Ben jij klaar voor horeca­personeel?

Personeel checklist wat te doen

Test jezelf en je weet het binnen enkele minuten.

Risico horeca verzekeringen tips ondernemers
Risico horeca verzekeringen tips ondernemers

5 risico’s in de horeca, 15 tips

878 Afhankelijk zijn van die ene kok en het goede weer. Welke risico’s loop je als horecaondernemer? En hoe ga je ermee om? Tips uit de praktijk.

1. Tekort aan horeca­personeel

Veel ondernemers in de horeca hebben moeite met hun ‘bezetting’. In veel grote steden is er op dit moment een grote vraag naar horeca­personeel en neemt de concurrentie alleen maar toe. Schaarste aan personeel is een groot risico in de horeca, zo ervaren ondernemers

‘Ik kan niet met minder dan drie mensen dit bedrijf draaiende houden’, zegt Mieke Jaring, eigenaar van restaurant/bar Nessst. ‘Als personeel uitvalt of ziek wordt, heb ik direct een probleem.

Ik heb geen pool met back-ups. Dan moet ik zelf maar harder werken en dat is lastig, want ik werk al heel hard.’

‘In de horeca heb je te maken met pieken. Op die momenten heb je gewoon genoeg personeel nodig’, weet Bas de Ruiter van Ctaste. ‘Je kunt klanten niet afwijzen: ‘kom morgen maar terug’.’

Tips:

  • Probeer te werven via social media en vacaturesites gericht op de horeca.
  • Zorg voor een flexibele schil met bijvoorbeeld freelancers, uitzendkrachten of payrollers.
  • Denk ook aan personeel met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor de horeca kunnen daar hele waardevolle krachten tussen zitten. Bas de Ruiter werkt bijvoorbeeld graag met blinde en dove werknemers: ‘Ze zijn enorm gemotiveerd.’

2. Ziekte en arbeidsongeschiktheid

Horeca werknemer ziek risico's

Als je belangrijkste kok ineens ziek is of een blessure oploopt, heb je een groot probleem. Je moet niet alleen snel een vervanger hebben, ziekte­verzuim kan je ook veel geld kosten.

Loondoorbetaling zieke werknemer

In de eerste twee jaar moet je bijvoorbeeld het loon doorbetalen van een zieke horecawerknemer.

Ook loop je andere werkgeversrisico’s, zoals tot tien jaar lang doorbelasting van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.

Ziek flex­personeel

Flexibele werknemers in de horeca hebben in de meeste gevallen ook recht op loon als ze ziek worden. Maar de voorwaarden verschillen per type flexwerker. Wanneer ben jij verantwoordelijk voor loondoorbetaling?

horecapersoneel en risico's

Verzuim­protocol opstellen

In een verzuim­protocol beschrijf je wat jij en je horecawerknemer precies doen vanaf de ziekmelding. Bekijk een voorbeeld verzuim­protocol.

Horeca ziekteverzuimverzekering

Ziekte­verzuim in de horeca

Struikelt je gastvrouw of snijdt je chef-kok zich en raakt hij of zij daarbij ernstig gewond? Het kan zijn dat jouw medewerker voorlopig niet kan werken

Tips:

  • Zorg voor een verzuim­verzekering. Reinout Ezinga is mede-eigenaar van drie horecagelegenheden in Amsterdam. Hij zegt: ‘Ik heb veel verzekeringen. Ik laat niets aan het toeval over. Voor al mijn fulltime-werknemers heb ik een verzuim­verzekering.’ Bas de Ruiter: ‘Ik heb alles verzekerd, maar wel met een hoog eigen risico. Je moet verzekeren wat je niet kunt betalen.’
  • Ben je eigenrisicodrager en betaal je zelf arbeidsongeschiktheidsuitkeringen aan (ex-)werknemers in plaats van aan het UWV? Dan kun je dit risico afdekken met een ZW-eigenrisico­verzekering en/of een WGA-eigenrisico­verzekering.
  • Probeer ziekte­verzuim te voorkomen en te verminderen binnen je bedrijf. Maak je horecazaak veilig voor je personeel.

3. Ongevallen en aansprakelijkheid

Oei! Je ober struikelt. Ongevallen onder werktijd kunnen grote gevolgen hebben. Er kan bijvoorbeeld een schadeclaim volgen, als je werknemer jou aansprakelijk stelt voor de geleden schade.

Ook anderen die in of rondom je bedrijf een ongeluk krijgen, kunnen jou aansprakelijk stellen.

Tips:

4. Bedrijfspanden en (brand)schade

Brand in de keuken! In de horeca is het risico op brandschade groter dan in de meeste andere branches. Ook waterschade is in Nederland een groot risico, bijvoorbeeld voor oudere horecapanden.

Reinout Ezinga: 'Mijn panden zijn goed verzekerd. Dat is wat mij betreft een basisvereiste voor ondernemers in de horeca.'

Tips:

  • Goed onderhoud van brandblusmiddelen en noodverlichting is van doorslaggevend belang voor de brandveiligheid. Zorg voor een regelmatige controle door een expert.
  • Neem een bedrijfsschade­verzekering. Deze verzekering kan je als ondernemer op de been houden na een brand of bij waterschade. Je kunt de geleden schade vergoed krijgen en vaak ook compensatie krijgen voor de lage inkomsten in de periode na een calamiteit.

5. Weersomstandigheden

In Nederland hebben we het vaak over het weer, maar er is niemand die zo vaak de buienradar checkt als een strandtenteigenaar in Scheveningen. Ook voor veel andere horecabedrijven is het weer een cruciale factor. Hoe kun je zorgen dat je hier minder afhankelijk van bent?

Tips:

  • Zorg voor flexibel personeel dat je alleen inzet op piekmomenten. Geef je werknemers bijvoorbeeld een nul uren contract of een min-maxcontract. Zo loop je als ondernemer minder risico.
  • Probeer je omzet in het laagseizoen te verhogen. Veel horeca-ondernemers hebben bijvoorbeeld ook een cateringbedrijf of organiseren evenementen en activiteiten in andere seizoenen om hun omzet op peil te houden.
  • Als je evenementen gaat organiseren, denk dan ook aan een evenementen­verzekering, anders loop je misschien weer onnodig risico op financiële schade, bijvoorbeeld door noodweer.

Branches ondernemers

Welke risico's loop ik?

Een adviseur kan je helpen. Hij brengt de risico’s in je bedrijf in kaart en geeft advies om deze te beperken of af te dekken.

Meest gelezen

Whitepapers en online tests