Werkstress 5 tips
Werkstress 5 tips

Goed omgaan met werkstress in tijden van corona

In korte tijd heeft het coronavirus veel veranderd aan de manier waarop we werken en leven. Het kan zijn dat jij of je werknemers hier last van hebben, bovenop de stress die er al was. Hoe ga je hier goed mee om? Expert Marcel Oldenhuizing geeft 5 tips.

Het is belangrijk te beseffen dat de een minder weerbaar is dan de ander. Dat heeft te maken met veel factoren, waarvan werk er een is. Jouw beeld van werkstress is waarschijnlijk anders dan dat van je werknemers.

Het is voor ondernemers over het algemeen vanzelfsprekend om stress te relativeren en bij tegenslagen de schouders eronder te zetten en door te gaan.

Werknemer ziek door werkstress

Ik begrijp dat het zeker nu frustrerend voor je kan zijn als een werknemer zich ziek meldt in verband met stress. Je beleeft de ziekmelding ook beiden anders.

Voor je werknemer is het ziek zijn de primaire zorg. Voor jou niet. Als werkgever heb je ook nog een bedrijf te runnen en andere werknemers aan te sturen.

Het is al een deel van de oplossing als je beseft en respecteert dat jouw beeld heel anders kan zijn dan het beeld van je werknemer.

Verzuim­protocol

Welke stappen moet je zetten vanaf de ziekmelding? Gebruik een verzuim­protocol dat voldoet aan de Wet verbetering poortwachter.

Werknemer met stressklachten? 5 tips

Dat je werknemer stress heeft van bepaalde zaken in het werk, betekent niet dat je als werkgever verantwoordelijk bent voor de oplossing.

Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen problemen. Steunen en coachen mag natuurlijk altijd. Hoe?

  1. Bekijk de mogelijkheden op het werk. Misschien kan je werknemer het werk wel aan als hij tijdelijk minder taken heeft. Of krijgt hij er weer plezier in als hij inhoudelijk (iets) ander werk te doen krijgt.
  2. Geef je werknemer goede begeleiding zodat hij verder kan.
  3. Bedenk ook wat je in deze coronatijd kunt doen om je werknemers in goede conditie te houden.
  4. Zorg dat jouw beleid op het gebied van psychosociale arbeidsbelasting (PSA) op orde is en deel het nog eens met je werknemers.
  5. Durf ook het gesprek aan te gaan als je het gevoel hebt dat je werknemer niet op de juiste plek zit.

Communiceer over werkstress

Maak het thema werkstress bespreekbaar binnen jouw onderneming door aan te geven dat het een moeilijk onderwerp is, ook voor jou, maar dat je werknemers altijd bij je terechtkunnen.

Dan is het makkelijker voor je werknemers om op tijd bij jou aan de bel te trekken als er iets speelt. Je kunt dan op zoek naar oplossingen vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Meer tips over werkstress in coronatijd

Hoe ga je te werk? Lees meer in de gratis praktische gids van ArboNed: ‘Goed omgaan met werkstress, ook in tijden van corona’

Marcel Oldenhuizing

Sinds 1996 ben ik werkzaam bij ArboNed. Ik ben daar werkzaam als bedrijfsmaatschappelijk werker. Naast mijn taak als bedrijfsmaatschappelijk werker ben ik ook werkzaam als vertrouwenspersoon voor bedrijven, zowel bij de profit als non profit organisaties. Mijn ervaring ligt vooral in het begeleiden / coachen op het gebied van psychosociale problematiek en ik leid medewerkers op tot vertrouwenspersoon. Het leuke aan mijn werk is dat ik graag iets voor mensen wil betekenen, dat kan een luisterend oor zijn of mensen helpen door advies te geven.

Whitepapers en online tests