Delegeren en loslaten
Delegeren en loslaten

7 tips voor effectief delegeren en loslaten

Het delegeren en loslaten van taken is niet altijd even makkelijk. Je verliest invloed en controle, terwijl je erop moet vertrouwen dat de ander de taak goed uitvoert. Zeven tips om op een effectieve manier werk uit handen te geven.

Tips voor delegeren en loslaten

Als beginnend leidinggevende moet je leren delegeren. Niet alleen omdat de kans bestaat dat je door een teveel aan werk overspannen raakt, maar vooral omdat je anders niet aan je kerntaken toekomt: het leiden van een groeiend bedrijf en het vinden van nieuwe klanten.

Functioneren en productiviteit verbeteren

Door taken aan je personeel over te laten, verbeter je bovendien hun functioneren en productiviteit. Je geeft je werknemers meer verantwoordelijkheid en ze krijgen de kans om zich te ontwikkelen. Hoe krijg je dit voor elkaar zonder wakker te liggen over de uitvoering?

  1. Begin met kleine taken te delegeren

    Als je een nieuwe vaardigheid wilt leren, zijn succeservaringen belangrijk. Het loslaten van taken doe je daarom in kleine stappen. Jij moet wennen dat je het werk uit handen geeft en de ander moet leren omgaan met zijn nieuwe verantwoordelijkheden.

    Begin dus met het delegeren van eenvoudige opdrachten. De kans is groot dat ze moeiteloos worden uitgevoerd, waardoor alle partijen steeds vertrouwder raken met de situatie.
  2. Sta fouten toe

    Beginnende leidinggevenden hebben vaak moeite met delegeren, omdat ze denken dat ze het zelf beter kunnen. Dat is ook niet vreemd, want je hebt in de loop der jaren een werkwijze ontwikkeld die zijn waarde heeft bewezen. Op het moment dat je een taak uitbesteedt, is het dus heel goed mogelijk dat je medewerker fouten gaat maken.

    Geef je personeel de kans om deze fouten te herstellen. Los problemen niet zelf op, omdat je medewerker er anders niets van leert. Verwacht ook niet dat het traject naar het eindresultaat net zo efficiënt verloopt als wanneer jij het zelf zou doen. Je kunt altijd tussentijdse evaluaties gebruiken om het proces bij te sturen.
  3. Neem de taak niet terug

    Als leidinggevende blijf je altijd eindverantwoordelijk voor het resultaat. Toch is de gedelegeerde taak nu een verantwoordelijkheid van je medewerker. Daarmee zet je een flinke stap naar achteren, en dat moet ook zo blijven. Trap niet in de valkuil door de taak meteen terug te nemen als je merkt dat die niet goed wordt uitgevoerd.

    Het is ook niet erg als een medewerker moeite heeft met een opdracht, want het werk moet juist uitdagend zijn. Je bent daarbij beschikbaar als vraagbaak, maar je laat hem alles in eerste instantie zelf uitzoeken. Als dat echt nodig is, kun je altijd nog bijsturen.

    Deze toegenomen verantwoordelijkheid kan bij je werknemers uiteindelijk leiden tot een hogere motivatie, waardoor de loyaliteit toeneemt en je de beste mensen weet te behouden.
  4. Zorg dat de verwachtingen duidelijk zijn

    Maak aan je personeel duidelijk welk eindresultaat je van de gedelegeerde taak verwacht. De weg ernaartoe moeten ze zelf uitstippelen. Je wilt namelijk dat je medewerkers eigen initiatief tonen, anders had je het net zo goed zelf kunnen doen.

    Bespreek ook wanneer er evaluatiemomenten zullen plaatsvinden en leg deadlines vast. Op die momenten kan hij verantwoording afleggen over de behaalde resultaten.
    kosten personeel

    Krijg grip op personeels­kosten

    Lees het gratis whitepaper met daarin de waarde van personeel, alle personeels­kosten op een rij en 5 manieren om te besparen.

  5. Geef medewerkers de benodigde bevoegdheden

    Delegeren kan niet zonder een uitbreiding van bevoegdheden. Je kunt niet van een medewerker verwachten dat hij een project succesvol afrondt zonder afdoende mogelijkheden om zelf te beslissen.

    Je wilt ook niet dat hij steeds langskomt om te overleggen over tussentijdse besluiten. Het is nu zijn verantwoordelijkheid en hij moet zelfstandig leren werken.
  6. Zorg dat al het personeel op de hoogte is

    Als je een personeels­lid een aantal taken toevertrouwt, dan moet de rest van het personeel hiervan op de hoogte zijn. Dat doe je door te vertellen dat deze medewerker nu verantwoordelijk is voor een bepaald project.

    Als je dat niet doet, dan komen de andere medewerkers naar jou met vragen en word je verleid om deze toch te beantwoorden. Maar de medewerker is het eerste aanspreekpunt. Jij komt pas in beeld als hij ergens tegenaan loopt of behoefte heeft aan feedback.
  7. Controleer op vaste momenten

    Het is het tegenovergestelde van loslaten en klinkt daardoor tegenstrijdig, maar bij delegeren hoort ook controleren. Je spreekt vooraf een bepaalde verwachting van het resultaat af, inclusief bijbehorende deadlines.

    Het resultaat controleer je vervolgens met tussentijdse evaluaties. Probeer daarbij de verleiding te weerstaan om ongevraagd of achter iemands rug om te controleren. Een effectieve leidinggevende schenkt zijn medewerkers namelijk vertrouwen. 

Maak personeel belangrijk

Zie je personeel niet als een kostenpost, maar als een waardevolle investering. Je werknemers zijn een onmisbare factor voor de groei van jouw bedrijf. Als je je personeel op de juiste manier aanstuurt, levert het je veel sneller geld op.

Gedemotiveerde werknemers kosten je juist geld. Dit is een van de grootste risico’s voor ondernemers met personeel. Zonder motivatie wordt er slechter gewerkt. Dat heeft effect op andere werknemers, je klanten en je omzet. Je kunt dit voor een deel voorkomen door je personeel vrijheid en verantwoordelijkheid te geven.

Leer vooral slimmer delegeren en beperk de hiërarchie binnen je bedrijf. Laat je werknemers doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Dan kunnen ze goed presteren.

Niet klaar voor personeel

Heb je personeel in dienst?

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeels­­verzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.

Meest gelezen

8 tips voor een goede taakverdeling

Een goede taakverdeling houdt rekening met de kwaliteiten en wensen van je medewerkers. Daarmee kunnen zij niet alleen efficiënter werken, maar ook het werkplezier vergroten. Acht manieren om het werk beter te verdelen.

10 schouderklopjes voor medewerkers

Waardering motiveert medewerkers en leidt tot meer betrokkenheid. Geef jij je medewerkers regelmatig een complimentje? Tien tips om personeel extra te motiveren met een schouderklopje.

Zo geef je constructieve feedback

Als leidinggevende geef je vaak feedback, zowel bewust als onbewust. Het is niet eenvoudig om dit op een goede manier te doen, maar wel essentieel voor een goede relatie met jouw personeel. Iedere medewerker wil graag terugkoppeling, maar tegelijkertijd niet in de hoek worden gezet.

5 tips voor het aansturen van je personeel

Het aansturen van medewerkers is dagelijkse kost voor iedere ondernemer met personeel. Zodra je voor het eerst iemand in dienst neemt, krijg je hiermee te maken. Vijf tips om leiding te geven aan je eerste werknemers.

Whitepapers en online tests