Werven via social media
Werven via social media

9 tips voor werven via social media

Een groeiend aantal bedrijven werft personeel via social media, zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Hoe pak je dat aan? Hoe kom je in beeld bij sollicitanten, talenten en ervaren krachten? Gebruik deze 9 tips.

1. Bepaal je doel

Vraag je goed af welke doelen je wilt bereiken met social media. Wil je contact leggen met kandidaten? Wil je je bedrijf neerzetten als een aantrekkelijke werkgever? Of wil je vacatures onder de aandacht brengen? Welk doel je ook wilt bereiken, denk hier vooraf goed over na en stem je strategie hierop af - dus welke social mediakanalen je gebruikt, wat voor soort berichten je gaat plaatsen en hoevaak.

2. Zoek je doelgroep op

Probeer uit te zoeken welke social media-kanalen gebruikt worden door jouw doelgroep. Facebook kent een breed en gevarieerd publiek dat je zeer gericht kunt benaderen met advertenties, terwijl LinkedIn vooral populair is bij hoger opgeleiden. Op Twitter vind je kandidaten in allerlei beroepsgroepen door te zoeken op een relevante hashtag, zoals #accountant. Wellicht kun je ook aansluiting vinden in bepaalde groepen of netwerken op social media waar relevante onderwerpen worden besproken en/of vacatures worden gedeeld.

kosten personeel

Krijg grip op personeels­kosten

Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeels­kosten op een rij en 5 manieren om te besparen.

3. Richt je op de lange termijn

Verwacht niet direct resultaten van je wervingsinspanningen via social media. Je zult veel tijd moeten investeren voordat je netwerk voor je aan de slag gaat. Maar als dit eenmaal gebeurt, zul je zien dat volgers en fans bij je gaan solliciteren of andere kandidaten voorstellen voor functies.

4. Ga het gesprek aan

Social media werken op basis van tweerichtingsverkeer. In plaats van alleen te zenden, is het belangrijk om het gesprek aan te gaan met andere gebruikers. Na een wederzijdse kennismaking kun je hen misschien motiveren om in je bedrijf te komen werken.

5. Voeg een volledig bedrijfsprofiel toe

Op LinkedIn en Facebook kun je een bedrijfspagina aanmaken. Kandidaten komen zo meer te weten over de vacaturemogelijkheden, werkcultuur en producten en diensten binnen je bedrijf.

6. Laat medewerkers hun eigen netwerk aanspreken

Vraag je huidige medewerkers om een vacature te delen via social media. Soms is een simpele retweet of een like al voldoende. Daarmee bereik je nog meer mensen. Je kunt je werknemers ook aanmoedigen tweets te sturen of berichten te plaatsen over de ontwikkelingen en werksfeer binnen je bedrijf. Zo worden zij ambassadeurs.

7. Geef je bedrijf een gezicht

Link vanuit je bedrijfswebsite en/of bedrijfsprofiel naar de zakelijke socialmediaprofielen van je medewerkers. Op deze manier leren kandidaten je bedrijf van binnenuit kennen. Ook kun je op de vacaturepagina de Company Insider Plugin van LinkedIn toevoegen. Die laat aan de kandidaat zien wie in zijn netwerk werkzaam is bij je bedrijf.

8. Vorm je eigen talentpool

Een talentpool is een lijst met talentvolle kandidaten die je op een later moment misschien zou willen aannemen. Via social media kun je contact leggen en hen op de hoogte houden van toekomstige baanmogelijkheden. Dat scheelt straks wellicht een lange en kostbare wervingsprocedure.

9. Gebruik foto en video

Natuurlijk ben je niet het enige bedrijf dat gebruik maakt van social media om personeel te werven. De concurrentie is heel groot. Wil je opvallen op de tijdlijn van potentiële werknemers? Gebruik dan aansprekend beeld: foto's en video's die uitstralen wat je bedrijf doet of wat voor soort werknemer je zoekt. Vergeet daarbij ook de humor niet. Misschien kun je via LinkedIn een serieuze aanpak proberen en via Facebook een humoristische. Kijken wat beter werkt. Succes!

Branches ondernemers

Ken jij de risico's al?

Jouw bedrijf is goud waard, voorkom uitglijders. Ontdek de gevaren in de horeca, bouw, detailhandel, groothandel, persoonlijke of zakelijke dienst­verlening en beperk je risico's.

Meest gelezen

Stappenplan sollicitatieprocedure

Van een functieprofiel opstellen tot het tekenen van het contract. Welke stappen neem je tijdens een sollicitatieprocedure? In 8 stappen een nieuwe werknemer aannemen.

Whitepapers en online tests