Alain Götz Shock Media Personeel
Alain Götz Shock Media Personeel

'In het begin was ik te aardig'

Het begon allemaal op een zolderkamertje. Alain was nog maar 17 en droomde van een groot bedrijf met personeel. Inmiddels heeft hij 30 werknemers. 'Ik kan zo nog vijf man aannemen. Er is genoeg werk.'

Ondernemer Alain Götz
Bedrijf Shock Media
Actief in Zakelijke dienstverlening
Opgericht in 1999
Aantal werknemers 30
Eerste werknemer in 2005

Voor de zevende keer op rij werd zijn bedrijf in 2019 uitgeroepen tot een van de FD Gazellen – een award voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland. 'Dat is vrij uniek, want het betekent dat we al tien jaar op rij meer dan 20 procent groeien', weet Alain.

Met zijn bedrijf, Shock Media, biedt hij klanten een infrastructuur voor webapplicaties. 'Als klanten een webshop, website of online applicatie hebben, garanderen wij dat hij altijd werkt.'

'In de eerste paar jaar maakte ik zelf ook websites, ik deed zo'n beetje alles wat je met een computer en internet kon doen. Dat we de laatste jaren zo hard groeien komt omdat we steeds meer focus hebben op het managed hosting gedeelte en niets anders meer doen dan dat.'

Eerste werknemer aannemen

Het aannemen van zijn eerste werknemer was een grote stap. 'De eerste zes jaar had ik het alleen gedaan, vanuit huis. Nu had ik ineens kantoorruimte nodig. Je kunt niet iemand bij je op de slaapkamer uitnodigen', lacht Alain.

'Iemand zoeken en aannemen is ook lastig als je dat nog nooit hebt gedaan. Je wilt zekerheden bieden als werkgever. En ik had ook nog nooit leiding gegeven aan iemand. Dit was allemaal nieuw en spannend.'

Alain plaatste een vacature online en kreeg al snel reacties. Hij nam iemand aan, maar dat bleek geen succes. 'Ik weet niet aan wie het lag. Misschien was het wel mijn eigen onervarenheid.'

Personeels­tekort

Na het vertrek van zijn eerste werknemer nam Alain direct twee nieuwe werknemers aan. 'Dat ging veel beter. Zij zijn een stuk langer gebleven.' Het bedrijf bleef verder groeien. Nu telt het personeels­bestand 30 namen. 

'Het vinden van personeel is nu een stuk lastiger', vertelt Alain. 'Onze focus ligt op Linux-specialisten en die zijn schaars. Ik kan zo nog vijf man aannemen. Er is genoeg werk.'

'Het is een luxeprobleem', beseft Alain. 'We doen niets aan sales en acquisitie. Klanten komen via-via bij ons terecht.'

Recruitment

Om personeel te vinden heeft Alain het inmiddels over een andere boeg gegooid. 'Ik heb een HR-medewerkster aangenomen. Naast het regelen van de personeels­zaken is ze voor een groot deel van haar tijd bezig met recruitment.'

'Ze is dan actief aan het zoeken naar potentiële werknemers en vraagt ze of ze eens langs willen komen voor een gesprek. Onze laatste twee aanwinsten zijn binnengekomen door ze te benaderen op LinkedIn.'

'Daarnaast focussen we ook bij onze social-media-marketing op het zoeken en vinden van personeel. We willen mensen enthousiast maken over ons bedrijf.'

'Als mensen hier komen solliciteren dan hebben ze vaak al iets gezien of gehoord waardoor ze zeggen: bij dat leuke bedrijf wil ik wel werken.'

Alain Götz

Blunder

'Grote blunders heb ik niet gemaakt. In het begin was ik te aardig en vond ik het lastig om de juiste balans tussen vriendschap en leiderschap te vinden.'

'Als werkgever moet je in het belang van het bedrijf soms impopulaire beslissingen nemen, of een keer iemand aanspreken op een grote fout of verkeerd gedrag. Dat is dan veel moeilijker als er meer vriendschap dan leiderschap is. Ik denk dat ik in de beginjaren niet het juiste leiderschap heb getoond. Dan loop je soms tegen vervelende situaties aan, maar daar leer je van.'

'Ik heb een paar keer iemand moeten ontslaan. Dat is niet leuk. De eerste keer raakte het mij diep. Vooral ook omdat ik geen keus had doordat er iets zeer ernstigs was voorgevallen. Dan heb je wel slapeloze nachten, ja. Gelukkig hoef ik het nu zelf niet meer te doen. Je moet vooral de dingen doen die je leuk vindt en waar je goed in bent. Mensen ontslaan, ook al komt het bij ons gelukkig zeer zelden voor, is niet mijn ding.'

Tip van Alain

'Zorg dat mensen plezier hebben in hun werk en hierdoor graag bij je willen blijven. Bestaande werknemers tevreden houden is veel belangrijker dan nieuwe mensen werven. Naast goede voorwaarden is bovenal de werksfeer belangrijk. De meeste mensen zien hun collega’s meer uren per week dan hun eigen vrienden of familie. Als werkgever moet je je dat realiseren en daarop inspelen.'

'Wij zijn bijvoorbeeld een personeels­vereniging gestart. Het bestuur wordt gevormd door enkele medewerkers, en alle medewerkers betalen maandelijks een bedrag aan de personeels­vereniging. Als werkgever verdubbelen wij hun inleg, wat fiscaal ook aantrekkelijk is omdat het buiten de Werkkostenregeling valt.'

'De personeels­vereniging heeft daardoor een flink budget en kan zo allerlei dingen organiseren die het personeel leuk vindt. De ene keer een barbecue voor de deur en de andere keer een compleet weekend weg met van alles erop en eraan. Dat regelen ze allemaal zelf, waardoor ik als werkgever word ontlast.'

'En het werkt', concludeert Alain. 'De laatste jaren zijn er alleen twee werknemers vertrokken wegens een verhuizing naar de andere kant van het land, maar niet omdat ze het niet naar hun zin hadden bij ons bedrijf.'

Whitepapers en online tests