Niels Oosthoek horecaondernemer
Niels Oosthoek horecaondernemer

'Dankzij payrolling slaap ik weer goed'

Hij begon heel enthousiast met zijn eigen restaurant in Driebergen. Al snel had hij een mooi team in de keuken en in de bediening. 'In het begin ben je nergens bang voor.' Nu, 15 jaar later, blikt hij terug. Niels Oosthoek over zijn lessen als ondernemer.

Ondernemer Niels Oosthoek
Bedrijf Restaurant Groenland
Actief in Horeca
Opgericht in 2003
Aantal medewerkers 14
Eerste werknemers in 2003

'Ik zou niet meer terug in dienst kunnen', weet Niels. Na 10 jaar voor een grote cateraar te werken, besloot hij op eigen benen te staan. 'Zelfstandig ondernemen trok me gewoon. Vooral sociaal maatschappelijk ondernemen leek me spannend.' Met zijn restaurant richt hij zich daarom bewust op duurzaamheid, door verse, biologische streekproducten te gebruiken.

Verantwoordelijkheid

'Het is fijn om mijn eigen lijnen uit te zetten. Maar ondernemen brengt wel veel verantwoording met zich mee. Zeker in een periode van crisis. Je bent ook dan verantwoordelijk voor het inkomen van je personeel en hun gezin. Die druk voel je en dat is soms best zwaar', beseft Niels. In 15 jaar tijd heeft hij, samen met zijn vrouw Astrid, dan ook veel geleerd.

Eerste werknemers

'Ik nam gelijk een heel team aan', vertelt Niels. Voordat de deuren van zijn restaurant open konden, had hij een goede bezetting nodig in de keuken en 'aan de voorkant' - in de bediening. 'Binnen drie maanden hadden we een team bij elkaar van een mannetje of 12. Vooral jonge mensen die we al kenden uit het circuit, personen die toe waren aan een nieuwe stap, een nieuwe uitdaging.'

Geen angst

'Het was een leuke periode', kijkt Niels terug. 'In het begin ben je nergens bang voor. Je hebt maar een doel: gewoon opbouwen. Je kent de gevaren ook niet. Dat er dingen fout kunnen gaan, daar ben je niet mee bezig.'

Hij besloot zijn keuken­personeel vaste contracten te geven en de werknemers in de bediening kregen flexibele contracten, op basis van uren.

Uitdagingen

'Nu is alles anders. We hebben een heleboel leuke mensen in dienst gehad, maar we hebben ook slechte ervaringen gehad met personeel. Mensen die niet eerlijk zijn, je in het ootje nemen. Dat is heel vervelend. Daarom werken we nu vooral met payrolling. Dan loop je veel minder risico. We hebben nog maar twee personen zelf in vaste dienst - onze chefkok die al 10 jaar bij ons is en een medewerker met een verstandelijke beperking die we hebben overgenomen van het bedrijf dat hiervoor in dit pand zat.'

Payrolling

'Voor ons was het aantrekkelijker om te kiezen voor payrolling. Als je mensen zelf in dienst hebt, maak je veel extra kosten. Denk aan de kosten van verzekeringen, pensioenen, etc. Maar vooral de kosten en kopzorgen bij verzuim, ongevallen, en zo neemt veel tijd en geld in beslag. Per saldo zijn wij beter af met payrolling', weet Niels. De overgang naar payrolling verliep soepel. 'We hebben een informatiedag voor onze werknemers gehouden en verteld wat onze beweegredenen waren en wat de veranderingen zouden zijn. Daar was begrip voor.'

POP-gesprekken

'We hebben ook door schade en schande geleerd dat we meer aandacht moesten hebben voor de ontwikkeling van onze werknemers', vertelt Niels openhartig. 'We zijn in het verleden goede mensen kwijtgeraakt, doordat ze niet konden doorgroeien. Dat proberen we nu te voorkomen door halfjaarlijkse POP-gesprekken aan te bieden. Het initiatief leggen we bij de werknemers zelf, ze kunnen er zelf voor kiezen, maar eigenlijk is iedereen er enthousiast over. Het is gewoon goed om in gesprek te blijven met je mensen. Dat loont.'

Winst in personeels­kosten

'Naast de inkoopkosten zijn personeels­kosten de grootste kostenpost in de horeca', weet Niels. 'Het zijn variabele kosten. Je hebt altijd personeel nodig, maar je kunt wel sturen op de kosten. Maandelijks monitoren we de inkoopkosten, maar ook de personeels­kosten. Voor een horecabedrijf zoals dat van ons, moeten je uitgaven aan personeel zo rond de 30 procent van je totale omzet bedragen. Wij zitten nu continu rond de 26, 27 procent. Daar ligt de winst.'

'De afspraken die je maakt met personeel zijn heel belangrijk. Zowel in vaste dienst als bij payrolling maak je afspraken voor een aantal uren. Dat moet je dan wel waarmaken, die verplichting heb je als werkgever. Maar je kunt wel creatiever roosteren en mensen strakker inzetten. Daarbij moet je zorgen dat werknemers geen overuren maken. Dat gebeurt heel snel in de horeca, maar zie dat maar eens terug te brengen. Je moet er bovenop zitten.'

Tip van Niels

'Kijk of payrolling ook iets voor jou is. Er wordt vaak heel angstig naar gekeken in de horeca. Veel ondernemers weten niet hoe het werkt en denken dat het veel te duur is. Het lijkt relatief duurder dan zelf personeel in dienst nemen. Maar je kunt met het payrollbedrijf best onderhandelen over het tarief. Voor ons blijkt het in ieder geval vele malen voordeliger en het geeft enorm veel rust. Het hele HR-stuk valt weg en de zorgen die erbij komen kijken. Vooral rondom ziekte­verzuim. Werknemers melden zichzelf nu ziek bij het payrollbedrijf. Ik moet nog wel vervanging organiseren, maar ik maak geen dubbele kosten. En dat hele gedoe met het UWV, verschrikkelijk... Ik kan me nu weer focussen op ondernemen. Ja, ik slaap een stuk lekkerder.'

Whitepapers en online tests