Hoe kom je nu nog aan medewerkers in de horeca?

Door: Petra Venekamp - Horeca-expert

17 juli 2018
Horecapersoneel horeca vinden werven en zoeken

In de horeca is het een hele kunst om medewerkers te vinden en te houden. Vergroot je aantrekkingskracht door slimmer te werven en samen te werken met andere horeca-ondernemers. Zo doe je dat.

Horecapersoneel horeca vinden werven en zoeken

Horecabedrijven sluiten hun terras of zelfs hun zaak omdat ze niet voldoende medewerkers hebben. Overal zie je posters hangen met steeds dezelfde teksten zoals 'horecatijger', 'flexibel', 'jong' en meer van dit soort teksten, waarmee je volgens mij echt geen nieuwe mensen meer aantrekt.

Nieuwe methode en doelgroep

Door elke keer hetzelfde te doen, krijg je ook elke keer hetzelfde resultaat. Een poster ophangen of een bericht op Facebook zetten, levert niks meer op. En de toevoer van de 16-jarige blonde meisjes voor de XS T-shirts in de zaak droogt ook op. Dus hoe kom je nu aan horecamedewerkers? Omdenken wat betreft de doelgroep en omdenken in de manier van werven in de horeca.

Bijna geen bedrijf kan in zijn eentje de schaarste op de arbeidsmarkt te lijf gaan. Daarom moeten horecabedrijven de handen ineen gaan slaan in de strijd tegen het tekort. Door gezamenlijk de markt te bewerken, op te gaan leiden en op den duur zelfs medewerkers te gaan delen.

Kijk naar welke groep medewerkers er nu thuis zitten. Hoe vang je die? Dat zijn bijvoorbeeld ouderen. Hoe kun je die aan je binden en hoe kun je die inzetten in je bedrijf? Deze groep vraag je in ieder geval niet om met een leuke videootje te komen solliciteren.

Samenwerken in werving

Wat zegt je! Samenwerken met mijn concurrent? Ja, samenwerken met je collega-ondernemers in de stad. Je doet dit toch ook al om bezoekers naar de stad te krijgen, door gezamenlijk een flyer te maken of een evenement te organiseren? Zo moet je gezamenlijk de marketing gaan doen om nieuwe medewerkers aan te trekken voor de horeca in jouw stad.

Zeker als je een nieuwe doelgroep nodig hebt. En nee, het is niet leuk als je concurrent er net met die geweldige kok vandoor gaat. Maar wat zegt dat dan over jouw bedrijf, of over de arbeidsvoorwaarden?

Samen werven levert uiteindelijk meer op door kosten, resources en mogelijkheden aan elkaar te verbinden en met elkaar te delen. Door samen te werken kun je de gezamenlijke communicatiekracht vergroten en maak je de totale vijver veel groter. Je wordt interessanter voor een andere groep en je laat één stem horen naar de arbeidsmarkt waardoor je het imago van de horeca verbetert.

Hoe voer je dit uit?

Je zorgt voor een website en een facebookpagina voor de horeca in de stad waar alle vacatures op komen te staan. Iemand die iets in de horeca zoekt moet weten dat hij hier zijn baan kan vinden.

Daarnaast worden er regelmatig banenmarkten georganiseerd. Deze banenmarkt wordt door alle bedrijven, opleidingen, de gemeente, het UWV en de Kamer van Koophandel gepromoot. Ook de pers wordt ingeschakeld om te schrijven over deze unieke middag.

Tijdens de markt hebben alle ondernemers een eigen stand en vertellen wat over hun bedrijf en geven aan welke vacatures zij hebben. De kandidaten worden op de dag zelf direct op de markt geïnterviewd. Je maakt het de kandidaat zo heel makkelijk om te solliciteren, want het is een ‘one stop shop’. Hij vult maar één keer het sollicitatieformulier in, voert direct de gesprekken en hoeft geen 'leuke' sollicitatievideo of motivatiebrieven in te leveren.

Op deze banenmarkt kan de kandidaat ook korte workshops volgen, waardoor het nog een goede reden is om naar de markt te komen. Uit ervaring weet ik dat het werkt, want ik heb in London al heel wat banenmarkten georganiseerd.

Banenmarkt heeft voordelen voor alle partijen

Voor sollicitanten is het dus de moeite waard, want ze komen direct in contact met de bedrijven, zien meer bedrijven, zien meer mogelijkheden en ze leren ook nog wat. Voor de bedrijven heeft het veel voordelen, want je bereikt veel meer mensen, je kunt ze direct spreken, je hebt direct de cv’s binnen en je kunt direct aangeven of het wat wordt of niet. Dat scheelt heel veel administratie en regelwerk.

Deze samenwerking kan natuurlijk op termijn nog veel verder gaan. Misschien kun je in de toekomst samen mensen opleiden en gezamenlijk inzetten? Of is dat laatste nog te vroeg voor de branche?

Over Petra Venekamp

Petra Venekamp

Petra Venekamp van ConcreetAdvies ondersteunt en adviseert horecaondernemers in hun bedrijfsvoering, zo breed als de bedrijfsvoering in de horeca ook kan zijn, met als specialisatie wet- en regelgeving.

17 juli 2018

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Wat zijn de kosten van horecapersoneel?

X
Kosten horecapersoneel

Krijg inzicht in alle personeelskosten in de horeca met deze gratis whitepaper.

Download

En ga direct aan de slag met slimme bespaartips.