Werknemers vinden via Facebook
Werknemers vinden via Facebook

Zo vind je werknemers via Facebook

Met wereldwijd zo’n 800 miljoen gebruikers, waarvan bijna negen miljoen Nederlanders, is Facebook een ideaal medium voor bedrijven. Niet alleen voor marketing, maar ook om personeel te werven. Zo vind je werknemers via Facebook.

Recruitment via social media wordt voor werkgevers steeds interessanter. Adverteren in kranten is inmiddels al bijna ouderwets te noemen, waarbij het bereik ook nog eens flink is afgenomen. De meeste sollicitaties gaan tegenwoordig via internet, waarbij sociale kanalen als LinkedIn, Twitter en Facebook uitermate geschikt zijn om gericht naar werknemers te zoeken.

Creëer een community

Wanneer je een bedrijfspagina op Facebook aanmaakt, is het zaak om jezelf zo aantrekkelijk mogelijk te positioneren. Dit wordt ook wel employer branding genoemd. De bedrijfspagina moet uitnodigend zijn om te bezoeken en het bedrijf moet aantrekkelijk gevonden worden om voor te gaan werken.

Plaats regelmatig updates, want een lege Facebookpagina zorgt voor weinig enthousiasme onder de lezers. Laat staan dat iemand dan besluit te gaan solliciteren via dit medium. Deel daarom actief informatie. Denk hierbij aan bedrijfsnieuws, de laatste brancheontwikkelingen, vacatures, inspirerende spreuken en intrigerende, relevante foto’s.

Interactie

Als bedrijf op Facebook wil je in eerste instantie zoveel mogelijk likes krijgen om zoveel mogelijk gebruikers te bereiken. Om dit voor elkaar te krijgen is het essentieel om interactie met je gebruikers te hebben. Een veel gemaakte fout van bedrijven die beginnen op Facebook is om alleen informatie te zenden. Met eenrichtingsverkeer krijg je echter weinig respons en dus ook weinig likes.

kosten personeel

Krijg grip op personeels­kosten

Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeels­kosten op een rij en 5 manieren om te besparen.

Er zijn verschillende manieren om de interactie op gang te krijgen: stel vragen in de updates; leg bezoekers een dilemma voor; vraag om een stelling af te maken; je kunt – incidenteel – zelfs expliciet om likes van je berichten vragen. Hoe meer personen je updates liken of er op reageren, hoe groter je bereik wordt en hoe groter de kans is dat meer mensen de pagina bezoeken, hoe meer mensen je updates liken etc. 

Kwaliteit boven kwantiteit

Zoveel mogelijk likes binnenhalen is leuk, maar het levert je verder nog niet veel op. Het gaat om de kwaliteit van je likes, oftewel de Facebookgebruikers die zich associëren met - en zich betrokken voelen bij - jouw bedrijf en producten. Een van de valkuilen in dit opzicht zijn de zogenaamde ‘Like, Share en Win’-acties’. Dit levert in eerste instantie extra likes voor je Facebookpagina op, maar je hebt een vaste schare ‘fans’ nodig om meer bekendheid voor jouw pagina te vergaren.

Om een misverstand uit de weg te helpen: lang niet iedereen die een bedrijfspagina heeft geliked, ziet alle updates. Facebook heeft het systeem Edgerank geïntroduceerd zodat slechts een deel van de volgers het bericht te zien krijgt. De gedachte hierachter is dat anders iedereen alle berichten van alle (bedrijfs)pagina’s die hij liket te zien krijgt. En daardoor een timeline heeft met een onophoudelijke stroom van berichten van bedrijven waardoor uiteindelijk niemand meer naar je berichten kijkt.

Een soort preventief filter dus, dat tegelijkertijd voor Facebook ook een model is om meer te verdienen aan advertenties. De kwalitatieve likes betalen zich in het systeem van Edgerank uit: hoe meer volgers het bericht liken, sharen of er op reageren, hoe meer volgers het bericht vervolgens in hun timeline zien verschijnen.

Alle ‘incidentele’ fans die een ‘Like, Share en Win-actie’ hebben ingevuld, komen nooit meer terug op de pagina, liken dus geen updates en zijn in dat opzicht nutteloos.

Doelgroep

Nu je een community hebt opgebouwd, verschilt het per vacature welk sociaal medium je gaat gebruiken. De juiste doelgroep selecteren is hierbij de eerste stap. LinkedIn is vooral populair onder hoog opgeleiden en wordt met name gebruikt voor (leidinggevende) functies in branches waar het er formeel aan toe gaat, zoals de ICT en de financiële sector. Facebook heeft een wat informeler en gevarieerder publiek uit alle lagen van de samenleving en daarmee het grootste bereik.

Ben je op zoek naar net-afgestudeerden, stagiaires of vakantiemedewerkers, dan ligt de verspreiding van vacatures via Facebook het meest voor de hand. Vacatures voor young professionals worden bijvoorbeeld vaak via Facebook gedeeld. Een werknemer liket en deelt de vacature, zodat zijn hele netwerk van young professionals deze vacature te zien krijgt. Iemand uit die groep liket vervolgens de vacature en zo is de sneeuwbal onder de juiste doelgroep aan het rollen gebracht.

Segmenteren

Waar je vroeger alleen op locatie en taal kon segmenteren, kun je inmiddels heel gericht berichten/updates verspreiden. Je vuurt dus geen schot hagel meer af waarmee je bij zoveel mogelijk mensen in de timeline probeert terecht te komen, maar richt je specifiek op bepaalde doelen.

Er zijn inmiddels vele mogelijkheden om de doelgroep op te delen naar onder andere leeftijd, geslacht, regio en opleiding. Als je een vacature hebt voor een senior-functie selecteer je bijvoorbeeld de categorie 30+. Dit gaat ten koste van je totale bereik, maar je bereikt nu wel de timeline van de juiste doelgroep. Ook hier geldt: kwaliteit boven kwantiteit. 

Gericht adverteren

Vanwege de miljoenen gebruikers is betaald adverteren via Facebook een uitstekend marketinginstrument. Nu hoef je in de advertenties natuurlijk niet altijd producten te promoten, je kunt via deze weg ook vacatures onder de aandacht brengen. Ook hier is segmenteren het toverwoord. Zoals hierboven beschreven segmenteer je de doelgroep naar de ideale samenstelling voor de vacature.

Vervolgens heb je de mogelijkheid om te kiezen waar de advertentie (lees: vacature) bij de gebruikers verschijnt. Via de mobiele app; op de computer of aan de rechterkant van het scherm. De kosten hiervan zijn variabel, je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om per klik te betalen of per x-aantal vertoningen (per duizend). Als zakelijk Facebookgebruiker krijg je wekelijks een update met alle statistieken toegstuurd. Hierin vind je bijvoorbeeld het aantal kliks, het bereik van de advertenties en een overzicht van de kosten.

Vacature app

Sinds een jaar is het ook mogelijk om vacatures in je Facebookpagina te integreren via een app. Voorheen kon je een vacature alleen in je timeline zetten of een advertentie laten doorverwijzen naar een vacature op een bedrijfswebsite, zoals hierboven beschreven. Inmiddels kun je de vacatures op een apart tabblad op je Facebookpagina installeren (aan te maken via een app). Zie het voorbeeld op de Facebookpagina van Centric.

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Meest gelezen

Stappenplan sollicitatieprocedure

Van een functieprofiel opstellen tot het tekenen van het contract. Welke stappen neem je tijdens een sollicitatieprocedure? In 8 stappen een nieuwe werknemer aannemen.

Whitepapers en online tests