van het jaar maken je werknemers een laatste sprint. Zodra het stof is neergedaald, kun je samen het jaar feestelijk afsluiten. Lees hoe je dat doet met een goede eindejaarsspeech.

Whitepapers en online tests