Peoplemanager team personeel motiveren
Peoplemanager team personeel motiveren

Van vakman tot peoplemanager in 5 stappen

Als ondernemer ken je ongetwijfeld je product of dienst van binnen en buiten. Je weet vast ook hoe je met klanten omgaat. Maar weet jij hoe je medewerkers blijvend kunt motiveren? In vijf stappen van vakman tot peoplemanager.

Een peoplemanager, wat is dat?

Het liefst heb je medewerkers die altijd enthousiast zijn en hard werken. Helaas gaat dat niet vanzelf. Als ondernemer speel je een belangrijke rol om je mensen gemotiveerd te houden.

Dit is een van de belangrijkste voorwaarden om je bedrijf te laten groeien. Je hebt tenslotte je medewerkers hard nodig. Ben jij een peoplemanager?

Een peoplemanager is iemand die mensen organiseert, motiveert en inspireert. Een peoplemanager heeft aandacht voor het individu, maar waarborgt ook de teambelangen.

Hoe word ik een peoplemanager?

Sommige ondernemers zijn als peoplemanager geboren, anderen niet. Gelukkig kun je de eigenschappen van een peoplemanager ontwikkelen. Hoe?

Stap 1. Maak tijd vrij

Ja, je hebt het als ondernemer heel druk. Je tijd is heel kostbaar. Dat is nu precies de reden dat je gericht tijd vrij moet maken voor je medewerkers. Zo laat je zien dat ze heel kostbaar zijn in jouw ogen. Dat is een belangrijk signaal.

Je medewerkers hebben die waardering nodig. Als ze voelen dat ze belangrijk voor je zijn, zullen ze drie keer zo hard werken. Je krijgt er dus veel kostbare tijd voor terug. Je medewerkers kunnen immers gezamenlijk veel meer doen dan jij in je eentje. Een uitstekende investering.

Stap 2. Zorg voor open communicatie

Een goede leidinggevende luistert. De hiërarchische communicatie van baas tot loonslaaf ligt gelukkig ver achter ons. Toch? Een peoplemanager geeft niet alleen maar opdrachten, hij luistert ook echt naar de behoeften en zorgen van zijn mensen.

Feedback geven

Geef jij medewerkers de ruimte om constructieve feedback te geven? Richt dat in. Vraag op vaste momenten om feedback, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen, maar belangrijker: vraag het medewerkers individueel. Dat zorgt voor betrokkenheid. Laat zien dat je open staat voor de ideeën van je medewerkers.

Er kan zomaar eens een gouden idee tussen zitten. En minstens zo belangrijk: zo houd je je personeel gemotiveerd.

Bonus: persoonlijke rapport

Klaar voor (meer) personeel?

Test jezelf en je bedrijf. Beantwoord tien vragen met ja of nee en zie direct of je klaar bent voor (meer) personeel.

Stap 3. Leer delegeren, durf los te laten

Een peoplemanager geeft zijn medewerkers duidelijke verantwoordelijkheden én de ruimte. Niet alleen de ruimte qua tijd, maar ook om het te doen op een andere manier.

Zo lang het resultaat maar goed is. Laat het proces dus los en focus je op de afgesproken doelen. Pas als je medewerker om tips vraagt geef je die. Delegeren levert je als ondernemer niet alleen meer tijd op, het draagt ook weer bij aan de motivatie van je medewerkers. Een win-winsituatie.

Stap 4. Zorg voor structuur en duidelijkheid

Misschien zit je als avontuurlijke ondernemer iets anders in elkaar, maar de meeste mensen hebben rust en regelmaat nodig. Een structuur en duidelijke afspraken helpen daarbij. Daar kun jij een belangrijke faciliterende rol in spelen bij je medewerkers. Hoe?

Denk aan een goede regelmaat in planningsgesprekken, functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Dat geeft je medewerkers duidelijkheid en vaste momenten waarop ze samen met jou nadenken over hun persoonlijke ontwikkeling.

Wees in die gesprekken duidelijk over de gestelde doelen, zodat een medewerker altijd weet waar hij op wordt beoordeeld. Maak het aan de andere kant niet te zakelijk en confronterend.

Zorg dat er een goede werksfeer blijft bestaan waarin feedback echt gewaardeerd wordt. Maar structuur en duidelijkheid blijven cruciaal om je mensen te managen en gemotiveerd te houden.

Stap 5. Houd je aan je afspraken

Het lijkt een inkoppertje, maar binnen elke menselijke relatie is het nakomen van je afspraken ontzettend belangrijk. Je wilt natuurlijk dat je medewerkers zich aan de afspraken houden, dan moet je dat zelf ook doen.

Geef het goede voorbeeld. Dat schept vertrouwen. En waar vertrouwen is kan er een goede werkrelatie zijn. Dus, heel simpel: als je iets zegt, doe dat dan ook.

Concreet maken

Schrijf voor jezelf eens op hoe je deze punten concreet gaat toepassen binnen je bedrijf. Kijk iedere maand eens naar dat lijstje. Lig je nog op de juiste koers? Nieuwe vaardigheden ontwikkel je namelijk niet zomaar. Dat vergt tijd en blijvende inspanning.

Maar als je de hierboven genoemde zaken structureel weet toe te passen, zul je zien dat je team meer motivatie krijgt om goed werk te verrichten. Ook zullen ze dan mee gaan denken over de behoeften en belangen van het bedrijf. En jij kunt jezelf dan een echte peoplemanager noemen.

Niet klaar voor personeel

Heb je personeel in dienst?

Dat is goed nieuws, want daarmee bouw je aan de continuïteit van je bedrijf. Met dit pakket aan personeels­­verzekeringen dek je de risico’s af en zorg je goed voor je personeel.

Meest gelezen

8 tips voor een goede taakverdeling

Een goede taakverdeling houdt rekening met de kwaliteiten en wensen van je medewerkers. Daarmee kunnen zij niet alleen efficiënter werken, maar ook het werkplezier vergroten. Acht manieren om het werk beter te verdelen.

10 schouderklopjes voor medewerkers

Waardering motiveert medewerkers en leidt tot meer betrokkenheid. Geef jij je medewerkers regelmatig een complimentje? Tien tips om personeel extra te motiveren met een schouderklopje.

Zo geef je constructieve feedback

Als leidinggevende geef je vaak feedback, zowel bewust als onbewust. Het is niet eenvoudig om dit op een goede manier te doen, maar wel essentieel voor een goede relatie met jouw personeel. Iedere medewerker wil graag terugkoppeling, maar tegelijkertijd niet in de hoek worden gezet.

7 tips voor effectief delegeren en loslaten

Het delegeren en loslaten van taken is niet altijd even makkelijk. Je verliest invloed en controle, terwijl je erop moet vertrouwen dat de ander de taak goed uitvoert. Zeven tips om op een effectieve manier werk uit handen te geven.

Whitepapers en online tests