Uitgebluste werknemer
Uitgebluste werknemer

Van stress naar bevlogenheid

Hoe krijg je een uitgebluste werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk? Het antwoord op die vraag is soms eenvoudiger dan je denkt. Dat stelde prof. dr. Willem van Rhenen onlangs tijdens een bijeenkomst van BW7 Arbeidsjuristen.

Meerdere keren per jaar organiseert de juridische dienstverlener bijeenkomsten voor ondernemers. Daarbij komen relevante thema’s voor werkgevers aan de orde. De laatste sessie stond in het teken van ziekte­verzuim, re-integratie en uitkeringen. Een van de sprekers was prof. dr. Van Rhenen, Directeur Onderzoek en Ontwikkeling bij ArboNed.

Hij promoveerde op het onderwerp ‘Van stress naar bevlogenheid’. In zijn proefschrift pleitte hij ervoor dat werkgevers zich vooral moeten richten op het vergroten van het werkplezier in plaats van het verminderen van alleen de werklast. Dat leidt tot bevlogen werknemers die een positieve bijdrage leveren aan je bedrijf.

Pannetje rijst

Tijdens de bijeenkomst vergeleek Van Rhenen een werknemer met een pannetje rijst. Bij een arbeidsongeschikte werknemer lijkt sprake te zijn van aangebrande rijst. Als het al te laat is, kijkt de werkgever naar wat nog bruikbaar is en probeert hij er het beste van te maken. Dit is de zogenaamde curatieve aanpak.

Een andere aanpak is gebaseerd op preventie. Dat wil zeggen dat je probeert te voorkomen dat de rijst in het pannetje aanbrandt. Vertaald naar de werkvloer: je doet er alles aan om uitval te beperken door werknemers aan te zetten tot gezonder gedrag. Het probleem is echter dat werkgevers hier lang niet altijd in slagen.

Wat geeft energie?

De derde aanpak draagt de naam amplitie, die is afgeleid van de Latijnse term voor ‘versterken’ (‘amplio’). Hierbij ga je op zoek naar ingrediënten die zorgen voor meer werkplezier, zodat je werknemers in staat zijn om nog beter te functioneren. Met andere woorden: hoe maak je van het pannetje rijst een heuse rijsttafel.

Van Rhenen noemde als voorbeeld een werknemer met een burn-out. Het loont om in gesprekken met deze werknemer te vragen wat energie geeft en het werkplezier verhoogt. Door hier als leidinggevende gevolg aan te geven, kun je op een relatief eenvoudige manier de kansen op een snelle terugkeer naar werk vergroten.

Meest gelezen

Contact werknemer en werkgever tijdens ziekte

Als je werknemer ziek is wil je hem graag helpen. Wat kun je doen? Welke vragen mag je stellen als werkgever? Wat moet je regelen tijdens verzuim? Bekijk de regels en tips voor het contact met je zieke werknemer.

Ziektewet, hoe werkt het?

De Ziektewet, hoe werkt die precies? Wanneer krijgen werknemers een uitkering? Wat betekent dat voor hen en wat betekent het voor jou als werkgever? De belangrijkste regels en aandachtspunten op een rij voor 2024.

Een bedrijfsarts inschakelen, waarom en hoe?

Als ondernemer ben je verplicht een arts in te zetten wanneer dit nodig is. Alleen een erkende arts kan bepalen of een werknemer arbeidsongeschikt of ziek is. Je mag dit als werkgever niet zelf beoordelen. Hoe vind je een goede bedrijfsarts of arboarts? En wat kost het?

Whitepapers en online tests