Vriendschap personeel mkb werkgever werknemer
Vriendschap personeel mkb werkgever werknemer

33 procent ondernemers ziet personeel als vrienden

Een derde van de ondernemers in het MKB sluit vriendschap met hun eigen werknemers. De overige 67% van de werkgevers blijft liever zakelijk. Zij nemen de term vriendschap niet in de mond als het om personeel gaat.

Dat blijkt uit een poll van Ondernemen Met Personeel, ingevuld door ruim 300 ondernemers en bedrijfsleiders in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf.

Hecht team versus zakelijk zijn

Om je werknemers betrokken te houden en te motiveren is het belangrijk om een hechte band op te bouwen. In veel bedrijven is onderling vertrouwen en teamwork essentieel om succes te hebben. Maar hoe ver ga jij?

Bonus: persoonlijke rapport

Ben jij aantrekkelijk?

Hoe zorg je dat personeel gemotiveerd blijft? Laat zien dat je een goede werkgever bent. Met deze gratis test ontdek je of jij klaar bent voor nieuw personeel.

De meeste ondernemers zijn vakmensen en geen geboren peoplemanagers. Veel ondernemers houden bewust wat afstand en nemen ook liever geen personen aan uit hun vriendenkring, omdat ze bang zijn voor een arbeidsconflict. Ze willen hun vriendschap niet op het spel zetten.

Daarnaast moet vriendschap van twee kanten komen. Dus hoe graag jij het ook zou willen, lang niet alle werknemers zijn er op uit om 'vriendjes met de baas' te worden. En vanwege het groeiende personeels­tekort in veel branches is het vaak niet mogelijk om betrokken werknemers te vinden die bij jou passen.

Ervaringen uit de praktijk

Uit interviews met ondernemers blijkt dat er veel verschillende meningen zijn over vriendschap met personeel. 

Baas spelen is niet nodig

Andre en Annemarie Kolenbrander

  • 'We hebben twee werknemers, maar we zien ze niet als personeel.'
  • 'We werken met z'n vieren in dezelfde ruimte. En je kunt niet even de gang op om te roddelen over de baas bij de koffiemachine. De koffiemachine staat namelijk ook in dezelfde ruimte.'
  • 'Stel jezelf nooit boven je personeel. De baas spelen is niet nodig als je respect hebt voor elkaar.'

We zijn een familie

Wouter van Doorn:

  • 'We hebben een klein team, er is veel aandacht voor elkaar en geen hiërarchie.' 
  • We zijn een familie voor elkaar. Zo helpen we elkaar ook privé als het nodig is.'

Duidelijke afspraken maken

Melanie Wiggers:

  • 'Ik nam mijn vriendin aan als eerste werknemer. Wij hebben van te voren heel duidelijk naar elkaar uitgesproken dat we nu ook een zakelijke relatie hebben.'
  • 'We kunnen altijd eerlijk en open naar elkaar zijn en laten dingen niet sudderen.'
  • 'Het is soms best lastig om iets te benoemen wat niet goed gaat.' 
  • Misschien juist omdat je elkaar goed kent, en dus ook elkaars zwaktes, kun je sneller op zoek gaan naar een constructieve oplossing. Dat werkt heel prettig.’

Soms best lastig

Tiny Risselada:

  • 'Mijn werknemers zijn vriendinnen van mij geworden. Ik ben gelijk aan hen. Maar ben tegelijkertijd wel hun baas. Dat is soms best lastig.'

Jean Paul en Femke:

  • 'Af en toe moet je wel de grenzen aangeven en weer wat afstand creëren.'

Nancy Faber:

  • 'Ik ben niet de directeur, maar hun collega.'
  • 'Die gelijkwaardigheid kan ook een valkuil zijn. Uiteindelijk ben ik dus wel de baas. Soms vind ik het lastig om voet bij stuk te houden.'

Alette Trompetter:

  • 'Reserveer altijd voldoende tijd voor het persoonlijke contact met je werknemers.'
  • 'Zoek naar evenwicht in het spanningsveld tussen persoonlijke aandacht en de commerciële drive.'
  • 'Maar... word geen vrienden, behoud wel afstand. En dat is soms best een uitdaging in het mkb.'

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Meest gelezen

8 tips voor een goede taakverdeling

Een goede taakverdeling houdt rekening met de kwaliteiten en wensen van je medewerkers. Daarmee kunnen zij niet alleen efficiënter werken, maar ook het werkplezier vergroten. Acht manieren om het werk beter te verdelen.

10 schouderklopjes voor medewerkers

Waardering motiveert medewerkers en leidt tot meer betrokkenheid. Geef jij je medewerkers regelmatig een complimentje? Tien tips om personeel extra te motiveren met een schouderklopje.

Zo geef je constructieve feedback

Als leidinggevende geef je vaak feedback, zowel bewust als onbewust. Het is niet eenvoudig om dit op een goede manier te doen, maar wel essentieel voor een goede relatie met jouw personeel. Iedere medewerker wil graag terugkoppeling, maar tegelijkertijd niet in de hoek worden gezet.

7 tips voor effectief delegeren en loslaten

Het delegeren en loslaten van taken is niet altijd even makkelijk. Je verliest invloed en controle, terwijl je erop moet vertrouwen dat de ander de taak goed uitvoert. Zeven tips om op een effectieve manier werk uit handen te geven.

Whitepapers en online tests