Werkgeluk goed werkgeverschap
Werkgeluk goed werkgeverschap

De winst van werkgeluk

In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het wenselijk om personeel te motiveren en te behouden. Suzan Steeman legt uit met welke zaken je als werkgever rekening kunt houden om werkgeluk en winst te bevorderen.

Aantrekkelijke werkgevers vinden het belangrijk dat hun medewerkers optimaal functioneren. Ze hebben oog voor het geluk van hun medewerkers, oog voor een goede balans tussen werk en privé en voor hun fysieke en mentale gezondheid. En dat loont. Want een gelukkige medewerker is productiever, meer betrokken, loyaler, creatiever, minder vaak ziek én heeft minder kans op een burn-out.

Maar hoe word en blijf je een goede werkgever, op de korte en lange termijn? 3 tips:

1. Faciliteren van combinatie werk- en zorgtaken

De helft van alle medewerkers combineert betaald werk met zorgtaken voor
kinderen. Eén op de vijf medewerkers combineert een baan met mantelzorgtaken.

Vooral onder vrouwen is het risico op uitval groot, omdat zij nog altijd het grootste deel van de onbetaalde zorgtaken op zich nemen. Maar ook steeds meer mannen geven aan dat zij het belangrijk vinden om meer tijd te besteden aan de zorg voor hun kinderen en naasten.

Een manier om een aantrekkelijke werkgever te zijn, talent aan te trekken en te behouden en verzuim te voorkomen is het verlengen van betaald partnerverlof.

Daarbij kunnen werkgevers mantelzorgers tegemoetkomen door het zorgverlof uit te breiden. Microsoft Nederland deed begin dit jaar beide. Zij willen met de uitgebreide verlofregelingen meer ruimte geven voor diversiteit op de werkvloer en een gezonde balans tussen werk en privé. 

2. Rekening houden met vrouwspecifieke levensfasen

De arbeidsparticipatie van vrouwen verandert in een rap tempo. Steeds meer vrouwen treden toe tot de arbeidsmarkt, werken meer uren en werken langer door dan voorheen.

Door deze ontwikkelingen spelen niet alleen de zwangerschap, maar inmiddels ook de overgang tijdens de loopbaan van vrouwen een rol. De impact van deze twee levensfasen vormen daarom een actueel onderwerp voor organisaties.

Het ziekte­verzuim is vaak hoog, terwijl het vaak makkelijker te voorkomen is dan je zou denken. Vrouwen geven aan dat voor hen vooral belangrijk is dat ze er met hun werkgever over kunnen praten en dat er vaak praktische oplossingen te bedenken zijn.

In de onderstaande video vertellen een aantal vrouwen over hun situatie en wat werkgevers kunnen doen om andere vrouwen in deze levensfasen te helpen.

3. Aanpakken onbewuste vooroordelen

Alle ongelijkheden hebben uiteindelijk te maken met onze bewuste en onbewuste vooroordelen over vrouwen en mannen. Aan vrouwen schrijven we eigenschappen toe als lief, sociaal en zorgzaam. Kwalificaties als assertief, ambitieus en dominant ‘horen’ bij mannen.

Op het moment dat een vrouw assertief is, wordt zij vaak als bitchy gezien. En een man die zorgzaam is, is een watje. Iedereen heeft vooroordelen, dat zit in ons systeem. Maar vooroordelen staan gelijke kansen in de weg en kunnen negatieve gevolgen hebben voor individu, organisatie en maatschappij. Een voorwaarde voor gelijkheid op de werkvloer is daarom een ‘inclusieve bedrijfscultuur’.

Om dit te bereiken is het belangrijk om je als werkgever bewust te zijn van de invloed die onbewuste vooroordelen hebben op je personeel, maar ook op zaken als werving, behoud van talent en doorstroom van vrouwen naar de top. 

Vraag jezelf bijvoorbeeld eens af of je zowel aan vrouwen als aan mannen vraagt of ze na de geboorte van een kind minder willen werken. En sta er eens bij stil of jouw voorkeur bij het toekennen van een promotie eerder uitgaat naar iemand die op jou lijkt, dan degene die minder voldoet aan het ‘standaard profiel’.

Suzan Steeman

Suzan Steeman werkt bij WOMEN Inc. als expert arbeidsmarkt en woordvoerder. Ze is gespecialiseerd in thema's als de werk-zorgbalans, loonkloof en de positie van vrouwen op de arbeidsmarkt. WOMEN Inc. versterkt de financiële positie van vrouwen en adviseert overheid en werkgevers hoe zij hieraan kunnen bijdragen.

Whitepapers en online tests