Wet Huis van Klokkenluiders (HvK), wat en hoe?

17 juni 2019
Wet HvK klokkenluider

De Wet Huis voor klokkenluiders (HvK) beschermt werknemers die vermoedelijke misstanden in een bedrijf aan de kaak stellen. Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten voor werkgevers.

Wet HvK klokkenluider

Wet HvK

De Wet Huis voor klokkenluiders is sinds 1 juli 2016 van kracht. Het doel van deze wet is de melders van misstanden (klokkenluiders) beter te beschermen tegen benadeling. Verder verbetert de wet de voorwaarden voor het melden van maatschappelijke misstanden binnen organisaties, zoals:

  • een wetsovertreding;
  • een gevaar voor de volksgezondheid;
  • als het bedrijf het milieu beschadigt
  • als er personen in gevaar zijn.

Meldregeling voor misstanden

Ieder bedrijf met vijftig of meer werknemers is volgens de Wet HvK verplicht tot het invoeren van een interne meldregeling: de klokkenluidersregeling. Deze meldregeling is in het leven geroepen zodat medewerkers veilig en vertrouwelijk een vermoedelijke misstand kunnen melden.

Let op

De meldregeling is niet bedoeld voor arbeidsconflicten. Bij een conflict met een werknemer volg je het stappenplan arbeidsconflict.

Misstanden melden

Als een werknemer een misstand vermoedt, wordt dit in principe eerst intern gemeld bij de werkgever.

Als de melding niet naar behoren is afgehandeld, kan er een melding worden gedaan bij een externe instantie: de inspectie, de toezichthouder in de sector of het Huis voor Klokkenluiders (zie hieronder). Dit geldt overigens niet alleen voor werknemers, maar ook voor andere medewerkers die betrokken zijn bij het bedrijf: zzp’ers, vrijwilligers, flexwerkers en stagiairs.

Huis voor Klokkenluiders

Het Huis voor Klokkenluiders is in 2016 opgericht, als onafhankelijke organisatie. Het HvK staat werknemers bij die vertrouwelijk advies nodig hebben én heeft de bevoegdheid om onafhankelijk onderzoek te doen naar de werkgever om te ontdekken hoe deze zijn medewerker na de melding heeft behandeld.

Bescherming werknemer

Een belangrijk onderdeel van de Wet HvK is dat de werknemer na een melding beter beschermd moet worden tegen benadeling. Een benadeling kan in het uiterste geval ontslag zijn, maar ook overplaatsing van de werknemer, pesten of het weigeren van een promotie.

Wet HvK, aandachtspunten voor ondernemers

Als werkgever ben je verplicht om de interne meldregeling bij je personeel onder de aandacht te brengen.

Je moet duidelijk maken in welke gevallen er een melding gedaan kan worden, bij welke leidinggevende ze dit kunnen doen, dat je de melding vertrouwelijk behandelt en hoe je omgaat met meldingen van een vermoeden van een misstand.

Als er een melding tegen je bedrijf wordt gedaan, ben je als werkgever verplicht om mee te werken aan het onderzoek door het Huis voor Klokkenluiders. Dit houdt onder meer in dat je inzage moet geven in stukken die nodig zijn voor het onderzoek.

Voorlichting en advies

Het Huis voor Klokkenluiders is er niet alleen voor de bescherming van klokkenluiders, maar is ook een adviesorgaan voor werkgevers. Ondernemers kunnen hier terecht voor voorlichting en advies over het opstellen van hun interne klokkenluidersregeling.

Ondernemingsraad

Houd er verder rekening mee dat de ondernemingsraad (OR) instemmingsrecht heeft op de interne meldregeling. Het HvK raadt ondernemers dan ook aan om de OR zo vroeg mogelijk te betrekken bij de totstandkoming van de regeling.

Veilige bedrijfscultuur

Een meldregeling is verplicht voor ondernemingen met minstens vijftig werknemers, maar iedere werkgever heeft de verantwoordelijkheid voor een veilige bedrijfscultuur. Goed ondernemerschap en goed werkgeverschap draagt bij aan een gezonde werksfeer waarin je personeel zich veilig voelt.

Gedragscode

Je kunt een gedragscode opstellen om duidelijk te maken aan je werknemers welk gedrag je tolereert. Een gedragscode is preventief: je legt je verwachtingen van het gedrag van je medewerkers vast, om problemen te voorkomen.

Vertrouwenspersoon

Daarnaast kun je een interne of externe vertrouwenspersoon aanstellen. Bij deze persoon kunnen werknemers terecht als ze zich onveilig voelen of worstelen met bepaalde zaken in je bedrijf. Deze vertrouwenspersoon kun je ook aanwijzen als de persoon waar je personeel misstanden kan melden.

17 juni 2019

Elke week een update

Wil je nieuws, tips, handige informatie en inspiratie van ons ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen Met Personeel. Je ontvangt de nieuwsbrief daarna elke week gratis in je mailbox.

 

Ik wil graag gratis tips

* Je hoeft alleen maar je mailadres in te vullen

Ben jij klaar voor (meer) personeel?

X
klaar voor meer personeel

Vul de checklist in en je weet het binnen enkele minuten.

Start

Je ontvangt na afloop een persoonlijk rapport met tips.