Personeelskosten horeca, de basis
De belangrijkste basiskosten waar iedere horecawerkgever mee te maken krijgt, zijn de loonkosten. Naast het basisloon ben je verplicht een jaarlijks bedrag aan vakantiegeld uit te betalen. Ook betaal je verplicht een aantal premies.
Dit zijn je drie belangrijkste verplichtingen:
1. Loonkosten
Of je nu een uurloon, dagloon of maandloon hanteert voor je werknemer, het bedrag moet minimaal gelijk zijn aan het actuele wettelijke minimumloon. Daarboven kun je zelf het loon (salaris) bepalen in onderhandeling met je werknemer.
Marktconform salaris
Het is slim om van tevoren te kijken wat een marktconform salaris is in de horeca en in jouw regio. Hoe doe je dat? Lees het artikel Loon bepalen voor een nieuwe werknemer.
2. Vakantiegeld
Naast het loon ben je wettelijk verplicht vakantiegeld te betalen. De officiële term hiervoor is vakantietoeslag. Het gaat om een bedrag van minimaal 8% van het brutojaarsalaris. Dit bedrag moet je ieder jaar uitbetalen voor 1 juli.
Je mag er ook voor kiezen het bedrag gespreid uit te betalen, als een vast onderdeel van het loon. Dit moet je wel duidelijk aangeven op de loonstrook.
Lees het gratis whitepaper met daarin de personeelskosten op een rij voor horeca en tips om slim te besparen.Wat kost horecapersoneel?
3. Premies
Ook ben je als werkgever verplicht om een aantal premies af te dragen voor je personeel. Het gaat om:
- Loonbelasting
- Premie volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz)
- Premies werknemersverzekeringen (WW, WAO, WIA en ZW)
- Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
De premies zijn afhankelijk van het loon dat je afspreekt. Als je de loonheffingen gaat berekenen, moet je ook weten wat je aan loon in natura aan je werknemers geeft, zoals cadeaus, abonnementen, eten, kleding, etc.
Handboek Loonheffingen
Hoe je deze grondslag precies gebruikt en welke voorwaarden er gelden, lees je in het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst. Daarin vind je ook de huidige tarieven, bedragen en percentages voor de exacte berekening van de verschillende loonheffingen.
Bekijk de video hieronder over personeelskosten in de horeca. 4 ondernemers uit Amsterdam vertellen over slim besparen.
Aanvullende personeelskosten horeca
Naast de verplichte basiskosten hierboven, maak je waarschijnlijk nog extra kosten rondom personeel. Je moet bijvoorbeeld zorgen voor veilige werkomstandigheden, werkmaterialen en misschien ook vergoedingen om je werknemers hun werk te laten doen.
Ook kun je kiezen uit allerlei secundaire arbeidsvoorwaarden en verzekeringen rondom personeel. Hieronder een overzicht van de mogelijke kostenposten:
1. Secundaire arbeidsvoorwaarden
Naast de primaire arbeidsvoorwaarden (loon, werktijden), kun je met werknemers allerlei extra afspraken maken. De meeste voorwaarden zullen jou wat kosten.
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet verplicht, maar het kan er wel voor zorgen dat goed horecapersoneel voor jouw bedrijf kiest en langer blijft.
De belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden in de horeca op een rij:
-
Onkostenvergoedingen
Bijvoorbeeld vergoeding van reiskosten of andere kosten die je personeel maakt in verband met het werk. Denk ook aan vergoedingen van abonnementen – bijvoorbeeld op een kookmagazine. -
Eten en drinken
Je kunt ervoor kiezen je personeel gratis of tegen een kleine vergoeding mee te laten eten en drinken. Bereken wat dit je kost. -
Werkkleding
Je maakt waarschijnlijk ook extra kosten in verband met werkkleding voor je personeel. Bekijk goed wat je nodig hebt per werknemer en hoeveel dit periodiek gaat kosten. -
Pensioen
Een pensioenregeling wordt vaak op prijs gesteld door personeel. Kijk wat de mogelijkheden zijn. Kies er bijvoorbeeld voor om alleen werknemers met een vast contract een pensioenregeling te bieden. -
Kerstpakketten en cadeaus
Misschien niet een secundaire arbeidsvoorwaarde die je van tevoren aankondigt, maar dit kost je natuurlijk ook geld per werknemer. Gelukkig kun je grotendeels belastingvrij schenken aan je werknemers, dankzij de werkkostenregeling. -
Opleiding
Je personeel een cursus of training laten volgen, kan ook een slimme secundaire arbeidsvoorwaarde zijn. Denk ook aan de opleiding van voldoende bedrijfshulpverleners (bhv’ers) binnen je bedrijf, dat is verplicht.
Niet per se gebruikelijk in de horeca, maar aanvullend zou je de volgende secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen aanbieden:
- Dertiende maand
- Prestatiebeloning
- Leaseauto of ander vervoermiddel
2. Onvoorziene kosten
Ongevallen, schade door personeel of uitval door ziekte kan je bedrijf veel geld kosten. Een werknemer die wegens ziekte niet kan werken, kost gemiddeld 260 euro per dag.
Een zieke of arbeidsongeschikte werknemer kan je zelfs tot twaalf jaar lang geld kosten. Er kunnen soms ook juridische kosten of advieskosten volgen in verband met contracten, arbeidsconflicten, etc.
Tegen dit soort onvoorziene kosten kun je verzekeringen afsluiten. In de horeca is een ziekteverzuimverzekering bijvoorbeeld geen overbodige luxe.
Bekijk dus goed welke risico’s jij slim kunt afdekken. Vraag het aan een erkend MKB-adviseur bij jou in de buurt.
3. Extra kosten voor HR, begeleiding en advies
Personeel zoeken, aannemen, begeleiden en motiveren kost ook tijd en geld. Houd daar rekening mee als je een nieuw personeelslid gaat werven en je de totale kosten in kaart gaat brengen.
Personeelskosten horeca, 3 tips
- Voordat je (meer) werknemers in dienst gaat nemen, is het slim te checken of je daar helemaal klaar voor bent. Gebruik deze handige checklist voor horeca-ondernemers.
- Wil je meer tips over personeelskosten in de horeca en hoe je er slim op kunt besparen? Lees dan het gratis whitepaper Wat zijn de kosten van horecapersoneel?
- Schiet jezelf niet in de voet. Bereken je arbeidskosten per gerecht, dan weet je precies hoe je menukaart zich verhoudt ten opzicht van de loonkosten van je personeel.
Wat doe je als er brand uitbreekt in de keuken of je kok een bedrijfsongeval krijgt? Zorg dat jouw horecazaak blijft bestaan als het even tegenzit. Ga voor zekerheid in de horeca